کد خبر : 188167 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۹ فروردين - 12:24
مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی لباس قرارگاه بر تن می‌کند با تغییر استاندار در دولت قبل طرح موسوم به مثلث اقتصادی مسکوت ماند هرچند کارنامه خوبی که این طرح از خود به‌جا گذاشته گویای کارایی آن، به ویژه در بخش اشتغال روستایی و ایجاد پویایی و انگیزه در فضای اقتصادی و بین فعالان اقتصادی در استان بود.

با تغییر استاندار در دولت قبل طرح موسوم به مثلث اقتصادی مسکوت ماند هرچند کارنامه خوبی که این طرح از خود به‌جا گذاشته گویای کارایی آن، به ویژه در بخش اشتغال روستایی و ایجاد پویایی و انگیزه در فضای اقتصادی و بین فعالان اقتصادی در استان بود.

به گزارش آفتاب صبح، حمیدرضا حلاجیان در روزنامه خراسان رضوی نوشت: روزنامه خراسان رضوی در گزارشی در 22 اسفند سال گذشته پیگیر دلایل مسکوت ماندن طرح در استانداری با ریاست یعقوبعلی نظری شد که اشرافی، معاون اقتصادی وقت استاندار به خراسان رضوی این‌طور پاسخ داد که طرح مسکوت نمانده و در حال اجراست؛ این در حالی بود که لبافی نژاد، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان که به‌نوعی هماهنگ‌کننده اصلی اجرایی این طرح در خراسان رضوی است، در گفت‌وگو با خراسان رضوی از انتظار برای صدور دستورات اجرایی استاندار و  شروع به کار دوباره این طرح خبر داد.اما با پیگیری‌های خراسان، موضوع ابعاد جدیدی به خود گرفت. استاندار در پاسخ به خبرنگار خراسان در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی استان درباره اجرای طرح مذکور می‌گوید: در باره طرح مثلث اقتصادی از صاحب آن باید سؤال کرد و ما در حال کار با روش قرارگاهی هستیم. این در حالی است که لبافی نژاد در حاشیه همین جلسه در این باره با استاندار مذاکره می‌کند و به گفته لبافی، نظری، دستور برگزاری جلسه با معین‌های اقتصادی را به معاون جدید اقتصادی خود می‌دهد.

 از صاحبانش بپرسید، ما قرارگاه داریم
استاندار خراسان رضوی در حاشیه نود و دومین نشست شورای گفت‌وگوی  استان در پاسخ به سؤال خبرنگار خراسان رضوی در باره سرانجام طرح مثلث اقتصادی گفت: مثلث اقتصادی را باید از صاحب مثلث اقتصادی سؤال کنید.وی ادامه داد: طرح مثلث اقتصادی یک روش است و روش‌ها تغییر می‌کند؛ برای مثال ما در حال کار با روش قرارگاه هستیم.نظری در پاسخ به این سؤال که آیا طرح مثلث اقتصادی قرار نیست دوباره اجرا شود گفت: دیگر نمی‌دانم.

