• ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Friday 29 Mar 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188144 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - 16:28
دهکده گنجنامه و انجام مسئولیت‌های اجتماعی

دهکده گنجنامه و انجام مسئولیت‌های اجتماعی

موضوع توسعه، دیگر محدود به فعالیت‌های دولت‌ها نیست، بنگاه‌های اقتصادی (در هر قالبی از صنعت و تولید تا گردشگری و ...) در بخش خصوصی، و نیمه دولتی هم در قالب «مسئولیت‌های اجتماعی» وارد حوزه توسعه‌ی انسانی شده و نقش خود را در جهان ایفا می‌کنند.

 

 

یکی از مهمترین بخش‌های مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی، واردشدن در «توانمندسازی جوامع» یا «توان‌افزایی جوامع» است، این شکل از توان‌افزایی بیشتر در بخش آموزش اتفاق می‌افتد، اما آیا «توانمندسازی» فقط محدود به آموزش است؟

پاسخ منفی است،اگر «توانمندسازی» در جوامع محلی منظور باشد، حتما آموزش مهمترین خواهد بود، اما وقتی شرکتی یا مجموعه‌ای مثلا در حوزه گردشگری در یک نقطه خوب شهر، آغاز به کار می‌کند باز هم باید جامعه محلی پیرامونش را فقط آموزش دهد تا کاری در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی انجام داده باشد؟ در اینجا باید گفت که اگرچه آموزش مهم است اما در جوامع شهری شکل دیگری از انجام مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد که در قالب‌های دیگری غیر از آموزش صورت می‌پذیرد.

78 (1)

 
 

 

در جوامع شهری، شرکت‌ها در قالب مسئولیت‌های اجتماعی یا حامی باشگاه‌های ورزشی می‌شوند یا در بخش‌های درمان و پزشکی به سراغ کارهای خیر می‌روند، یا بر اساس علائق مدیران عالی شرکت و شرایطی که در شهر و استان وجود دارد، وارد حمایت بخش‌هایی می‌شوند که احساس می‌کنند خلائی وجود دارد.

اما این کار مزیت‌های متعددی دارد. نخستین مزیت آن در رویکردهای الهیاتی یا دینی و مذهبی این است که اگر کسی توانایی کمک به دیگران را داشته باشد، باید حتما تا جایی که امکان‌پذیر است دریغ نکند و در راه خیر گام بردارد، البته که این گام‌های خیرانه بی‌پاسخ هم نخواهد ماند و در این نگاه الهیاتی، پاسخی این جهانی و آن جهانی خواهد داشت.

 
 

WhatsApp Image 2022-03-05 at 12.26.15

پاسخ این جهانی آن، برکتی و لذتی است که از کمک‌کردن حاصل می‌آید، و پاداش آن جهانی‌اش هم همان وعده‌هایی است که در کتب پیامبران عظیم‌الشان الهی از مسیح و اسلام و ... به آن اشاره شده است؛ اما در برخی کشورها، علاوه بر این رویکرد الهیاتی، رویکردهای دیگری هم وجود دارد که بیشتر بر اساس تامین امنیت بنگاه اقتصادی تعریف می‌شود.

در یک مقاله با موضوع مسئولیت‌های اجتماعی آمده است که: «مطالعات مختلف نشان می‌دهد که ارتباطی دوطرفه بین شرکت و اجتماع وجود دارد. طبق نتایج این مطالعات، هرگاه شرکت‌ها در مسیر ارائه کمک و حمایت به جامعه نقش‌آفرینی کرده‌اند، جامعه نیز شرایط لازم برای کسب بازده توسط شرکت و توسعه و پیشرفت واحدهای تجاری را فراهم می‌کند.

WhatsApp Image 2022-03-05 at 12.26.15 (1)

در نتیجه، مسئولیت شرکت در قبال اجتماع هم برای خود شرکت و هم برای اجتماع سودمند است. ذی‌نفعان، از شرکت‌ها انتظار دارند اخلاق را در کسب‌وکار و فعالیت‌های خود رعایت کنند و مشتریان ترجیح می‌دهند از شرکت‌هایی که نسبت به مسئولیت اجتماعی خود توجه دارند، خرید کنند.

