• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • اِلخَميس ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Thursday 28 Mar 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188139 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - 16:18
ویلاهای کوهستانی دهکده گنجنامه، تلفیق خانه‌بومگردی و اقامتگاه مدرن

ویلاهای کوهستانی دهکده گنجنامه، تلفیق خانه‌بومگردی و اقامتگاه مدرن

آرامش چیست؟ چه کسانی در پی آرامش هستند؟ آیا آرامش ربطی به جهان اطراف زندگی ما دارد، یا بخش قابل توجه آن به خود ما و درون ما باز می‌گردد؟

 

 

 اگر آرامش در بیرون ما خانه دارد، چگونه باید آن را دریابیم و بیابیم؟ آیا آرامش به موضوعات وراثتی، خانوادگی، تربیتی و ... بستگی دارد؟ این سوالات و بسیار سوالات مشابه دیگری وجود دارد که می‌شود در مورد آرامش مطرح کرد، اما آرامش چه نسبتی می‌تواند با سفر داشته باشد؟

ایرانی‌ها مردم میهمان نوازی هستند، نشانه‌های این مدعا را، هم می‌شود در تاریخ یافت و هم می‌توان در زندگی امروز مردم امروز دید، بنابراین خانه و آنجایی که مردم در آن زندگی می‌کنند، برای‌شان بسیار مهم است، و تمام تلاش یک خانواده این است که فضایی دور هم جمع می‌شوند جای آرامی باشد. در منطقه آرامی باشد، از منظر نور و نقشه و سایر ویژگی‌های معماری، به گونه‌ای طراحی شده باشد که آرامش را به اهل خانه انتقال دهد. 

 

 

حالا در نظر بگیرید با این نگاهی که در خانواده‌های ایرانی حاکم است، افراد آن، چه توقعی از مکان اقامت در سفر دارند. اگر پیش فرضی که داریم این باشد که گردشگر امکان مالی برای انتخاب هر اقامتگاهی را دارد باید گفت، برخی علاقمند به اسکان‌های لاکچری در هتل‌های چهار و پنج ستاره هستند، برخی خانه‌های بومگردی را ترجیخ می‌دهند، برخی هم ترجیح می‌دهند سفرهای ماجراجویانه یا کوهستانی و جنگلی داشته باشند و در چادر یا کلبه‌های جنگلی اقامت کنند. امروزه تعداد افرادی که در پی اقامتگاه‌های بومگردی و ویلاهای کوهستانی هستند هر روز بیشتر می‌شود، چرا؟ شاید یکی از علت‌هایش میزان استرس شایع در زندگی‌هاست. 

IMG-20200610-WA0021

سال 98 پیش از شیوع پاندومی کرونا در خبرها آمده بود که «مرکز تحقیقاتی گالوپ، به منظور سنجش میزان استرس در نقاط مختلف جهان، 143 کشور را مورد بررسی قرار داده است.

بعد از یونان که رتبه نخست را به خود اختصاص داده بود، کشورهای فیلیپین و تانزانیا نیز به ترتیب با میزان 58 و 57 درصد استرس، پس از یونان، در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته بودند و چهار کشور آلبانی، ایران، سریلانکا و ایالات متحده آمریکا، با میزان 55درصد استرس، جایگاه‌های بعدی جدول را داشتند.»

امروز و در سال 1400 در بررسی‌های به عمل آمده و در گزارش‌هایی که رسانه‌های رسمی منتشر کردند «مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان یک تحلیل از تأثیرات روانی و اجتماعی پاندمی کرونا در جامعه گفته: بررسی‌های سامانه خودارزیابی روانشناختی نشان می‌دهد که در طول ۶ماه اول شیوع کرونا ۹ تا ۱۱درصد استرس، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط گزارش شده است و اکنون این رقم به ۱۶درصد افزایش یافته است.»

IMG-20200610-WA0019

مردم ایران پیش و پس از کرونا دنبال آرامش و آسایش بودند (مانند هر انسان خردمندی در هر جای این کره خاکی)، بنابراین در سفر هم علاقمند بودند در جاهایی اسکان داشته باشند که آرامش داشته باشد. 

ویلاهای کوهستانی دهکده گنجنامه در هر فصلی و در هر شرایط آب و هوایی اقامتی را برای گردشگران رقم خواهد زد که به یادماندنی است. یک گردشگر می‌تواند همزمان، دو حس و کیفیت خدمات متفاوت و فوق‌العاده را در یک اقامتگاه تجربه کند.  ویلاهای کوهستانی همزمان تجربه‌ی یک اقامتگاه بومگردی در وسط کوهستان با چشم‌اندازی سرشار از زیبایی طبیعی در 4 فصل است، هم خدماتی از جمله طراحی داخلی مدرن و بروز، سیستم گرمایش از کف، آشپزخانه مجهز به تمام امکانات مورد نیاز، سیستم صوتی و تصویری مرکزی، پارکینگ اختصاصی و ... دارد. 

احساسی که از چشم‌انداز روبه‌روی ویلاها به شما دست می‌دهد دو حس متفاوت در یک لحظه است. اول نوعی زیستن در تاریخ را برای شما تداعی می‌کند و دوم به قول سهراب سپهری ایستادن «در حوضچه‌ی اکنون است» و لذت بردن از لحظه‌ای است که در آن حضور دارید. زیستن در تاریخ از این منظر که با دیدن این طبیعت به دوران مادها و هخامنشیان سفر می‌کنید، به جایی که می‌گویند هکمتانه (به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه شاهی، که تخت‌جمشید را به سارد متصل می‌کرد) پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده است.

IMG-20200610-WA0018

در کنار این حس سفر به تاریخ، شب در جایی استراحت خواهید کرد که قرن‌هاست سنگ‌نوشته‌های از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی بر دل یکی از صخره‌های آن نشسته است و این احساس تاریخی را دوچندان می‌کند. این احساس حتما جایی در این چشم‌انداز سراغ شما خواهد آمد که در آن روزگار اینجا مردم چگونه می‌زیسته‌اند؟ این‌ها فقط زیبایی‌های تابستان همدان نیست، همدان شهر کوه و کوهنوردهاست. الوند همیشه استوار هم زیبایی‌های زمستانی ویژه‌ای دارد که با اقامت در ویلاها در فصل زمستان شاهد این همه زیبایی در روز و شب خواهید بود. 

سخن از اقامت در شب‌های همدان در دامنه الوند شد، زیبایی کم‌نظیری که نباید به آسانی از کنار آن گذشت. زیبایی شب‌های همدان، کم از زیبایی شب‌های کویری ندارد. شهری که ارتفاع قابل توجهی از سطح دریا دارد و همین امر باعث می‌شود انسان به آسمان نزدیک‌تر باشد، این احساس، شاید شب‌ها با دیدن ستاره‌ها بیشتر به آدم دست بدهد. این همه زیبایی، آرامش را به همراه خواهد آورد و سفری زیبا و به‌یاد ماندنی را رقم خواهد زد. شهری که روزگاری در آن ابن‌سینا، باباطاهر، عارف قزوینی، میرزاده عشقی، تاگور و چهره‌های دیگری در هوای آن تنفس کرده‌اند و در آن هر چند کوتاه زیسته‌اند و یا آرمیده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما