کد خبر : 188260 تاریخ : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۶ شهريور - 16:08
اصلاحات آموزشی در ازبکستان امروزه همه عرصه‌های زندگی ازبکستان جدید به میدان اصلاحات عمیق تبدیل شده است. در این روند نمی‌توان با هیجان از تغییرات نظام آموزشی که اساس حوزه اجتماعی محسوب می‌شود صحبت نکرد.

دکتر شاه‌علی اوا

دانشیار دانشگاه بین‌المللی تاشکند

 

 

امروزه همه عرصه‌های زندگی ازبکستان جدید به میدان اصلاحات عمیق تبدیل شده است. در این روند نمی‌توان با هیجان از تغییرات نظام آموزشی که اساس حوزه اجتماعی محسوب می‌شود صحبت نکرد.

در ازبکستان، سیستم آموزشی به‌طور پیوسته در حال توسعه است تا جوانان را با دانش و توانمندی آموزش و پرورش دهد و کارشناسانی را مطابق با توسعه جهانی تربیت کند. اصلاحات اولیه در حوزه آموزش عالی در درجه اول با هدف افزایش پوشش، بهبود وضعیت مالی مؤسسات و دانشگاه‌ها و حمایت مالی از اساتید و معلمان انجام شده است.

به‌طور خاص، در 3 سال گذشته، تعداد مؤسسات آموزش عالی از 65 به 117، تعداد پذیرفته شدگان از 66000 به 181000 افزایش یافته است. پایه مادی و فنی آنها تقویت شده است. در چارچوب برنامه‌های آموزشی مشترک با کشورهای خارجی، آموزش متخصصان در 64 حرفه جدید راه‌اندازی شد. حقوق اساتید و معلمان به‌طور متوسط 3.5 برابر افزایش یافت

 

 

 

.

تمرکز اصلی بر بهبود کیفیت آموزش و در عین حال افزایش سطح پوشش آموزش عالی به 50 درصد خواهد بود. تا سال 2026، حداقل 10 مؤسسات آموزش عالی در نظر دارند در رتبه بندی‌های معتبر بین‌المللی قرار گیرند.

به منظور بهبود وضعیت معیشتی دانشجویان، خوابگاه‌های دانشجویی با نزدیک به 100 هزار تخت در پنج سال آینده ساخته می‌شود.

اقداماتی برای افزایش تعداد دانشگاه‌های خصوصی به حداقل 50 دانشگاه تا سال 2026 به منظور تقویت فضای رقابتی در آموزش عالی در نظر گرفته شده است.

پذیرش در مقطع دکتری با هزینه دولت و اعتبارات سازمان‌های ذی‌نفع معرفی شد و دولت از سال جاری تحصیل زنان در تمامی مقاطع کارشناسی ارشد را بر عهده گرفته است.

تصادفی نیست که رئیس‌جمهور ازبکستان فعالیت خود را به‌عنوان رئیس دولت با دیدار با فرهیختگان، دانشمندان برجسته و به‌طور کلی اهالی علمی و روشنفکر آغاز کرد و بر هماهنگی توسعه علم با توسعه تولید علم در جمهوری متمرکز شد.

پس از آن، رهبر کشور استراتژی اقداماتی را برای بهبود نظام سلامت، توسعه سیستم چاپ و توزیع محصولات کتاب، افزایش مطالعه، ایجاد مناطق آزاد اقتصادی جدید در جمهوری، توسعه بیشتر کشور، "توسعه" اجرا خواهد کرد. توسعه «مفهوم» علم تا سال 2030، تأسیس مرکز بین‌المللی امام ترمیزی و بسیاری از تصمیمات، احکام، فرامین، ترویج علم به‌عنوان یکی از موضوعات اصلی نیز بیانی کاربردی از این توجه بوده است

 

 

 

در خاتمه، نوآوری‌ها و اصلاحات مختلف در نظام آموزشی در سال‌های اخیر به افزایش کیفیت آموزش در این نظام مؤسسات آموزش عالی کمک می‌کند. به‌ویژه، رشد و بلوغ حرفه‌ای دانش‌آموز می‌تواند به‌طور مثبت تحت تأثیر سیستم اعتباری پودولار باشد. یعنی با هدف تشکیل سرمایه انسانی که بتواند نیازهای مدرن را در یافتن جایگاه خود در بازار کار برآورده کند. ارتقای کیفیت آموزش نیز به تولید نیروی بالقوه متخصصین کمک می‌کند. از این رو ما از همه اصلاحات و نوآوری‌ها در فرهنگستانمان حمایت می‌کنیم و در آینده نیز در صدد هستیم تا نوآوری‌های زیادی در آکادمی خود داشته باشیم و از معلمان خود در دانشگاه‌های خارجی تجربه آزمایی کسب کنیم.