• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 10409 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۶/۱۰ - 11:07
مشاهده آب مایع در سطح مریخ
ناسا:

مشاهده آب مایع در سطح مریخ

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نتیجه بررسی‌ها و کاووش‌هایش در سطح مریخ نشان می‌دهد در محلی از این سیاره مقداری آب مایع سطحی وجود دارد.

به گزارش آفتاب صبح آنا به نقل از گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از ناسا نوشت: سپتامبر گذشته (مرداد 95) بخشی از مریخ که دارای سراشیبی‌های تند است و اصطلاحا منطقه خطوطو شیب‌دار نامیده می‌شود، به دلیل وجود خطوط عجیب و ناشناس توجه ناسایی‌ها را به خود جلب کرد. پس از آن‌ که عکس‌های ماهواره مدارگرد این سازمان موضوع را تایید کرد، دانشمندان به تهیه عکس‌های مادون‌ قرمز پرداختند. این عکس‌ها برای تعیین دمای محیط سطحی از فاصله دور استفاده شدند. تکنیک به‌کارگرفته شده به این صورت بود که با تعیین سرعت تغییر دمای خاک و شن سطح سیاره در شب و روز، مشخص شد خنک‌کننده‌ای در ساعاتی از روز در این منطقه وجود دارد.

براساس اعلام، بررسی دقیق‌تر نشان داد که تراوشات آب از منفذ‌هایی از داخل سطح به روی سطح نفوذ می‌کنند و هرچه منفذها عمیق‌تر باشد، تغییر دما نیز در آن نقطه بیش‌تر است.

آنچه انگیزه اصلی انجام این تحقیق بود، یافته شدن نمک‌های هیدراته از کانی‌ها در سطح مریخ بود. ساخته شدن نمک‌های هیدراته بدون وجود آب غیرممکن است اما کانی‌ها می‌توانند آب را از هوا و به‌صورت بخار نیز جذب کنند. پس دانشمندان نیازمند آزمایش‌های دقیق‌تری بودند.

برای اثبات وجود حالت مایع از آب در سطح مریخ، غلظت نمک‌ها در سطح آنقدر زیاد بود که نشان می‌داد رطوبت عامل آنها بیش از یک بخار ساده در جو اطراف است و همین موضوع پای ماهواره مادون قرمز و ثبت جریان آب سطحی را به پروژه باز کرد.

دانشمندان ناسا همچنین تأکید کرده‌اند که میزان آب موجود در سطح این نقطه از مریخ از آب موجود در سطح خشک‌ترین بیابان‌های زمین بیش‌تر نیست و این آب آنقدر شور است که به‌ هیچ وجه قابل خوردن نخواهد بود اما می‌تواند منشائی برای حیات احتمالی در گذشته یا امروز و منبعی بالقوه برای سفرهای مریخی محسوب شود. تا زمانی‌که راهی برای استفاده از این منابع آب شناخته نشود، فضانوردانی که به مریخ می‌روند باید قمقمه‌هایشان را همراه داشته باشند.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا

ارسال دیدگاه شما