• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188271 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱/۲۸ - 11:35
آیا فاطمی امین از قطار دولت سیزدهم پیاده می‌شود؟/ راه سخت ابقا
اعلام وصول استیضاح وزیر صمت

آیا فاطمی امین از قطار دولت سیزدهم پیاده می‌شود؟/ راه سخت ابقا

اینبار اما شرایط قدری متفاوت است و فاطمی امین در آغاز سال 1402 یکبار دیگر پایش به مجلس کشیده شده و باید خود را برای جلسه استیضاح نمایندگان مجلس آماده کند. موضوعی که به نظر می رسد دلیل وقوع آن را باید بیش از هر چیزی در شرایط بازار خودرو و حاشیه های این صنعت پرتقاضا جستجو کرد.

حسین ابوالفتحی- تحریریه آفتاب صبح: طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره در مجلس اعلام وصل شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که طی ماه های گذشته همواره برخی نمایندگان به دنبال به ثمر رساندن تلاش‌های خود برای استیضاح سیدرضا فاطمی امین بودند.

 

به گزارش خبرنگار آفتاب صبح، سیدرضا فاطمی امین به عنوان اولین وزیر صمت دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع دولت با چالش های متعددی در حوزه های مختلف کاری خود مواجه بود. او بلافاصله بعد از نشستن بر صندلی تصمیم‌گیری وزارت صمت هم باید برای ساماندهی بازار فکری می‌کرد، هم بازار خودرو را سامان می داد و هم شرایط بخش های دیگر وزارت خانه را در مسیر درست خود هدایت می‌کرد.
فاطمی امین اگرچه از همان روزهای نخست با چالش های بزرگ و کوچکی در مسیر اداره وزارت صمت مواجه شد و هر یک هم در زمان خود حاشیه های بسیاری را متوجه او و همکارانش کردند اما این حواشی و سختی ها با وجود اینکه وزیر صمت را چند بار تا لبه تیز تیغ استیضاح برد، در نهایت این اتفاق رخ نداد تا او سال 1400 و 1401را به سلامت پشت سر بگذارد.

اینبار اما شرایط قدری متفاوت است و فاطمی امین در آغاز سال 1402 یکبار دیگر پایش به مجلس کشیده شده و باید خود را برای جلسه استیضاح نمایندگان مجلس آماده کند. موضوعی که به نظر می رسد دلیل وقوع آن را باید بیش از هر چیزی در شرایط بازار خودرو و حاشیه های این صنعت پرتقاضا جستجو کرد.
 

اعلام وصول استیضاح وزیر صمت
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت را قرائت کرد.
محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس، تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت را به شرح زیر اعلام وصول کرد:

«طرح استیضاح وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جناب آقای دکتر سیدرضا فاطمی ‌امین طی گزارش در مورخ ۱۴۰۲.۱.۲۷ کمیسیون صنایع و معادن پس از بررسی های لازم مطابق ماده ۲۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان تقدیم هیات رییسه شده، اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وزیر محترم حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود.»


احتمالا جلسه استیضاح فاطمی‌امین ۱۰ اردیبهشت برگزار می‌شود

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که احتمالا جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت برگزار می‌شود.
احمد نادری اظهار کرد: طبق ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در مجلس است.
وی ادامه داد: بر این اساس احتمالا جلسه استیضاح وزیر صمت یکشنبه ۱۰ اردیبهشت تشکیل خواهد شد.


اظهارات عجیب یک نماینده بعد از شنیدن سخنان فاطمی امین در مجلس
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پاسخ‌های فاطمی امین در بخش‌های مختلف قانع‌کننده نیست و وزیر صمت این آمارها را به رئیس جمهور نیز ارائه و رئیس جمهور هم آنها را در دیدار با کارگزاران نظام قرائت کرد؛ اعضای کمیسیون صنایع از آمار رئیس جمهور از قول وزیر صمت بهت زده بودند و به یکدیگر می‌گفتند که این آمار مربوط به کدام کشور است؟
 
سید احمد رسولی‌نژاد، فاطمی‌امین را ضعیف‌ترین وزیر صمت از زمان تاسیس این وزارتخانه تاکنون معرفی کرد و افزود: بنده سخنران اصلی جلسه استیضاح قبلی فاطمی امین بودم؛ من و سایر نمایندگان مخالف عملکرد وزیر صمت بعد از رای اعتماد دوباره نمایندگان به وی، موضوع را رها نکردیم زیرا بر این باوریم که باید شان و استقلال مجلس حفظ شود.

 نماینده مردم دماوند و فیروزکوه با اشاره به ارائه اسناد و مدارک متقن در جلسه استیضاح قبلی فاطمی امین، گفت: به نظر می‌رسید در جلسه گذشته استیضاح، وی نباید دوباره رای اعتماد می‌گرفت؛ بسیاری از نمایندگان موافق وزیر حتی حاضر نشدند که اسناد ارائه شده در مجلس را مشاهده کنند. 60 درصد نمایندگان با عدم رای اعتماد مجدد به فاطمی امین موافق بودند اما دیدگاه آنها تغییر کرد امروز از بیان آنچه در پشت پرده استیضاح گذشت و افرادی که به یک باره ما را رها کردند می‌گذرم ولی شاید روزی آن را رسانه‌ای کردم.
 
وی پاسخ‌ها و آمارهای وزیر صمت در جلسه وزیر با اعضای کمیسیون صنایع مجلس را گلیشه‌ای و خلاف واقع خواند و افزود: پاسخ‌های وی در بخش‌های مختلف قانع‌کننده نیست و وزیر صمت این آمارها را به رئیس جمهور نیز ارائه و رئیس جمهور هم آنها را در دیدار با کارگزاران نظام قرائت کرد؛ اعضای کمیسیون صنایع از آمار رئیس جمهور از قول وزیر صمت بهت زده بودند و به یکدیگر می‌گفتند که این آمار مربوط به کدام کشور است؟
 
 رسولی‌نژاد با بیان اینکه اعضای کمیسیون صنایع از پاسخ‌های فاطمی امین قانع نشدند، اضافه کرد: اظهارات دبیر کمیسیون صنایع در خصوص پس گرفتن امضای تعدادی از نمایندگان مجلس را تکذیب می‌کنم آمار امضای نمایندگان برای استیضاح رو به افزایش است. در دوره‌های گذشته پس گرفتن امضاها به‌صورت کاغذی انجام می‌شد به این شکل که معاونان وزیر، معاون پارلمانی مجلس و یا نمایندگان طرفدار دولت به‌صورت دستی امضا را از نمایندگان مخالف پس می‌گرفتند اما امروز پس گرفتن امضاها الکترونیکی شده است و نمی‌دانیم دبیر کمیسیون از کجا مطلع شد که عده‌ای امضای خود را پس گرفتند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به افزایش امضاها برای استیضاح وزیر صمت، گفت: برآورد این است که تعداد کف رای به استیضاح 160 رای باشد و پیش‌بینی می‌کنیم با همراهی نمایندگان این آرا تا سقف 200 رای مخالف وزیر و موافق استیضاح افزایش پیدا کند.

 

ارسال دیدگاه شما