• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
  • اِثَّلاثا ١٨ ربيع الثاني ١٤٤٦
  • Tuesday 22 Oct 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218368 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۸/۲۹ - 13:55
اختصاص بودجه ۳۴ میلیارد تومانی برای آبیاری مکانیزه
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد

اختصاص بودجه ۳۴ میلیارد تومانی برای آبیاری مکانیزه

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اختصاص بودجه ۳۴ میلیارد تومانی برای آبیاری مکانیزه در بودجه سال جاری، گفت: لازم است کارگروه علمی در زمینه تهیه و کاشت درختان تشکیل شود.

علی‌اکبر نظری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورا که با حضور مدیر کل، معاونین و مدیران منابع طبیعی استان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال اقدام ارزشمندی است؛ اگر دولت با مدیریت شهری که نهاد مردمی است همکاری کند می‌توان در امر درختکاری تحول ایجاد کرد و شورای شهر و شهرداری در این زمینه آمادگی همکاری را دارد.

نظری با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در همدان از جمله پارک‌های فرامنطقه‌ای فخرآباد و اکباتان، خاطرنشان کرد: در صورت امکان از ظرفیت طرح یک میلیارد کاشت نهال در این مناطق بهره بگیریم و بتوانیم مناطق وسیعی از شهر همدان را که در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده و اقدامات خوبی صورت گرفته است، به سرانجام برسانیم.

اختصاص بودجه ۳۴ میلیارد تومانی برای آبیاری مکانیزه

وی با بیان اینکه آبیاری مکانیزه باید جدی گرفته شود، یادآور شد: در بودجه سال جاری ۳۴ میلیارد تومان برای آبیاری مکانیزه در نظر گرفته شده است تا بتوانیم در زمینه آبرسانی به درختان و فضای سبز مصرف بهینه داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به خشکسالی‌های اخیر، گفت: تنش‌های آبی باعث شده است شهر همیشه سبزه همدان با مشکل خشکسالی مواجه شود و متاسفانه در عین حال که با آب شرب مشکل داشتیم، شاهد تنش‌های زیادی از جمله خشک شدن تعدادی از درختان در مناطق مختلف شهر نیز بودیم.

لزوم تشکیل کارگروه علمی در زمینه تهیه و کاشت درختان

نظری با تاکید بر استفاده از گونه‌های بومی در طرح کاشت یک میلیارد نهال، اظهار کرد: لازم است کارگروه علمی در زمینه تهیه و کاشت درختان تشکیل شود و کاشت درخت از گونه‌های بومی و درختانی که با خاک، آب و هوای همدان متناسب سازگاری دارند صورت پذیرد.

رئيس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان سلیقه‌ای عمل کردن در شهرها و عدم به کارگیری علم و دانش در زمینه فضای سبز و کاشت نهال را عامل تخریب باغات دانست و افزود: در این راستا ضروری است نشستی با سازمان جهاد کشاورزی برگزار شود تا سلیقه‌ای عمل نشود.

وی با اشاره به ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و تخریب باغات و منابع طبیعی، تاکید کرد: در برخورد با این متخلفان ابتدا باید از مدیران کلی که اقدام به ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز کرده‌اند، شروع کرد؛ سپس به سراغ افراد عادی برویم. این اشتباه است که فقط با مردم عادی برخورد شود و با مسئولین متخلف برخورد نشود.

به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری، برخورد با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز نیازمند کمک مدیریت ارشد استان و دادستان است.

تشریح برنامه کاشت یک میلیارد درخت توسط مدیرکل منابع طبیعی استان

اسفندیار خزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این جلسه ضمن تشریح برنامه کاشت یک میلیارد درخت، گفت: این طرح به صورت پروژه‌محور و مکان‌محور اجرا خواهد شد و این امر مسئولیت اجتماعی را می‌طلبد که مدیریت شهری می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

خزایی با بیان اینکه تاکنون ۳۱ گونه درخت در نهالستان‌های استان تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر دو ایستگاه مرتع در شهرستان‌های بهار و ملایر داریم که متاسفانه هیچ اعتباری برای آن‌ها لحاظ نشده است.

باید سالانه ۱۲ میلیون نهال در همدان تولید و کاشته شود

وی با اشاره به اینکه نهادینه کردن فرهنگ درخت‌کاری و حفظ محیط زیست امری ضروری است و مردم نیز از آن استقبال می‌کنند، اضافه کرد: در طرح کاشت درخت در همدان باید سالانه ۱۲ میلیون نهال تولید و کاشته شود که محوریت کار با منابع طبیعی است و می‌طلبد در این زمینه شورای شهر به عنوان ناظر عمل کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه تمام اقدامات و کاشت نهال‌ها در سامانه ساتک ثبت می‌شود، اظهار کرد: آمارها و اطلاعات دقیق کاشت نهال‌ها در سراسر کشور در اختیار مسئولان و مردم قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه شما