• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
  • اِثَّلاثا ١٤ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 23 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 127051 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۸/۹/۵ - 12:09

"بنزین را چند نرخی کنید"

همه چیز در یک سال چند برابر گران شد و کمر ملت پشت این همه گرانی خم شد اما خودش را با شرایط تطبیق کرد، حالا گرانی بنزین هم رویش.

رئیس جمهور در جمع وزیرانش گفت:" گران شدن بنزین به نفع مردم است و درآمدش را به ۶۰ میلیون ایرانی می دهیم. ۴ سال است قیمت بنزین تغییر نکرده است"
در عبارتی که تیتر خبرهای ۴ آذر است سه جمله بیان شده است. در ادامه به تفسیر این سه جمله می پردازیم.

گرانی، واژه ایست که همواره ملتها درگیر آن هستند و گویا ملت ایران بسیار بیشتر. در آخرین ماه سال، اسفندماه، همه منتظر اعلام گران شدن قیمت نان و حمل و نقل عمومی هستند، چرخه معیوبی که همواره تکرار می شود و گویا پایانی برایش نیست. در ضرب المثل ایرانی سالی که نکوست از بهارش پیداست، آغاز سال نو با گرانی چیزیست که همه ایرانی ها با سال نو مزه مزه اش کرده اند و این تجربه تا کی قرار است تکرار شود، سوالیست که سیاستمداران، اقتصاددان ها و جامعه شناسان اسلامی باید پاسخ بدهند.

به نظر می رسد، دولت و مجلس کمی دیر به منافع مردم فکر کرده است، اما زودتر از موعد اجرایی اش کرده است و با گران کردن یکباره قیمت بنزین آرامش ظاهری جامعه پس از نوسات و بحران های اقتصادی و گرانی های زوار در رفته و کنترل نشده بیش از یک سال اخیر را درهم فروریخت و گرانی هایی که تا به حال مقصر اصلی اش مردم بودند و دولتمردان کنترلش می کردند به یکباره جای مقصر عوض می شود و این بار دولت مقصر طیف جدید گرانی هاییست که چون خودش این بار  عامل ایجاد آن است، قطعا توان کنترل گرانی های ناشی از افزایش قیمت بنزین را نخواهد داشت. همه چیز در یک سال چند برابر گران شد و کمر ملت پشت این همه گرانی خم شد اما خودش را با شرایط تطبیق کرد، حالا گرانی بنزین هم رویش.


شعارهای کلیشه ای ۴۰ ساله را که داریم برای توجیهش، مهمترینش نفع مردم ایران است!
اجبار در قبول سیاست های غلط همواره به نام و عنوان منفعت ملت ایران تعبیر شده است و حق اعتراض را از ملت گرفته است، علیرغم اذعان به این حق، که ملت ایران حق دارد اعتراض کند، این اجبار و اعتراض چیزی شبیه طرح ترافیک و فروش طرح است...
و اما حقوق مردم.
 به نظر می رسد، همچنان که با معیارهای مختلف مردم را دسته بندی می کنید، زمان دسته بندی بر مبنای نوع و مدل اتومبیل هم فرا رسیده است که بر مبنای این تقسیم بندی باید فرق باشد بین کسی که با ماشین خارجی گرانش دور دور می کند یا با ماشین ملی اش دور دور می کند یا با ماشینش گذران زندگی می کند یا آن کسی که اصلا ماشین ندارد؟!
بر مبنای این تقسیم بندی و جدا از پست و منصب و سهمیه، به نظر می رسد چند نرخی شدن بنزین و چند نرخی شدن یارانه معیشتی که از محل درآمد های فروش بنزین است، به عدالت نزدیکتر است.
در طول ۴ سال اخیر که قیمت بنزین تغییر نکرده است، خیلی چیزها هم تغییر نکرده است، مانند عدم اشتغال جوانان، نداشتن مسکن، نداشتن حاشیه امن درآمدی برای اقشار مردم و...

نویسنده:
نرگس علیخانی فرد

ارسال دیدگاه شما