کد خبر : 260076 تاریخ : 1404/9/2 - 15:00
جهش تاریخی در پروژه‌های ریلی کشور با ریل ملی ذوب‌آهن از رکورد تولید تا رکورد ریل‌گذاری | دو ابرپروژه ریلی میانه–اردبیل و چابهار–زاهدان به مرحله تکمیل رسیدند با استفاده گسترده از ریل ملی تولیدشده در ذوب‌آهن اصفهان، دو ابرپروژه راه‌آهن «میانه–اردبیل» و «چابهار–زاهدان» با عبور از رکوردهای تازه در ریل‌گذاری، جابه‌جایی و حفاری، در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آفتاب صبح، دو پروژه راه‌آهن ملی «میانه–اردبیل» و «چابهار–زاهدان» با بهره‌گیری از ریل ملی تولیدشده در ذوب‌آهن اصفهان، اکنون در مراحل نهایی قرار دارند و رکوردهای تازه‌ای در سرعت و حجم ریل‌گذاری، حفاری تونل‌ها و اجرای پل‌ها در آن‌ها به ثبت رسیده است.

ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان تنها تولیدکننده ریل مطابق استاندارد اروپایی EN-13674 در غرب آسیا، چندی پیش رکورد تولید ۵۴۵۵۰ تن ریل در هشت‌ماهه نخست سال را اعلام کرده بود. بر اساس اعلام این شرکت، تاکنون ۱۹ هزار تن ریل 60E1 گرید R260 برای پروژه میانه–اردبیل و بیش از ۶۰ هزار تن از همین نوع ریل برای پروژه چابهار–زاهدان تحویل شده است.

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در تشریح آخرین وضعیت این طرح‌ها گفت: پیشرفت فیزیکی راه‌آهن میانه–اردبیل به ۹۵ درصد و پروژه چابهار–زاهدان به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.

وی افزود: از مجموع ۱۸۷ کیلومتر ریل‌گذاری پیش‌بینی‌شده در مسیر میانه–اردبیل، تاکنون ۱۷۹ کیلومتر اجرا شده که ۱۷۲.۵ کیلومتر آن مربوط به خط اصلی است. تنها هشت کیلومتر تا تکمیل نهایی باقی مانده و اکنون روزانه ۴۰۰ متر ریل‌گذاری انجام می‌شود.

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت، نیز با اشاره به پیچیدگی فنی مسیر میانه–اردبیل اظهار کرد: این مسیر ۱۷۵ کیلومتری شامل ۹۱ تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و ۲۹ پل خاص است؛ به‌طوری که ۲۲ درصد مسیر از تونل و پل تشکیل شده و این پروژه را به یکی از دشوارترین خطوط ریلی کشور تبدیل کرده است.

او درباره پیشرفت جبهه جنوب‌شرق کشور نیز گفت: در محدوده خاش–ایرانشهر کمتر از ۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده و ایستگاه ایرانشهر تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود. این بخش تا دو ماه دیگر قابل بهره‌برداری خواهد بود.

خطیبی با اشاره به رکوردهای جدید افزود: تنها در مهرماه امسال ۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شد که یک رکورد ملی محسوب می‌شود. طی یک سال گذشته نیز ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در مسیر چابهار–زاهدان ثبت شده؛ در حالی‌که متوسط ریل‌گذاری کشور در دو دهه اخیر سالانه حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بوده است.

وی اعلام کرد محدوده ایرانشهر–نیکشهر ۷۱ درصد و مسیر چابهار–نیکشهر ۸۲ درصد پیشرفت دارد و تنها ۴۷ کیلومتر ریل‌گذاری تا تکمیل این بخش باقی مانده است.

براساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، با ادامه این روند، ریل ملی تا پایان امسال به چابهار خواهد رسید؛ اتفاقی راهبردی که نخستین بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی ایران متصل کرده و جایگاه کشور را در کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل به‌طور چشمگیری ارتقا خواهد داد.