• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188145 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - 16:30
چرا باید مجموعه‌های اقتصادی «پیوست فرهنگی» داشته باشند؟

چرا باید مجموعه‌های اقتصادی «پیوست فرهنگی» داشته باشند؟

شاید بهتر باشد اول بپرسیم نظام‌نامه پیوست فرهنگی که مصوبه سال 1392 است، چه می‌گوید و چیست؟ رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه سال 1386 ضرورت تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های گوناگون کشور را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند «در طرح‌های گوناگون که در کشور تنظیم می‌شود، طرح‌های پولی و مالی و عمرانی، حتماً یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد»

 

 
 

 

 

شاید بهتر باشد اول بپرسیم نظام‌نامه پیوست فرهنگی که مصوبه سال 1392 است، چه می‌گوید و چیست؟ رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه سال 1386 ضرورت تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های گوناگون کشور را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند «در طرح‌های گوناگون که در کشور تنظیم می‌شود، طرح‌های پولی و مالی و عمرانی، حتماً یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد»

IMG_6121 (1)

پیوست فرهنگی در این معنا، همانگونه که در اصل سند هم اعلام شده «فرصتی ارزشمند به منظور جاری‌ساختن سیاست‌های کلان فرهنگی، ابزاری برای ایجاد مصونیت و پیشگیری از پیامدهای منفی در عرصه فرهنگ و همچنین اقدامی در راستای ایجاد تحول و پیش برندگی در فرایندها و روش‌های مدیریت فرهنگی کشور است.»

 
 

 

در واقع هر پروژه بزرگی که آغاز می‌شود باید یک تعریف و کار فرهنگی هم در کنارش جاری و ساری باشد.

حالا آنچه در مجموعه دهکده گنجنامه رخ داده تلفیقی از فعالیت اقتصادی در قالب گردشگری، و فعالیت فرهنگی است. رویکرد مدیران مجموعه دهکده گنجنامه به موضوع فرهنگ، خلاصه در عرصه‌های معمول فرهنگی نیست، حمایت از هنر و فرهنگ، فرایندی است که در دستور کار دهکده گنجنامه وجود داشته و گسترش هم خواهد یافت.

 
 

مجموعه گنجنامه با شناخت درست از فرهنگ جاری مردم استان همدان، به ویژه شهروندان کهن‌شهر هگمتانه، تلاش کرده‌اند، بعد از سامان‌دادن به اصولی که دهکده گنجنامه به خاطر آن شکل گرفته، نیمهٔ گمشدهٔ فرهنگ و تمدن را هم بیدار کنند و با مردم به اشتراک بگذارند، بخشی از آن نیمه‌ی گمشده شادی و آرامش حاصل از شادی است. مردم همدان روحیه‌ای همراه با پنهان‌بودگی و مستوری دارند، آنچنان که باید شاد نیستند و همین امر موجب می‌شود علارغم مهر و محبتی که به میهمان دارند.

IMG_5898 (1)

اما در یک فرایند کلی برای جذب گردشگر، نیازمند فضایی مفرح باشند که در آن هم گردشگر لذت ببرد و هم آن‌ها موجبات شادی خودشان را فراهم کنند.

بر همین اساس، و همانگونه که همه می‌دانید، گردشگرانی که به همدان سفر می‌کنند، یکی از مقاصدی که برای حضور و بازدید انتخاب می‌کنند کتیبه‌های گنجنامه است، پس از رسیدن به گنجنامه، آنچه در موازات کتیبه‌ها نظر آن‌ها را جلب می‌کند، دهکده گنجنامه و فعالیت‌هایی است که به صورت جنبی پیرامون آن در حال وقوع است.

گسترش روحیه شادی‌آفرینی با حضور در سورتمه ریلی، دریافت احساس آرامش با حضور در اتاق نمک گنجنامه، حس خوب بازدید از طبیعت گنجنامه و دامنه الوند با سوار شدن به تله‌کابین، همراهی با برخی نمایشگاه‌های فصلی و جنگ‌های شادی و ... برای گذراندن اوقات به نیکویی از جمله فعالیت‌هایی‌ست که در کنار بخش اقتصادی فعالیت گردشگری احساس خوبی به گردشگر انتقال می‌دهد. البته این‌ها در معنای کار مختص فرهنگی نیست، بلکه فعالیت‌هایی است که در بطن انسان، احساسی از خوش‌آیندی ایجاد می‌کند که خروجی آن دریافت شادی و زندگی کردن در فضای شاد است.

دهکده فرهنگی توریستی گنجنامه در این سال‌ها البته که به طور اخص هم سراغ فرهنگ به معنای هنر توامان با تمدن و نوشتار و ادبیات هم رفته است. حمایت از برخی جشنواره‌های فرهنگی هنری، برگزاری برخی از جشنواره‌های موسیقی در شکل‌های محلی این فرصت را ایجاد کرده که فرهنگ، در کنار گردشگری در این مجموعه زیستی تکاملی داشته باشد.

WhatsApp Image 2022-03-06 at 10.42.41

 
 

جهان امروز، در بخش گردشگری، و ترسیم چشم‌انداز در این حوزه، دریافته، اگر فرهنگ، نمودهای باستانی و تمدنی ملل و ... در کنارش نباشد، محصولی که بار می‌آید اگرچه در کوتاه مدت ممکن است، بر و باری نیکو داشته باشد، اما در گذرایام و زمان طولانی تهی خواهد شد.

جهان غرب به دلیل تمرکز بر گردشگری، به جایی رسیده نشستن گردشگر در پاتوق هنرمندان و نویسندگان سده‌ی گذشته‌اش را به گردشگر می‌فروشد، این یعنی فروختن گذشته به امروز، و اگر گردشگری امروز ما می‌خواهد آینده را داشته باشد، باید با توجه به فرهنگ، فردا را بخرد تا بتواند در آینده، با ایجاد احساس خوش‌آیند آن را به گردشگر بفروشد.

مجموعه‌هایی چون دهکده توریستی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی گنجنامه، با آگاهی به این موضوع و همراهی نخبگان، در حال جمع‌آوری تاریخ و مصادیق فرهنگی برای روزگار آینده است، روزگاری که گردشگر، فقط از طبیعت و بازی

ارسال دیدگاه شما