• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Friday 19 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188266 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۱/۱۰/۲ - 10:01
 استراتژی متعالی تولید برق پاک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور
وقتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی پای کار تولید برق می‌آید

استراتژی متعالی تولید برق پاک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

یکی از مهمترین وظایفی که حاکمیت در قبال واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک دارد، تامین نیاز آنها به آب و انرژی پایدار است.

حسین ابوالفتحی- تحریریه آفتاب صبح: تامین برق و انرژی پایدار برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان ارشد اقتصادی کشور است. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که بخش عظیمی از تولید کشور در واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور صورت می‌گیرد و طبیعتا عدم تامین برق پایدار برای این واحدها، یا آنها را به طور کل از مدار تولید خارج می‌کند یا تولید آنها را مختل خواهد کرد که در هر دو صورت آسیب‌های جدی متوجه اقتصاد این واحدهای تولیدی و کل اقتصاد کشور می‌شود. لذا یکی از مهمترین وظایفی که حاکمیت در قبال واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک دارد، تامین نیاز آنها به آب و انرژی پایدار است.

 

در زمینه تامین انرژی پایدار برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی دو چالش وجود دارد. اول اینکه بازگشت بسیاری از واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید و در کنار آن تاسیس و راه‌اندازی واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک جدید، هر روز نیاز به تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی را افزایش می‌دهد و دوم هم اینکه کشور به واسطه خشکسالی‌های متوالی و کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی در فصول گرم سال با مشکل تامین برق واحدهای مسکونی، صنعتی و تجاری مواجه است. لذا در این زمینه بهترین استراتژی، ورود خودِ شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فرایند #تولید_برق است که اتفاقا سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با یک ابتکار عمل و انعقاد تفاهم‌نامه به استقبال آن رفته است.

 

در همین زمینه، اخیرا سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تفاهم‌نامه‌ای را با رویکرد استقرار نيروگاه‌هاي تجدیدپذیر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي كشور با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق کشور منعقد کرده که طی آن تأمین 5 هزار مگاوات برق پايدار برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دستور کار قرار می‌گیرد. رویکردی که از جنبه‌های بسیاری دارای مزیت‌های کارکردی است و در آینده نه چندان دور می‌تواند نقشی شگرف تامین برق واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی باشد و وابستگی این #واحدهای_تولیدی را به برق عمومی کشور کاهش دهد.

در اين تفاهم‌نامه كه به امضاي علي رسوليان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق رسيده است، طرفين به منظور استفاده از ظرفيت‌ها و توان بخش غيردولتي در زمينه كمك به افزايش ظرفیت برق و ارتقاء کیفیت آن در شهرك‌ها و نواحي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي تابعه و همچنين ترویج بهره‌مندي از  انرژی‌هاي پاك از طريق منابع تجدیدپذیر با يكديگر همكاري خواهند کرد.

 

برنامه‌‌ریزی برای تأمین يك‌هزار مگاوات  نیروگاه تجدیدپذیر از طریق استفاده از فضای سقف مستحدثات واحدهای صنعتی موجود در قالب خرید تضمینی برق نیروگاه‌های انشعابی کمتر از 200 کیلووات ظرف مدت 2 سال، تأمین سه هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت بالاتر از 200 کیلووات در قالب روش‌های خرید و جمع سپاری از طریق استفاده از ظرفيت شهرك‌ها و نواحي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي موجود ظرف مدت 4 سال و تأمین يك هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قالب خود تأمین صنایع ظرف مدت 2 سال، از جمله اهداف اين تفاهم‌نامه است.

 

 بی‌شک رویکردی که علی رسولیان و همکارانش در سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در زمینه خودکفایی در تامین بخشی از نیاز برقی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران در پیش گرفته‌اند در آینده زمینه‌ساز رخدادهای بزرگی خواهد بود. این اقدام جدای از تولید  انرژی پاک که در جهان امروز بسیار به آن تاکید می‌شود، بار بزرگی از روی دوش وزارت نیرو در تامین برق پایدار برای شهرک‌های صنعتی کشور خواهد برداشت و در عین حال خیال بخشی از تولیدکنندگان را از نظر تامین برق مورد نیازشان آسوده خواهد کرد. علاوه بر این می‌توان متصور بود که وجود برق پایدار تولید و بهره‌وری واحدهای صنعتی و تولیدی را بهبود خواهد بخشید و این هم به نفع تولیدکننده است و هم به نفع اقتصاد کشور.

ارسال دیدگاه شما