• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • اِلخَميس ٩ شوال ١٤٤٥
  • Thursday 18 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188262 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - 11:57
حرکت در مسیر دانش‌بنیان شدن واحدهای تولیدی به دور از هیاهو و شعارزدگی
راهی که به درستی در پیش گرفته شده است

حرکت در مسیر دانش‌بنیان شدن واحدهای تولیدی به دور از هیاهو و شعارزدگی

مدیران شعارزده آن دسته از مدیرانی هستند که به محض صدور حکم‌ مدیریتی‌شان و حتی قبل از خشک شدن مهر حکم‌شان شروع به سردادن شعارهای دور از تصور و نشدنی می‌کنند و به جای عمل‌گرایی، تنها بزرگنمایی‌های پوچ و شانتاژهای رسانه‌ای را دنبال می‌کنند.

حسین ابوالفتحی- تحریریه آفتاب صبح: یکی از بزرگترین آفت‌های مدیریتی شعارزدگی است. این رویکرد به کرات از سوی مدیران بخش‌های مختلف در کشور ما دیده شده و تعداد آنها هم کم نیست. مدیران شعارزده آن دسته از مدیرانی هستند که به محض صدور حکم‌ مدیریتی‌شان و حتی قبل از خشک شدن مهر حکم‌شان شروع به سردادن شعارهای دور از تصور و نشدنی می‌کنند و به جای عمل‌گرایی، تنها بزرگنمایی‌های پوچ و شانتاژهای رسانه‌ای را دنبال می‌کنند.

 

این استراتژی و رویکرد، جدای از ناکامی که برای مدیران مذکور رقم می‌زند(که البته این بخش قضیه شاید چندان مهم نباشد) در بیشتر موارد آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه و پیکره مجموعه تحت مدیریت این افراد وارد می‌کند. آسیب‌هایی از جنس عقب ماندن، سلب اعتماد افراد، سرخوردگی کارکنان، ناکامی نهادها و سازمان‌های بالادستی و خیلی موارد دیگر. این دسته از مدیران در اغلب موارد همان‌هایی هستند که نه شناخت کافی از مجموعه تحت مدیریت‌شان دارند و نه تخصص لازم برای اداره آن مجموعه.

 

برعکس مدیران شعارزده، مدیرانی هستند که به دور از جنجال و بزرگ‌نمایی یک نگاه معقولانه به مدیریت و مجموعه‌های تحت مدیریت‌شان دارند و سعی می‌کنند با به کارگیری نیروی انسانی متخصص، بهره‌وری امکانات و از همه مهمتر تلاش و پشتکار فراوان، سازمان یا نهاد تحت مدیریت خود را به سوی برنامه‌های آتی و البته از پیش برنامه‌ریزی‌شده حرکت دهند.

موضوع حرکت به سمت  اقتصاد دانش‌بنیان و حرکت در مسیر تولید مبتنی بر علوم نوآور و دانش‌بنیان از چند سال پیش در کشور ما مطرح شده و همواره مورد تاکید هم قرار گرفته اما این رویکرد از سال 1401 بعد از نامگذاری این سال به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» وارد فاز تازه‌ای شد و طبیعی بود که برنامه‌ریزی دقیق‌تری هم برای آن در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور شکل بگیرد.

یکی از این بخش‌ها که اتفاقا مستقیما با بسیاری از تولیدکننده‌ها در ارتباط است و می‌تواند نقش کاملا سازنده‌ای هم در عملی شدن و تحقق شعار سال ایفا کند، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است که خوشبختانه رویکردی کاملا واقع‌گرایانه و به دور از شعارزدگی هم در قبال این موضوع حیاتی برای آینده کشور، در پیش گرفته است.

علی رسولیان رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در باب برنامه‌ریزی‌های این سازمان در حوزه دانش‌بنیان شدن واحدهای تولیدی می‌گوید:«برای دانش‌بنیان شدن ۲۸۹ واحد صنعتی مستعد مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي در سال‌هاي ۱۴۰۰ و 1401 هدف‌گذاری شده است که در این راستا با همكاري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، تاكنون ۱۴۴ واحد توليدي دانش‌بنیان شده‌اند. برنامه سال 1400، دانش‌بنیان شدن ۱۳۹ واحد صنعتی بود، كه سال گذشته ۱۳۲ واحد مستعد مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي، #دانش_بنیان شدند. برنامه امسال هم دانش‌بنیان شدن ۱۵۰ واحد صنعتی است که در این راستا از ابتداي سال تاكنون، ۱۲ واحد صنعتی مستعد، دانش‌بنیان شده است. تعداد كل واحدهاي توليدي دانش‌بنيان شده در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور هم تاکنون 584 واحد بوده است.»

 تلاش علی رسولیان و همکاران او در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همواره با ارائه آمار و اطلاعات دقیق در دسترس است. وی همواره به دور از #شعار و بزرگنمایی‌های مرسوم با پشتکار و پیگیری‌های مستمر سعی در تحقق برنامه‌های از پیش تعیین‌شده خود و سازمان تحت مدیریتش دارد و این دقیقا همان رویکرد و مدیریتی است که سازمانی با جایگاه و اهمیت بسیار بالای صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیاز دارد و می‌توان امیدوار بود که تعداد واحدهای دانش‌بنیان شده کشور در پایان سال 1401 به همان حدنصابی که در برنامه‌ریزی‌ها بیان شده ارتقا خواهد یافت.

اقتصاد ایران ناگزیر به تحول و حرکت در مسیر علوم نوآور و دانش‌بنیان شدن است و برای تحقق چنین استراتژی، بهترین اقدام حرکت در مدار نظم و برنامه‌ریزی‌‎های قبلی است و واضح است که با نگاه‌های سیاست‌زده و شعارزده به اهداف کلان خود نخواهد رسید.

ارسال دیدگاه شما