• ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Friday 29 Mar 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188268 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۱/۹/۲۷ - 13:40
ناآرامی‌ها تنها دلیل افزایش قیمت ارز نیست/تامین بیش از۴۶  میلیارد دلار ارز
گزارش آفتاب صبح از نشست خبری رئیس کل بانک مرکزی:

ناآرامی‌ها تنها دلیل افزایش قیمت ارز نیست/تامین بیش از۴۶ میلیارد دلار ارز

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تورم سه عامل داشته است؛ نقدینگی، عوامل عرضه و عوامل انتظاراتی، که همه این عوامل نقش دارد؛ هرچند نصف این ارقام تورم به اصلاحات حقوق ها، یارانه‌ها و تعرفه ارزی گمرکی بوده است.

حسین ابوالفتحی- تحریریه آفتاب صبح: «از این تورم راضی نیستیم و باید کاهش پیدا کند. تورم سه عامل داشته است؛ نقدینگی، عوامل عرضه و عوامل انتظاراتی که همه آن‌ها نقش دارند؛ هرچند نصف این تورم به اصلاحات مربوط به افزایش ۵۷ درصدی حقوق ها، یارانه‌های جدید و تغییر تعرفه گمرکی بوده است.» این‌ها بخشی از مهمترین اظهارات علی صالحی آبادی رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری امروز خود بود. کسی که طی ماه‌های اخیر به واسطه نوسانات پردامنه قیمت ارز و البته افزایش نرخ تورم بارها مورد همجمه رسانه‌ها و برخی مسئلان قرار گرفته است. او در این نشست خبری حاضر شد بلکه بتواند قدری فضای حاکم بر بانک مرکزی را تریح کند و با این روش قدری فضای متشنج علیه خود را آرام کند. 

به گزارش آفتاب صبح، مشروح نشست خبری رئیس کل بانک مرکزی در ادامه آمده است:

 علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، امروز در نشست خبری در پاسخ به این که با توجه به ایام پایانی سال، آیا چاپ پول افزایش پیدا نمی کند، اظهار داشت: در هشت ماهه نقدینگی ۲۰.۲ درصد افزایش داشته است، ما با دولت در هماهنگی کامل هستیم، اگر دولت در جایی نیاز به نقدینگی برای پرداخت حقوق داشته باشد، باید از هزینه هایش کم کند. این در حالی است که یکسری از هزینه‌های دولت اجتناب ناپذیر است و باید پرداخت کند و یکسری از هزینه‌ها هم اجتناب ناپذیر نیست؛ بنابراین، اگر هزینه اجتناب ناپذیری ندارد، باید از آن بخش کم کرده و در جای دیگری استفاده کند.

دولت همچنین از محل انتشار اوراق هم می‌تواند تامین مالی کند. خط قرمز ما با دولت این است که نقدینگی را کنترل کنیم؛ لذا این حتما مدنظر ما قرار می‌گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به تغییر نرخ دستمزد‌ها نیز گفت: این تغییرات در چارچوبی که دولت تعیین خواهد کرد، اصلاح خواهد شد؛ نگاه این است که کنترل تورم مدنظر باشد. صالح‌آبادی گفت: آثار تورمی مردمی‌سازی یارانه‌ها ۱۰ تا ۱۲ درصد بود و ۷ درصد تورم به افزایش دستمزد و حدود ۵ درصد تورم به تغییر مبنای تعرفه‌های گمرکی مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کل تورم ماهانه در شهریور ماه ۲.۶ درصد بوده است، اظهار داشت: پرسیده شده که چرا مردم کاهش تورم را احساس نمی‌کنند؟ این نکته بسیار مهمی است، چون هنوز تورم بالاست. درست است که تورم دوازده ماهه مصرف کننده ۵۹.۳ به ۳۹.۹ درصد رسیده، ولی هنوز هم تورم ۴۰ درصدی، تورم پایینی نیست و بالاست و باید این هم کاهش پیدا کند؛ بنابراین، روند رشد تورم در کشور ما کاهش پیدا کرده، ولی هنوز تورم در کشورمان بالاست و ما از این تورم راضی نیستیم و باید کاهش پیدا کند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تورم سه عامل داشته است؛ نقدینگی، عوامل عرضه و عوامل انتظاراتی، که همه این عوامل نقش دارد؛ هرچند نصف این ارقام تورم به اصلاحات حقوق ها، یارانه‌ها و تعرفه ارزی گمرکی بوده است.

