• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • اِلخَميس ٩ شوال ١٤٤٥
  • Thursday 18 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 105250 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۷/۱/۱۹ - 12:03
نرخ بیکاری 5 درصد را هدفگذاری کرده‌ایم/تعداد بانوان مدیر سه برابر شده است
گفتگوی «آفتاب صبح» با استاندار خراسان شمالی

نرخ بیکاری 5 درصد را هدفگذاری کرده‌ایم/تعداد بانوان مدیر سه برابر شده است

سرمایه‌گذاری در استان را تا 2 هزار میلیاردتومان افزایش می‌دهیم/تصمیمات استاندار نباید تحت‌فشار افراد صاحب نفوذ اتخاذ شود/درباره کار با هیچ مدیری در استان تعارف نداریم.

«استاندار» تا چه میزان می‌تواند «استان‌ساز» باشد؛ ممکن برخی از مردم در استان‌های مختلف کشور، این تصور را داشته باشد که فرقی نمی‌کند در استان‌شان چه کسی استاندار بشود؛ هر فردی بشود، به هر حال کارها؛ طبق روال پیش خواهد رفت؛ اما واقعاً اینطور نیست! «استانداری» برای استان یک ظرفیت است؛ اگر این ظرفیت به دست یک فرد آگاه؛ خردمند؛ برنامه‌ریز؛ پیگیر؛ دلسوز؛ آینده‌نگر؛ فعال؛ خستگی‌ناپذیر؛ متعهد و ... باشد آنوقت تفاوت‌ها معلوم می‌شود؛ اما اگر تمام این ویژگی‌هایی که عنوان کردیم؛ در فردی که قرار است نماینده عالی دولت در استان باشد؛ تجمیع نشده باشد؛ آن‌وقت استاندار؛ در حد یک فرد هماهنگ کننده امور خواهد بود و نباید از او انتظار «استان‌سازی» داشت. با توجه به مقدمه‌ای که ذکر کردیم؛ مهندس صالحی از آن دست استاندارانی است که استان‌ساز است. این را می‌شود از عملکردش فهمید.
به گزارش آفتاب صبح، در ادامه متن گفتگوی نوروزی آفتاب صبح با استاندار خراسان شمالی را می‌خوانید.


شما چقدر به اینکه آدم‌ها می‌توانند بر اطراف خود تأثیر بگذارند و امکاناتی به وجود آورند، اعتقاد دارید؟
امیدوارم اشخاص در هر جایگاهی که هستند، از عنوان و سمت‌شان برای خود لباسی ندوزند. سابقه و تجربه هرکس، باید امکان رشد آن جایگاه را فراهم کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که ما برای هر مسئولیت روندی پلکانی را در نظر گرفته باشیم. اگر شخص از مسئولیت‌های پایین شروع کند، قطعاً بلوغ و درک بهتری نسبت به جایگاه خود خواهد داشت. من در جلسات معارفه و تودیع، دو نکته را به مدیران جدید گوشزد می‌کنم، اول اینکه حواستان باشد، این جلسه، علاوه بر جلسه معارفه، جلسه تودیع شما هم هست؛ دوم آنکه ما به عنوان کارمند استخدام شده‌ایم، نه مدیر. امروز اگر به من بگویند استاندار نباش، برایم فرقی نمی‌کند. من از دولت شهید رجایی تا به امروز جز در هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم مسئولیت داشته‌ام. در طول این دو دولت به من گفتند نیازی به تجربه و فعالیتم ندارند؛ من هم بدون هیچ حرفی از مجموعه خارج شدم. برای من هیچ‌وقت مهم نبوده که مسئولیتی داشته باشم، هر وقت کاری واگذار شد، به دنبال اجرای صحیح و درست آن رفتم. الآن هم اعتقاد دارم باید با همه قوا، هرچه از دستمان برمی‌آید برای خدمت به مردم انجام دهیم. اگر افراد به صورت پلکانی به آن جایگاه رسیده باشند، می‌توانند به آن موقعیت شرافت بدهند.


