• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • اِلخَميس ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Thursday 28 Mar 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 116915 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۸/۴/۲۷ - 13:36
همدان، دومین استان معتبر ایران در زمینه موسیقی عاشیقی
رئیس انجمن موسیقی استان همدان اعلام کرد:

همدان، دومین استان معتبر ایران در زمینه موسیقی عاشیقی

هفته‌نامه الوند در فصل تابستان 98 اقدام به برگزاری سلسه نشست‌های نقد و نظر در باب فرهنگ و هنر با عنوان «خوانش» کرده است.

آفتاب صبح - مژده نورالهیان

 

سومین مهمان سلسله نشست‌های «خوانش» که 19 تیرماه برگزار شد علی آقامحمدی رئیس انجمن موسیقی استان همدان بود که به سخنرانی در باب جایگاه موسیقی پاپ و اصیل ایرانی در جوامع امروزی ما (با طرح مصادیق بومی) پرداخت.

علی آقامحمدی رئیس انجمن موسیقی استان همدان در مورد پیشین موسیقی سنتی با اشاره به اینکه بر اساس روایتی موسیقی پاپ از زمان بنی امیه وجود دارد، اظهار کرد:در آن زمان به عنوان موسیقی هجو به آن نگاه می‌شد و  برای بیان مطلبی در قالب طنز از این نوع موسیقی استفاده می‌کردند.

رئیس انجمن موسیقی استان همدان با بیان اینکه موسیقی پاپ به طور رسمی از زمان ورود رادیو به ایران و قاجار وارد شده است، گفت: موسیقی پاپ به نوعی وارداتی محسوب می‌شود و متاسفانه در حال حاضر همه چیز را به اسم پاپ می‌بینیم.

آقامحمدی با بیان اینکه موسیقی پاپ زیرمجموعه popular music  است، بیان کرد: درحال حاضر اگر در آهنگی گیتار یا ابزاری مانند آن باشد به اسم موسیقی پاپ به آن نگاه می‌کنیم.

وی افزود: فاصله بین موسیقی پاپ و موسیقی اصیل ایرانی به اندازه یک تار مو است.

رئیس انجمن موسیقی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر چیزی که درجامعه ما رواج دارد موسیقی پاپ نیست، عنوان کرد: این موسیقی ساختار خاصی ندارد و نمی‌دانیم به آن چه بگوییم.

آقامحمدی با بیان اینکه موسیقی اصیل ایرانی نیز همانند ادبیات فعل و فاعل دارد، تضریح کرد: باید ارکان در یک جمله موسیقی رعایت شود؛  علت  جاودانه شدن موسیقی علما این است که خود آهنگساز، نوازنده،  تنظیم کننده و شاعر در یک زمان با هم زندگی می‌کردند؛ در حال حاضر این اتفاق نه در موسیقی اصیل ایرانی و نه در موسیقی پاپ نمی‌افتد. آهنگساز، نوزانده،  تنظیم‌کننده و خواننده به خصوص در موسیقی پاپ یک نفر است.

وی افزود: آن‌ها با یکدیگر همفکری می‌کردند  که  سبب به وجود آمدن اثر فاخر شده است.

رئیس انجمن موسیقی استان همدان با بیان اینکه موسیقی پاپ طرفداران بیشتری نسبت به کلاسیک در تمام جهان دارد، اظهار کرد: موسیقی پاپ در ایران در حال پسرفت است؛ موسیقی سفارشی شده است و کیفیت قبل را ندارد.

آقامحمدی با استناد به نظر کارشناسان در مورد اینکه موسیقی کلاسیک برای قشر خاص و پاپ برای عوام است، اضافه کرد: موسیقی  کلاسیک و محلی از بین نمی‌رود.

رئیس انجمن موسیقی استان همدان با بیان اینکه در موسیقی نیز همانند کتاب کار ارزشمند تیراژ کمتری دارد، گفت: مخاطب کم نشان بی ارزش بودن اثر نیست.

آقامحمدی یکی از وظایف هنرمند  را تربیت گوش شنونده دانست و خاطرنشان کرد: متولین امور فرهتگی در زمینه فرهنگی هیچ سر رشته‌ای ندارند و موسیقی کلاسیک در ایران رسانه ندارد.

رئیس انجمن موسیقی استان همدان با اشاره به اینکه پاپ موسیقی زود هضم است و روزانه در زندگی مردم جریان دارد، ادامه داد: این نوع موسیقی نیاز زیادی به تفکر ندارد، راحت، قابل دسترس، مردمی و آزاد است که دقیقا در نقطه مقابل موسیقی اصیل ایرانی قرار می‌گیرد.

آقامحمدی نسبت به پخش موسیقی اصیل ایرانی از صدا و سیما انتقاد و تاکید کرد: از دست دادن موسیقی محلی یک فاجعه است. تنوعی در موسیقی پخش شده از صدا و سیما وجود ندارد؛ در زمان‌های نامناسب و صرفا برای رفع تکلیف موسیقی اصیل ایرانی و برای چند دقیقه در ساعات پایانی شب پخش می‌شود که می ‌توان آن را تهاجم فرهنگی قلمداد کرد.

رئیس انجمن موسیقی استان همدان با بیان اینکه شاکله موسیقی ایرانی ردیف است، اضافه کرد: در کشورهای دیگر تمام سبک‌ها با برنامه‌ریزی مناسب وجود دارد و مخاطب این حق را دارد که  موسیقی دلخواه خود را انتخاب کند.

 

آقامحمدی مهمترین موضوعی که می‌تواند موسیقی پاپ واقعی و اصیل ایرانی را نجات دهد، حمایت از موسیقی مقامی محلی و به نوعی موسیقی فولکور ایرانی خواند و اظهار کرد: فقط از این راه می‌شود موسیقی ایرانی را نجات داد؛ در هیچ کجا دنیا تنوع موسیقی فولکور ایران وجود ندارد.

رئیس انجمن موسیقی استان همدان در مورد موسیقی محلی همدان نیز چنین گفت: اصل همدان فارس بودند؛ به همین دلیل موسیقی محلی همدانی نداریم؛ گویش همدانی  بر روی موسیقی گذاشته می شودو سبب تفاوت آن با موسیقی دیگر می‌شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه موسیقی همدان در زمینه موسیقی عاسیقی خیلی پیشرفت داشته  و سرآمد است، بیان کرد: پس از آذربایجان، همدان  معتبرترین موسیقی عاسیقی در کشور را دارد.

وی افزود: عاشیق حیدر یکی از سرآمدان موسیقی عاشیقی در ایران و معدود افرادی بود که 36 داستان عاشقانه را حفظ بود.



ارسال دیدگاه شما