چرا مردم کاهش تورم را حس نمی کنند؟ چون تورم هنوز بالاست و راضی نیستیم!

وی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ ارز غیررسمی را قبول نداریم و باید تعدیل شود، اظهار داشت: ناآرامی‌ها تنها دلیل افزایش قیمت ارز نیست. به تازگی برخی رسانه‌ها از طرف من اعلام کردند که علت افزایش نرخ ارز ناآرامی‌ها بوده است. بله؛ من گفتم که ناآرامی‌ها بر نوسانات همه بازارها از جمله بازار ارز تاثیرگذار بود، ولی تنها عامل نبوده است.

صالح آبادی گفت: بازار‌های مختلف ارز داریم، به گونه‌ای که در سامانه نیما واردات رسمی کشور تامین مالی و ارزی صورت می‌گیرد و ارز مورد نیاز به خوبی تأمین می‌شود. همچنین بازار متشکل ارزی را داریم که با قوت کار کرده و اسکناس ارزی را تامین می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار دیگری هم به نام بازار غیررسمی داریم که معاملات حواله، اسکناس و یا بعضاً فردایی در آن صورت می‌گیرد، گفت: آنچه به عنوان نرخ غیررسمی یاد می‌شود، بازاری است که عمق آن دقیق مشخص نیست. حتی در معاملات فردایی، اساسا ارزی معامله نمی‌شود و به نوعی شرط‌‌بندی روی نرخ است و در حقیقت مابه‌التفاوت ارز به صورت ریال مبادله می‌شود و حجم بسیار پایینی دارد.

صالح‌آبادی تاکید کرد: آنچه تقاضای ارز تجاری را مشخص می‌کند، سامانه نیماست که آمار قابل قبولی دارد. تا الان ۳۲.۱ میلیارد دلار در سامانه نیما معامله شده که نسبت به ۱۹.۶ میلیارد دلار معاملات سال گذشته، ۶۴.۵ درصد بیشتر شده است.

تامین ارزی بیش از 46 میلیارد دلار

وی افزود: ۴۶.۵ میلیارد دلار تامین ارز از ابتدای سال داشتیم. این در حالی است که از آغاز سال ۲.۱ میلیارد دلار در بازار متشکل معامله شده است؛ بنابراین در بخش واردات کالا ۴۶.۵ میلیارد دلار تامین ارز شده و در بخش اسکناس نیز ۲.۱ میلیارد دلار معامله شده است.

عالی‌ترین مقام سیاست‌گذاری پولی کشور با اشاره به اینکه منکر نرخ‌های غیررسمی نیستیم، گفت: در ماه‌های اخیر با همکاری سایر نهادها اقدامات خوبی صورت گرفته؛ اما باید توجه شود که بازار غیر رسمی محدود و غیرشفاف است و بازار نیما است که نیازهای اصلی کشور را تامین می‌کند؛ بنابراین، باید متوجه باشیم چه چیزی را تحلیل می‌کنیم. در بازار ارز اعم از حواله و اسکناس نیازهای کشور به خوبی در حال تامین است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: البته برخی منتقدان می‌گویند آقای صالح آبادی چرا فقط اطلاعات بازار نیما را ارائه می‌کند؛ بله! بازاری که باید مورد توجه قرار بگیرد، بازار نیماست که هم شفاف است و هم حجم معاملات بسیار بیشتری نسبت به بازار غیررسمی دارد و از سوی دیگر، عواملی مانند قاچاق و تقاضای خروج سرمایه بر آن اثرگذار است.


پیگیر آزادسازی دلارهای بلوکه شده در کره هستیم

صالح آبادی در پاسخ به سوالی درباره منابع بلوکه شده ایران اظهار داشت: آزادسازی دلار‌های ایران در کره جنوبی، موضوعی است که در حال پیگیری است و رفت و آمد‌های منطقه‌ای هم داشته‌ایم. تاکید داریم که روی اصل موضوع توافق وجود دارد منتهی در بحث حساب‌های مقصد بحث داریم، به گونه‌ای که در آغاز این حساب‌ها دچار تغییر شده بود. پول باید از حساب‌های کره به حساب‌هایی منتقل شود تا بتوان به شکل مطلوبی برای نیاز‌های کشور استفاده شود.

وی افزود: ۱.۶ میلیارد دلار از منابعی که غیرقابل استفاده بود، امسال استفاده شد. این درحالی است که این رقم سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بود.

ارسال دیدگاه شما