دورنمای شما از شرایط استان خراسان شمالی زمانی که به تازگی به این سمت برگزیده شدید، چه بود؟
زمانی که آقای رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور، پیشنهاد استانداری خراسان شمالی را دادند، من به عنوان دبیر کاروان دولت تدبیر و امید در سفر یزد بودم. ایشان به من گفتند که می‌خواهند تغییرات و روند توسعه در این استان سرعت بیشتری بگیرد. پس از مشورتی که با دوستان خود داشتم، به این نتیجه رسیدم که از طریق وزارت کشور خدمت خود را ادامه دهم. من خود را سرباز نظام می‌دانم. در حدفاصل زمانی که استاندار جدید معرفی شود، شروع به مطالعه در خصوص استان کردم. استان خراسان شمالی توانایی‌های بالقوه‌ای دارد که در مرحله اول باید آن را به هم استانی‌ها و سپس به سایر استان‌ها معرفی کرد. من در روند کار خود به دو اصل تکیه کرده‌ام. اول اینکه در این مسیر خبرنگاران هرچه می‌نویسند، باید آزاد باشند چون اعتقاد دارم این پایه دموکراسی است و هزینه هم دارد. حتی روز معارفه هم این را اعلام کردم که تا زمانی من در این منطقه باشم، هیچ دستگاه دولتی حق شکایت علیه هیچ خبرنگاری را نخواهد داشت. امروز هم که حدود بیست ماهی از آن موقع گذشته، ما یک شکایت هم علیه هیچ خبرنگاری نداشته‌ایم. با این حال من توصیه کرده‌ام، خبرنگاران ما انصاف هم داشته باشند. در کنار نقد و مخالفت، نقاط مثبت کار را دیده و به ما دلگرمی و امید خدمت به مردم را بدهند. مردم و حتی مسئولین به این امیدها زنده‌اند. علاوه بر این من معتقدم وظیفه وزارت کشور و استانداری در استان، حل اختلاف بین دستگاه‌های دولتی است. من به این اصل دوم توجه ویژه‌ای دارم. رفع اختلاف بین دستگاه‌های دولتی وظیفه ماست و نباید قوه قضائیه در این مسئله ورود کند. دستگاه‌ها حق ندارند اختلاف خود را به دادگستری ببرند. برابر اعلام معاونت حقوقی ریاست جمهوری در سال 95، ما 29 مورد حل اختلاف بین دستگاه‌ها را داشته‌ایم که به رتبه اول کشوری در این خصوص دست یافتیم. اجرای مصرانه این اصل در سطح استان باعث شد دادستان محترم بجنورد، زمانی که دستگاهی علیه دستگاه دیگری شکایت کرده بود، مدارک را برای من بفرستد و سؤال کند که آیا ورود و پیگیری قوه قضائیه در این موضوع ضرورت دارد یا نه. این تعامل خوب باعث شده رویکرد دستگاه‌های مختلف به این دست موضوعات تغییر کند.


استان خراسان شمالی به عنوان استانی کم برخوردار شناخته می‌شود؟
خیر، من این استان را به عنوان استانی محروم نمی‌شناسم. مقام معظم رهبری در سفری که در سال 1391 به استان خراسان شمالی داشتند، عنوان کردند ما در برخی از شاخه‌ها مانند کشاورزی، گردشگری و ... باید جزو ده استان برتر کشور باشیم. ما هم هدف خود را بر این مبنا قرار داده و حرکت کرده‌ایم. استان خراسان شمالی، در سال 1396، نسبت به سال 1395 بیشترین درصد کاهش بارش را در سراسر کشور داشته است. متوسط بارش ما نسبت به سطح کشور و حتی آسیا، به شدت پایین بوده است. در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد با چنین شرایط خشکسالی و کم‌آبی نمی‌توان کاری کرد؛ اما اگر به این موضوع نوع دیگری نگاه کنیم، می‌شود گفت در آسمانی که باران نمی‌بارد، نور خورشید فراوانی وجود دارد. ما بیشترین سطح انرژی خورشیدی را نسبت به متوسط کشوری در اختیار داریم. در حال حاضر ما برای تولید 310 مگاوات برق قرارداد بسته‌ایم؛ 300 مگاوات آن را در دست اجرا است و برای 10 مگاوات دیگر هم امیدواریم در فروردین‌ماه به شبکه سراسری وصل شویم. در حال حاضر پیشنهاد سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد ولی متأسفانه وزارت نیرو توان جذب این سرمایه‌گذاری را ندارد. این سرمایه‌گذار می‌تواند حدود 500 مگاوات برایمان برق تولید کند؛ اما وزارت نیرو فعلاً توان جذب ظرفیت 300 مگاوات را دارد. احتمالاً به زودی شخصاً با جناب وزیر نیرو ملاقاتی خواهم داشت تا شرایط امکان افزایش ظرفیت را مورد بررسی قرار دهیم. به طور متوسط برای تولید هر مگاوات برق، نیاز به سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومانی است. تولید 500 مگاوات برق، یعنی 2500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان و ما نمی‌خواهیم چنین فرصتی را از دست بدهیم. روزی که من وارد استان شدم گفتم که حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارج از بخش دولتی را به استان خواهم آورد. همین یک قلم، حتی اگر 300 مگاوات آن محقق شود، 1500 تا 2500 میلیارد تومان با خود سرمایه به استان سرریز خواهد کرد. ما به دنبال آن هستیم که امکانات وزارت نیرو را افزایش داده و حداقل این سطح سرمایه‌گذاری را تا 2000 هزار میلیارد تومان بالا ببریم.


