• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
  • اِثَّلاثا ٧ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 16 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 83924 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۹/۱۹ - 12:29
تکلیف 8 استاندار باقی مانده چه خواهد شد؟
گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای

تکلیف 8 استاندار باقی مانده چه خواهد شد؟

8 استاندار از انتصاب‌های دولت پیشین هنوز در کسوت مدیریت عالی استان هستند. وزیر کشور در اعلام نظری اظهار کرده بود که 2 یا 3 استاندار دیگر تغییر خواهند کرد. بنابراین اعلام نظر؛ گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای آغاز شد و هر کسی بر اساس اطلاعات و اخباری که داشت؛ شروع به نشر خبر در این مورد کرد. گزارش زیر هم بر پایۀ همین اعلام نظرها و گزارش‌ها منتشر شده است.

میز نقد - اختصاصی آفتاب صبح

 

 

 

صالحی/ خراسان شمالی:

استانی‌ست بی‌حاشیه؛ از منظر رسانه‌هایی در سطح ملی؛ آنچه از استان جلوه می‌کند این است که همه در حال فعالیت هستند؛ استانداری خلاق در استان کار می‌کند و روابط عمومی استانداری هم فعالیت زیادی برای بازتاب فعالیت های دولت دارد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم مهرماه در گفتگویی اعلام کرد که در جلسه‌ای که با وزیر کشور در رابطه با تعیین تکلیف استاندار خراسان شمالی برگزار شد ابقای استاندار خراسان شمالی به تصویب رسید و محمدرضا صالحی برای یک دوره دیگر استاندار خراسان شمالی است. تغیریباً هیچ اخبار ضد و نقیضی درباره تغییر استاندار وجود ندارد.


رشیدیان/ خراسان رضوی:

رضا شیران‌خراسانی نماینده مجلس اعلام کرده بود که در مجمع نمایندگان استان در مورد استاندار هیچ تصمیم‌گیری نشده و فقط نمایندگان از وزارت کشور و هیات دولت تقاضا داشتند که درباره استانداری خراسان رضوی هرچه زودتر تعیین و تکلیف شود. حمید گرمابی یکی از نمایندگان استان گفته بود نظر دولت بر تغییر استاندار است. معاون سیاسی استانداری اعلام کرده بود: استاندار تغییر نخواهد کرد. در این شرایط تسنیم خبر داده بود که از سید‌ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری به عنوان جدی‌ترین گزینه تصدی پست استانداری خراسان رضوی مطرح است. تازه‌ترین اعلام نظر برمی‌گردد به اینکه هفته گذشته کریمی قدوسی اعلام کرده آقای رشیدیان از وزارت کشور پیامی مبنی بر تثبیت حضور خود در استان را دریافت کرده و بر این اساس وزارت کشور چند جا به جایی دیگر در سایر استان‌ها انجام می‌دهد و به این ترتیب پرونده تغییرات بسته می‌شود.

خباز/سمنان:

به گزارش آفتاب صبح؛ استاندار فعلی سابقۀ اجرایی در مسند استانداری ندارد؛ 4 دوره نماینده مجلس بوده و از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلبی در کشور است. پیش از انتصاب استاندار فعلیِ #چهار_محال و بختیاری گفته می‌شد که ممکن است به این استان برود. گزینه‌هایی هم برای جانشینی او در سمنان مطرح است که هیچکدام جدی نیست. اما رفتن خود او جدی‌ست.

درویش‌امیری/ زنجان:

 16 ماه است که اسدالله درویش‌امیری استاندار زنجان شده؛ بعید است تغییر او در دستور کار دولت باشد؛ مگر موضوع پروندۀ انتخاباتی او و حکم قوۀ قضاییه باعث شود او از استانداری برود.

نیکبخت/همدان:

مجمع نمایندگان استان همدان نظر بر ماندن نیکبخت دارند؛ صفدر حسینی (رئیس پیشین صندوق توسعه ملی) که نسبت فامیلی با استاندار دارد هم ظاهراً رای‌زنی‌هایی در این باره کرده است؛ اما او هم در لیست تغییرات قرار دارد؛ مدتی پیش در فضای مجازی اخباری مبنی بر اعلام انفصال او از خدمت توسط حکم قوۀ قضاییه، دست‌به‌دست شد که توسط استانداری جعلی خوانده و مورد تکذیب قرار گرفت. گمانه زنی های جدید خبر از این می دهد که ممکن است او در تغییرات قرار گیرد.