به همین جهت، شرکت‌های پیشرو همواره کوشیده‌اند میـان دغدغه اقتصادی خود و اجتمـاع و محیط‌زیست نـوعی تعـادل ایجـاد کنند و مسئولیت اجتماعی خود را جـدی بگیرنـد. این شرکت‌ها به اهمیت ارتباط میان برند یا علامت تجاری خود با مسئولیت اجتماعی شرکت واقف‌اند. زیرا مسئولیت اجتماعی شرکت نه‌تنها در میان جامعه و ذی‌نفعان نسبت به برند شرکت آگاهی ایجاد می‌کند، بلکه تصویری مثبت از آن را در اذهان پدید می‌آورد.

این موضوع از یک‌سو عملکرد مالی شرکت را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد و آن را بهبود می‌بخشد و از سوی دیگر، به تقویت ذی‌نفعان و در شکلی فراگیرتر به حفظ و تقویت جامعه می‌انجامد. در واقع، سرمایه‌گذاری در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت، برخلاف پندار برخی، اقدامی هزینه‌بر نیست. بلکه، اقدامی مبتنی بر مدیریت استراتژیک، در جهت ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت و کمک به توسعه جامعه است.»

 
 

نکاتی که در این برش از مقاله ذکر شد، نکاتی است که شاید بشود در تمام گروه‌های اقتصادی آن را تعمیم داد، در بخش‌های گردشگری هم اینگونه است.

برای مثال دهکده گنجنامه که در استان همدان و در جوار کتیبه‌های دوران هخامنشی، فعالیت‌هایی با موضوع تاریخ و مطالعات در حوزه تمدن، مجسمه‌سازی، نقاشی، خوشنویسی، کتاب و ادبیات، موسیقی و ... انجام می‌دهد، و نتایج آن به صورت ملموس برای گردشگر و مسافری که می‌خواهد در آن منطقه یکی دو شب را بگذراند دیده می‌شود، حتما احساس خوش‌آیندی ایجاد خواهد کرد.

دهکده تفریحی، توریستی، ورزشی و فرهنگی گنجنامه، در دو دهه گذشته، مجموعه‌ای از حمایت‌ها را در حوزه‌های فرهنگی، هنری، گردشگری، صنایع دستی و ... انجام داده است، همین حمایت‌هاست که باعث می‌شود یک مجموعه گردشگری، در چشم جامعه پیرامونی و گردشگران خارج از استان و خارج از کشور، به عنوان یک مجموعه حامی هنر، تمدن، فرهنگ، ورزش و ... به چشم بیاید، این رخداد، باعث افزایش سرمایه اجتماعی شده و جایگاه این مجموعه گردشگری را ارتقاء می‌بخشد.

حمایت مجموعه گردشگری گنجنامه از تیم‌های ورزشی (اخیرا از تیم ملی کاراته اعزامی به مسابقات قزاقستان حمایت کرده بود)، تیم‌داری در بخش‌های مختلف ورزشی، حمایت از برگزاری جشنواره‌های موسیقی، جوایز عکس، برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای سنتی، غذا و ... اسباب این را فراهم آورده که در بخش مسئولیت‌های اجتماعی، این شرکت، کارنامه قابل توجهی داشته باشد.

 
 

البته اجرای مسئولیت‌های اجتماعی به همنجا ختم نمی‌شود، ظرفیت‌هایی که دهکده گنجنامه دارد، در ایام پساکرونا، فعالیت‌های بیشتری را پوشش خواهد داد، در ایام کرونا به دلیل مشکلاتی که در تامین مالی وجود داشت و رکودی که حاصل از اعمال محدودیت‌ها بود طبیعتا بر فعالیت‌های عام‌المنفعه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت هم تاثیرگذاشته بود، امید است پس از بهبودی اوضاع، حمایت‌ها به شکل سابق ادامه پیدا کند.  

ارسال دیدگاه شما