• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١١ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 20 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 188078 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - 17:55
‌مثلث توسعه اقتصادی مردمی‌کردن اقتصاد است/ طرح «مثلث توسعه اقتصادی» طرحی استاندار‌محور است
پیش نشست علمی با عنوان نقد الگوی مثلث اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برگزار شد

‌مثلث توسعه اقتصادی مردمی‌کردن اقتصاد است/ طرح «مثلث توسعه اقتصادی» طرحی استاندار‌محور است

دکتر لبافی گفت: استاندارانی که پی بردند می‌شود در قالب برنامه اجرایی بندهای ۲۰ و ۲۱ اقتصاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری، مردمی‌کردن اقتصاد را دنبال کرد، در زمان خودشان به‌خوبی الگو را اجرا و در جامعه اجماع‌سازی و امیدآفرینی کردند و استاندارانی هم بودند که به ابعاد مدل پی نبردند و این ظرفیت را از استان گرفتند.

پیش نشست علمی با عنوان نقد الگوی مثلث اقتصادی و اقتصاد مقاومتی با همت پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردودسی مشهد و دانشگاه اصفهان با حضور علی‌اکبر لبافی مسئول سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی و دکتر حسین زاده یزدی (رئیس دانشکده رصد) برگزار شد.

 

شعار ما در این الگو کار با مردم و برای مردم است

به گزارش آفتاب صبح در این نشست دو ساعته ابتدا لبافی مسئول سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی را ارائه و سپس دکتر حسین زاده یزدی به نقد الگو پرداخت.

لبافی گفت: این الگو قطعاً ایرادات و اشکالاتی دارد که باید بتوانیم بر طرف کنیم از جمله وابستگی آن به شخص استاندار، در مواقعی که استانداران به اهمیت اجرای الگو در توانمندسازی مردم پی برده بودند از این ظرفیت خیرانه توانسته‌اند برای آبادانی استان خود استفاده کنند.

لبافی ادامه داد: این الگو، که توسط جناب آقای مهندس رزم حسینی استاندار وقت خراسان رضوی ارائه شده برنامه اجرایی بندهای ۲۰ و ۲۱ سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و احیای مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی و نهادی (CSR) است.

مسئول سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی افزود:‌ رزم‌حسینی اعتقاد داشت استان را با کمک مردم و حاکمیت و بخش خصوصی و شرکت‌های آن می‌بایست ساخت و در این الگو همه می‌بایست کمک کنند به توسعه استان.

لبافی تأکید کرد: این مدل نه پول دولتی دارد و نه تحکم دولتی و کاملاً خیرانه است و شرکت‌ها علاوه بر توسعه خودشان به توانمندسازی مردم پیرامونی در مورد مسئولیت‌های اجتماعی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در این مدل دنبال یک اقتصاد جدیدی به نام اقتصاد روستا هستیم ایجاد یک ظرفیت مازاد بر آنچه از طریق دولت‌ها و نهادهای حمایتی وجود دارد.

لبافی تصریح کرد: در فرایند اجرا، این مدل دارای نقشه راه مصوب و شش گام و چهل برنامه عملیاتی و اجرایی دارد که از طریق سامانه رصد هرگونه ابهامی برطرف شده است.

وی گفت: این مدل منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب و تکالیف اقتصاد مقاومتی و به اوج رساندن مشارکت مردم با کمک حاکمیت استان‌ها و شهرستان‌ها است.

لبافی در تشریح روش‌های تأمین مالی بر خلاف تصوراتی که بعضاً وجود دارد گفت: حتی یک ریال پول دولتی و تحکم دولتی در اجرای مدل وجود نداشته است، صرفاً از محل گردش و اعتبار بانکی نزد شعب بانکی و بعضاً سپرده‌گذاری معین‌ها نزد شعب بانکی و شکل‌گیری حساب‌های سپرده روستایی کسب‌وکارهای ایجادشده است.