 

 


رزم‌حسینی/کرمان:


در ادامه گزارش آفتاب صبح آمده؛ یکشنبه 10 آذرماه سال 92 رزم‌حسینی استاندار کرمان شد. حامیان او مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله سید یحیی جعفری؛ سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی و چهره‌های دیگر سیاسی و مذهبی بودند. او قائم مقام لشکر ثارالله، جانشین عملیات قرارگاه خاتم الانبیاه (ص)، بنیانگذار بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس و دارندۀ نشان فتح از سوی رهبر معظم انقلاب است. فردی غیر سیاسی و اجرایی؛ همراه با همۀ طیف‌های سیاسی و چهره‌های مذهبی به ویژه ائمه جمعه برای توسعۀ کرمان. یک‌بار بعد از انتخابات 96 استعفا کرد که پذیرفته نشد؛ مجمع نمایندگان استان که از طیف‌های مختلف هستند حامی او به شمار می‌روند؛ اگرچه دو حامی او یکی هاشمی رفسنجانی که به دیار باقی شتافته و دیگری آیت‌الله جعفری از سمت امام جمعۀ کرمان استعفا کرده؛ اما کماکان او با انرژی و تلاش کار می‌کند و یکی از اجرایی‌ترین و خلاق‌ترین استانداران کشور است. رزم‌حسینی با نظر مساعد چهره‌های سیاسی استان؛ مجمع نمایندگان و وزارت کشور، ماندنی‌ست.

 

صادقی / قم:

پیش از این در گمانه‌زنی‌هایی که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کانال اخبار استانداران داشتند؛ احتمال تغییرات در استانداری قم وجود داشت؛ اما با تاخیرهایی که به وجود آمده ظاهراً از دستور کار وزارت کشور خارج شده است. در همین راستا؛ امیرآبادی فراهانی نماینده قم هم؛ با اشاره به کم بودن میانگین عمر مدیریت‌ها در قم گفته: تلاش می‌کنیم با ابقای استاندار قم در مسیر ثبات مدیریت قدم برداریم؛ بنابراین ظاهراً استاندار قم تغییر نخواهد کرد.

 

شریعتی/خوزستان:

ظاهراً بر اساس گمانه‌زنی‌ها؛ نظر وزارت کشور بر تغییر نیست. ناصری‌نژاد نماینده خوزستان هم اعلام کرده که: جابه‌جایی و تغییر مدیران در وضعیت فعلی به ویژه تغییر مدیر عالی خوزستان فعلاً به صلاح استان نیست. دولت هم ظاهراً در لیست تغییراتش شریعتی را نخواهد گذاشت مگر به مورد اضطرار؛ که یکی از آن‌ها می‌تواند حکم قوۀ قضاییه در مورد او باشد.  

 

 

تحلیل و نظر

به گزارش آفتاب صبح؛ اگر بخواهیم بر اساس شواهد و آنچه در سپهرِ سیاسیِ رسانه‌های کشور منعکس شده تحلیلی درباره 8 استاندار باقی مانده از دولت یازدهم داشته باشیم؛ باید به چند نکته دقت کنیم که تقریباً به لحاظ اهمیت هم‌عرض هستند:

اول؛ فضای سیاسی ایجاد شده توسط نمایندگان مجلس درباره انتخاب برخی استانداران توسط وزیر کشور؛ که حتی به جمع‌کردن امضاء برای استیضاح وزیر کشور هم کشیده شد.

دوم؛ فضای سیاسی استان‌ها و چهره‌های تاثیرگذار استانی؛

سوم؛ عملکرد فردی استاندار و فضای استانداری؛

و چهارم احکامی که قوۀ قضاییه برای 4 استاندار صادر و سپس قطعی می‌کند (که فعلاً خبری از آن‌ نیست)؛ از این 4 استاندار 3 استاندار (همدان، خوزستان، زنجان) در لیست 8 استانداری هستند که در بالا اشاره شد و امکان تغییر آن‌ها وجود دارد.

 احتمال اینکه وزارت کشور برای معرفی استانداران جدید صبر پیشه کرده، ممکن است انتظار برای رأی قطعی دادگاه باشد.

ارسال دیدگاه شما