کد خبر : 188146 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ اسفند - 16:32
ضرورت تعامل دهکده گنجنامه با کوهنوردان و جامعه پیرامونی کوهنوردان در همدان دارای یک پایگاه اجتماعی والایی هستند، شاید این نگاه به کوهنوردی از دهه‌های 40 و 50 آمده باشد، شاید هم خیلی قبل‌تر به خاطر ویژگی‌هایی که کوه و طبیعت به انسان انتقال می‌دهد، همیشه کوهنوردان، به راست‌قامتی و استواری معروف و شهره‌اند.
 

همدانی‌ها هم تا دهه 70 کوهنوردانش از چنین شرایطی در نگاه عامه برخوردار بودند، بازاری‌ها، کسبه، ورزشکاران سایر رشته‌ها، اساتید دانشگاه، دانش‌آموزان، معلمان و اقشار مختلف و متنوع، با کوهنوردی انسی داشتند که برای‌شان بیش از یک ورزش اهمیت داشت. 

78

هنرمندان، ادیبان، موسیقی‌دان‌ها، نقاشان و آوازخوان‌ها در کوه به احساس نابی دست می‌یافتند که خلق هنر را برای‌شان به همراه داشت، و همین امر، از کوه، به ویژه الوند که ریشه در اساطیر هم دارد، جایگاهی می‌ساخت که شبیه امر متعالی بود.  

 
 

 

این نگاه در همدان به الوند، تقدسی به جایگاه الوند داده بود، تقدسی که از جنس ادیان و مذاهب نبود، اما عرفانی بود، ممکن است مراسمی هم در آن برگزار می‌شد اما اهمیت اصلی در این بود که الوند، دیرینه است و باید جایگاهش حفظ شود.  

حالا با این رویکرد که مردم همدان به دامنه الوند و قله الوند دارند، باید توسعه را هم در نظر گرفت.  توسعه‌ای که نیاز دنیای امروز است، در این مسیر، گنجنامه را باید محلی کرد که بهمزمان با افراد بومی و کوهنوردان، گردشگران هم بتوانند از آن بهره ببرند.

 
 

سنگ نوردی (16)

به بیان دیگر، فرایند توسعه در گردشگری پیام‌آور این بود که گردشگر نیازهایی دارد و باید آن نیازها در چهارچوب محیط زیست و احترام به طبیعت رعایت شود؛ از همین رو، دهکده تفریحی توریستی گنجنامه به عنوان یک منطقه‌ی نمونه گردشگری شکل گرفت و آغاز به کار کرد.  

در آغاز  مقاومت‌هایی توسط برخی از افراد با این پیش‌فرض که ممکن است دست‌درازی به طبیعت ایجاد شود، صورت گرفت، اما پس از اینکه چشم‌اندازهای طرح به درستی تبیین و امتیازاتی که افتتاح آن برای گردشگری استان همدان ایجاد می‌کرد به مرور زمان مطرح شد، موافقان هر روز بیشتر و بیشتر شدند.  

امروز گنجنامه، فقط فضایی بی‌روح مانند دهه‌های شصت و هفتاد نیست. امروز با تغییر در رویکرد مردم به گردش و تفریح، گنجنامه به مقصدی مناسب برای تفریح همدانی‌ها و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.  

در این میان ضرورت اینکه گروه‌های مردم نهاد، کوهنوردان، مردم علاقمند به طبیعت‌گردی به عنوان ناظران غیر دولتی در کنار طبیعت الوند باشند احساس شد و به همین جهت، دهکده گنجنامه، تلاش کرد در توسعه فیزیکی پروژه سعی زیادی برای رعایت استانداردها داشته باشد.

photo_2017-10-02_13-51-24

یکی از اتفاقات مثبتی که در منطقه نمونه گردشگری گنجنامه افتاد، این بود که در بخش ورزش و تفریح، دیواره‌ای برای علاقمندان به سنگ‌نوردی ساخته شود که این دیواره در فضای آزاد جزو مناسبت‌ترین دیواره‌ها در کشور به شمار می‌رود.  

 
 

از همان زمان، مدیریت دهکده گنجنامه در صدد بود تا در هر فرصتی به کوهنوردان، مردم و جامعه پیرامونی خدماتی را ارائه کند. این خدمات شامل بسته‌های متنوعی از امکانات دهکده بود، به علاوه اینکه کارهای عام‌المنفعه هم همیشه در دستور کار قرار گرفته است.   

دهکده گنجنامه؛ امروز به عنوان قطب گردشگری غرب کشور، باعث شده رونقی در گردشگری استان ایجاد شود، منافع اینکار فقط مختص دهکده نیست، ورود هر گردشگر به استان، یعنی اشتغال، اشتغالی که پایدار است، اگر هر کدام از ظرفیت‌های گردشگری در استان همدان، بتوانند ساعات ماندگاری گردشگر را در استان بالا ببرند، سودش در سبد اقتصادی مردم (به عنوان جامعه پیرامونی) خواهد رفت.  

WhatsApp Image 2022-03-07 at 10.52.26

مثلا وقتی گردشگر به همدان می‌آید و با لیستی جذاب از اماکن تاریخی، فرهنگی، تمدنی، مکان‌های تفریحی، طبیعت جذاب، تله‌کابین، بانجی جامپینگ، سورتمه ریلی، اقامتگاه‌های بومگردی و ویلاهای کوهستانی، طبیعت زیبای الوند و  ...  مواجه می‌شود، مدت زمانی که در استان و شهر می‌ماند بیشتر می‌شود.  این گردشگر نیازمند برآوردن کردن نیازهای خوراک و اسکان و  ...  است، بنابراین باید برای گرفتن خدمات و امکانات هزینه کند، هزینه کردن به معنای گردش پول در شهر و استان است. این رخدادها همه و همه کمک به چرخه اقتصاد گردشگری در همدان است.  

 
 

سنگ نوردی (179)

از همینجاست که می‌توان گفت، غیر از مشاغلی که به صورت مستقیم در دهکده گنجنامه ایجاد شده، مشاغل غیر مستقیم فراوانی هم محقق شده که با حضور گردشگر، جامعه پیرامونی از آن بهرمند خواهد شد.  

نکته پایانی اینکه، کوهنوردان، به عنوان حافظان و ناظران فضای کوه، همیشه و در همه حال مورد تکریم دهکده گنجنامه بوده و همیشه تلاش می‌شود خدماتی برای این جامعه بزرگ در همدان در نظر گرفته شود. به ویژه پیشکسوتان این عرصه، که چهره‌های شاخص و تاثیرگذاری هستند و پاسداشت آن‌ها وظیفه نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط است.