 

مثلث توسعه اقتصادی نگاه متمرکز و ملی به اقتصاد مقاومتی و تمرکززدایی در کشور را به سطح استان‌ها و شهرستان‌ها انتقال داد

دکتر حسین زاده رئیس دانشکده رصد در نقد الگوی ارائه‌شده به محاسن و معایب و راهکارهای اصلاحی پرداخت و گفت: این مدل محاسن و معایبی دارد. نخست در مورد محاسن آن باید گفت که مدل ارائه‌شده توسط آقای مهندس رزم‌حسینی توانست نگاه متمرکز و ملی به اقتصاد مقاومتی و تمرکززدایی در کشور به سطح استان‌ها و شهرستان‌ها انتقال دهد و گفتمان مردمی ایجاد نماید. دوم اینکه به ذینفعان و نقش بازیگران در این مدل توجه زیاد شده است. نقش بخش خصوص در جایگاه اجتماعی و اقتصادی در توسعه کارآفرینی به جایگاه رفیعی رسیده است.

دکتر حسین‌زاده ادامه داد: سعی شده یکسری هم‌افزایی به وجود آید و چالش‌ها در مناطق مختلف کاهش یابد همین موضوع باعث شده مردم توانمند شوند.

این مدرس دانشگاه در ادامه با تأکید بر ظرفیت‌های بومی گفت:‌ در این طرح، استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی و ایجاد وحدت و صمیمیت پر رنگ شده است و اقتصاد مقاومتی از دولتی به مردمی پیاده‌سازی شده است.

وی در ادامه با اشاره به معایب و نقدها هم گفت: این طرح در حوزه مبنایی و پشتوانه نظری طرح، استفاده از سند آمایش سرزمین با توجه به اینکه طرح آمایش به تفکیک شهرستان و دهستان انجام‌نشده است، نمی‌تواند سند قابل اتکایی برای تهیه اسناد توسعه روستایی باشد. به‌علاوه اینکه وابستگی مدل به استانداران روند اجرای الگو را متزلزل می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بروکراسی‌های زیاد اداری و عدم داشتن اختیارات لازم مسئولان استانی در کمک به تسهیل فرایندها یکی از موانع این طرح است، ضمن اینکه تصور جامعه از اینکه این مدل ۹۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی داشته در جامعه وجود دارد.

دکتر حسین‌زاده ادامه داد: در این طرح، دستورالعمل اجرایی مشخصی برای معین‌ها ایجاد نشده است، ضمن اینکه اجرای کار صرفاً توسط معین‌ها نباید صورت پذیرد، لذا نهادها و مؤسساتی که توانمندی لازم را دارند می‌توانند عملیات اجرایی داشته باشند و معین‌ها تأمین‌کننده مالی باشند.



این الگو حتی یک ریال نه اعتبار دولتی داشته و نه از هیچ منبعی کمکی صورت گرفته

لبافی در ادامه جلسه در پاسخ به برخی ایرادات و ابهامات گفت: این الگو حتی یک ریال نه اعتبار دولتی داشته و نه از هیچ منبعی کمکی صورت گرفته بلکه یک اقدام خیرانه است که مستقیم توسط معین‌های اقتصادی از محل گردش نقدینگی و اعتبارشان نزد شبکه بانکی و یا سپرده‌گذاری و حساب‌های سپرده روستایی است که یک مازادی را در استان‌ها به وجود آورد.

لبافی ادامه داد: این مدل یک بسته آموزشی و عملیاتی دارد که در شش گام و چهل برنامه عملیاتی تنظیم و اجرایی شده و همچنین بسته روش‌های تأمین مالی هم دارد.

وی تأکید کرد:‌ در خصوصی وابستگی الگو به استانداران تأکید کرد این مدل استاندار محور است، استاندارانی که پی بردند می‌شود در قالب برنامه اجرایی بندهای ۲۰ و ۲۱ اقتصاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری، مردمی‌کردن اقتصاد را دنبال کرد، در  زمان خودشان به‌خوبی الگو را اجرا و  در جامعه اجماع‌سازی و امیدآفرینی کردند و استاندارانی هم بودند که به ابعاد مدل پی نبردند و این ظرفیت را از استان گرفتند.

لبافی در پایان گفت: جمع‌بندی این نشست با ضرورت تجربه نگاری توسط دانشگاه‌ها و اینکه تجربیات بسیار خوب و مؤثری در این مدل وجود دارد که ثبت مستندات آن نیازمند یک نهضت تجربه‌نگاری است مقرر شد در همایش ملی مردمی نمودن اقتصاد مقاومتی که در اردیبهشت‌ماه سال آینده در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد مطرح شود.

ارسال دیدگاه شما