• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
  • اِثَّلاثا ١٨ ربيع الثاني ١٤٤٦
  • Tuesday 22 Oct 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218334 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۸/۱۸ - 19:51
جزئیات ثبت‌نام و دریافت سهام عدالت متوفیان توسط وراث اعلام شد | جاماندگان سهام عدالت  به هیچ ارگان و دستگاهی مراجعه نکنند
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان خبر داد

جزئیات ثبت‌نام و دریافت سهام عدالت متوفیان توسط وراث اعلام شد | جاماندگان سهام عدالت به هیچ ارگان و دستگاهی مراجعه نکنند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به جزئیات ثبت‌نام و دریافت سهام عدالت متوفیان توسط وراث، گفت: انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در کارگزاری‌ها رایگان است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان، حسن پیمانی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با بیان اینکه سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است، اظهار کرد: این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

پیمانی با اشاره به اینکه طی این سال‌ها، بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آن‌ها بلاتکلیف مانده است، عنوان کرد: با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: پس از فرمان مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، از خرداد ماه سال ۱۳۹۹ تمام فرآیندهای مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سهام عدالت به بازار سرمایه منتقل شد.

وی اضافه کرد: در این زمینه در بازار سرمایه اقداماتی مانند «صدور کد بورسی و رجیستری سهامداران در سامانه‌های مرکزی بازار سرمایه»، «ایجاد بستر و امکان معاملات سهام عدالت»، «پرداخت سود عملکرد سه سال شرکت‌های بورسی در پنج نوبت (دو سال به صورت دو بخش پرداخت شده است و یک سال به صورت یک بخش)، «ایجاد امکان توثیق برخط سهام عدالت نزد بانک‌ها و دریافت تسهیلات»، «برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی» انجام شده است.

نحوه تخصیص سهام عدالت متوفیان به ورثه 

نماینده وزیر اقتصاد در استان درباره اینکه ورثه چطور به سهام عدالت متوفیان برسند؟ گفت: در صورتی که تاریخ فوت متوفی قبل از یکم مرداد ماه ۹۹ باشد یکی از ورثه با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از کارگزاری‌های بورس در تالار بورس منطقه‌ای استان همدان مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهد.

وی ادامه داد: تقسیم سهام عدالت متوفیانی که بعد از این تاریخ ذکر شده فوت شدند منوط به پرداخت مالیات بر ارث است و زمان مراجعه این گروه به زودی اعلام خواهد شد.

پیمانی اظهار کرد: به محض تشکیل پرونده، تمام وراث می‌توانند آخرین وضعیت پرونده خود را از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرسwww.ddnesdiran.ir پیگیری کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر در استان همدان دو کارگزاری بانک سامان و مبین سرمایه به صورت تخصصی در حال ارائه خدمت هستند، تاکید کرد: در هفته‌های آتی شعب بیشتری از کارگزاری‌ها و تعدادی از بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و دفاتر پیشخوان دولت به این مجموعه اضافه خواهند شد.

اسناد و مدارک لازم جهت مراجعه به کارگزاری‌ها

این مقام مسئول در خصوص اسناد و مدارک لازم جهت مراجعه به کارگزاری‌ها نیز گفت: تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و در صورتیکه متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است.

سود سهام عدالت سال‌های گذشته در زمان کوتاهی به ورثه منتقل می‌شود

وی با اشاره به سودهای سال‌های گذشته سهام عدالت، بیان کرد: اگر مراحل اداری توسط وراث به درستی انجام شود، اصل سهام عدالت در بازه زمانی کوتاهی به آن‌ها منتقل خواهد شد و احتمالا چند روز کاری بیشتر زمان نخواهد برد.

این مقام مسئول ادامه داد: برای واریز سود انباشت شده، باید شماره حساب، شماره موبایل و سایر اطلاعات ورثه به بانک مرکزی انتقال داده شود که تا پایان امسال زمان خواهد برد و در نیمه اول ۱۴۰۳ سود انباشت شده به حساب ورثه واریز می‌شود.

پیمانی عنوان کرد: وراث برای انجام معامله در بازار سرمایه یا دریافت سودهای سهام عدالت باید رأسا و به صورت برخط برای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام به نشانی ww.sejam.ir اقدام کرده باشند.

نماینده وزیر اقتصاد در استان همدان از متقاضیان خواست با توجه به اینکه تقسیم دارایی صرفا مبتنی بر گواهی حصر وراثت خواهد بود، اگر برای یک متوفی هنوز گواهی حصر وراثت دریافت نشده است، وراث در نخستین فرصت اقدام نمایند.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث رایگان است

وی تاکید کرد: انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در کارگزاری‌ها رایگان انجام می‌شود و ورثه‌ای که برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کند حتما باید قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کرده باشد.

پیمانی بیان کرد: همشهریان توجه نمایند که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هیچگونه پیامکی در این زمینه با سرخط‌های شماره‌دار و بدون ماسک ارسال نمی‌کند.

جاماندگان سهام عدالت نیازی به مراجعه به هیچ ارگان و دستگاهی ندارند

مدیر کل اموراقتصادی و دارایی به موضوعات دیگر سهام عدالت نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که سهام عدالت ندارند و یا برگه سهام عدالت دارند و در سامانه سهام عدالت اطلاعات‌شان موجود نیست، جز جاماندگان محسوب می‌شوند و نیازی به مراجعه به هیچ ارگان و دستگاهی ندارند و می‌بایست منتظر اخبار جدید از صداوسیما و رسانه‌های رسمی کشور برای ثبت‌نام جدید باشند.

نماینده وزیر اقتصاد در استان با بیان اینکه افرادی که سهام عدالت دارند برای اطلاع از میزان سود و یا دلایل عدم واریز سود و رفع مشکلات احتمالی به سایت www.sahamedalat.ir مراجعه نمایند، تصریح کرد: شماره تماس سراسری ۱۵۶۹ و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان واقع در خیابان خواجه‌رشید، کوچه یزدان (جنب اداره گذرنامه) آماده پاسخگویی به همشهریان است.

ارسال دیدگاه شما