استاندار دستور جلسه داد
لبافی در باره پیگیری طرح مثلث اقتصادی گفت: بعد از پیگیری‌های روزنامه خراسان و خود ما در این باره، قرار بر این شد که نشستی با تعدادی از معین‌های اقتصادی استان برگزار شود. ما اسامی حدود 53 نفر از معین‌های اقتصادی اولویت‌دار را استخراج و برای معاونت اقتصادی استاندار ارسال کردیم. در مذاکره ای که روز 5 شنبه در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگو با استاندار داشتم، استاندار به معاونت جدید اقتصادی دستور دادند که این جلسه هرچه زودتر برگزار شود.دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان ادامه داد: پیگیری‌هایی در سطح ملی انجام‌شده که زیر نظر مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در حال انجام است؛ پیشنهاد‌هایی داده‌شده تا در شورای عالی اداری مطرح شود که در صورت تصویب، طرح مثلث اقتصادی به شکل یک‌نهاد در راستای توسعه روستایی در اختیار همه باشد.وی درباره شفاف بودن طرح و کارایی آن گفت: این طرح با تمام مشخصات معین‌ها و فعالیت‌های آن‌ها قابل‌پیگیری است. بدون پول دولتی و تحکم دولتی، اما بیایند پاسخ بدهند آن یک میلیارد دلاری که برای توسعه مشاغل روستایی برداشت شد، آثارش چه شد؟
ابوالفضل چمندی که چند روزی است با حکم یعقوبعلی نظری به سمت سرپرست معاونت اقتصادی استانداری منصوب‌شده است، در باره طرح احیای مثلث اقتصادی در استان گفت: کارها به‌موازات در حال انجام بوده ولی هنوز جمع‌بندی در استان در این زمینه نداریم.سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اظهار کرد: مدل و رویکرد دولت در این حوزه برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور کاملاً مشخص است. ما پیگیر این موضوع هستیم و این موضوع و نیز مدل‌های تکمیلی و جدید در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم تا هفته آینده به جمع‌بندی برسیم و جواب مشخصی بدهیم.چمندی در باره دستور استانداری برای برگزاری جلسه به معاونت اقتصادی گفت: جلسه خواهیم گذاشت اما در قالبی که آقای استاندار گفته‌اند؛ به این دلیل که ما احساس مان این است که باید به ظرفیت‌ها اضافه شود یعنی بخش زیادی از حوزه اقتصاد استان باید احیا شود به همین دلیل در حال کار روی موضوع هستیم.او خاطرنشان کرد: ما معین‌های اقتصادی را در قالب قرارگاهی سازمان‌دهی خواهیم کرد.  

طرح موردحمایت تمامی نمایندگان بود
احسان ارکانی نماینده نیشابور و فیروزه در زمینه پیگیری این طرح در مجمع نمایندگان استان اظهار کرد: طرح مثلث اقتصادی طرح اختصاصی استاندار اسبق یعنی آقای رزم حسینی بود که بر اساس نگاه ایشان به موضوع توسعه اقتصادی در استان شکل‌گرفته بود و بر اساس ارزیابی‌های میدانی خروجی کار خوب و مطلوب هم بود.ارکانی تصریح کرد: این طرح موردحمایت تمامی نمایندگان استان، نماینده ولی‌فقیه در استان و همه‌ اضلاع مدیریتی استان بود. اما ازآن جا که معمول است در نظام مدیریتی ما که مدیریت‌ها قائم به شخص است تا قائم به ساختار، بعد از رفتن آقای رزم حسینی پیگیری این موضوع کم‌رنگ شد و در زمان استاندار جدید هم شاهد این هستیم که طرح مثلث اقتصادی از دستور کار خارج‌ و به فراموشی سپرده‌شده است.
وی ادامه داد: ما در مجمع نمایندگان استان پیگیر این طرح بودیم اما طبق آن چیزی که دستگیرمان شد به دلیل این که استاندار جدید خودش را متعهد به این طرح نمی‌داند  طبیعتاً پیگیری‌های ما هم در این باره به‌جایی نرسید.

اجرا مهم‌تر از عنوان
بعد از کش و قوس‌هایی که گفته شد، شاید یکی از حسرت‌های بزرگ این باشد که طرح مثلث اقتصادی که بنا به گفته ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه موردحمایت همه نمایندگان استان و همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان است، بعد از رفتن استاندار اسبق مسکوت ماند.
در این میان آن چه در واقعیت و برای مردم استان اهمیت دارد شروع به کار دوباره این طرح است که بتواند مشکلی را برطرف کند؛ چه این که در قالب قرارگاه یا هر نام  یا لباس دیگر،  این تغییرات مانعی درراه دستاوردهای گذشته این طرح ایجاد نکند.