چشم‌انداز شما برای استان خراسان شمالی تا سال 1400چیست؟
استان خراسان شمالی اگرچه کوچک، اما پر از توانمندی‌های بالقوه‌ای است که باید آنها را شناخت و به دیگران معرفی کرد. ما در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، انرژی خورشیدی، محیط‌زیست، مناطق حفاظت‌شده، اقوام مختلف، مذاهب متنوع و ... دارای قابلیت‌های فراوانی هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا سال 1400، باید بتوانیم خود را از رده‌های پایین به رده‌های متوسط کشوری برسانیم. چه امروز و چه در دولت‌های بعدی باید شاخه‌هایی را که مقام معظم رهبری مورد تأکید و توجه خود قرار داده‌اند را مدنظر داشته و در آن مسیر حرکت کنیم.


رویکرد حضرتعالی در بحث به کارگیری بانوان و جوانان در مدیریت‌ها چیست؟
تصور جامعه ما از اختلاس، آن است که گویی کسی خزانه و بیت‌المال در دستش بوده و پول را برده است. این تعریف عامی است. «وقت» ما جزئی از بیت‌المال است و از دست دادن زمان، یعنی اختلاس. ممکن است کسی در این دنیا، مرا محکوم به اختلاس زمان نکند، اما من پیش وجدان خود و خدای خود آسوده‌خاطر نیستم. ما در قبال خیلی از مسائل مسئولیت داریم و با رفتار اشتباه ممکن است به دیگران ضربه بزنیم. ایجاد یک موج باعث می‌شود همه تلاش کرده و غرق نشوند. هر مدیری بتواند همراه ما بدود، می‌تواند طبق برنامه همراه ما پیش برود، در غیر این صورت ما برای کسی صبر نمی‌کنیم. امروز شعار رئیس‌جمهور، ایجاد اشتغال است. اشتغال، گردشگری، حفاظت از محیط‌زیست، فرهنگ‌سازی و ... از دغدغه‌های ما هستند. ما در هفته دولت اعلام کردیم شهرها و مراکز استان، پارکی را ویژه بانوان اختصاص دهند. این کار بار مالی در برخواهد داشت و لازم است اعتبارات لازم را تأمین کنیم. اما نه تنها شورای شهر فعال خواهد شد، بلکه شهرداری و فرمانداری نیز برای اجرای این طرح همت خواهند کرد. این تحرک مردم را شاداب می‌کند. رئیس‌جمهور ما سال 1397 را سال نشاط، سال امید معرفی کرده‌اند. امیدواریم بتوانیم در سالِ اشتغال، جوانان و بانوان بیشتری را در دستگاه‌های دولتی به کار بگیریم. خوشبختانه در طول این 20 ماه حضور من در این استان، تعداد بانوان مدیر ما سه برابر شده و سن مدیریتی نیز تا ده سال کاهش یافته است.


در هفته وحدت که به شهرستان مرزی راز و جرگلان رفته بودید؛ موضوعی را مطرح کردید در مورد چشم‌انداز نرج بیکاری در استان تا سال 1400 که قصد دارید آن را به 5 درصد برسانید؛ به نظرتان عملی‌ست؟
ببینید من همانجا هم عرض کردم که نرخ بیکاری پارسال استان 11 و 8 دهم درصد درصد بود که تیرماه امسال به 9.9 دهم درصد کاهش یافت؛ اما به کمک مردم این نرخ در سال 1400 به کمتر از 5 درصد خواهد رسید. ما انشالله با توکل بر خدا برای این مسیر برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ مثلاً همین امسال، 190میلیارد تومان تسهیلات طرح اشتغال فراگیر و درمجموع، حدود 700 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا از منابع مختلف برای خراسان شمالی تعیین شده است که مردم و شرکت‌های تعاونی می توانند از آن بهره گیرند. ما باز هم با توکل به خدا از مردم استان می‌خواهیم برای کاهش نرخ بیکاری به 5 درصد تا سال 1400 همت کنند و دولت را یاری دهند.


فشارهای ناشی از جناح‌بندی‌ها را در خصوص اجرای برخی طرح‌ها چگونه مدیریت می‌کنید؟
ما اسلام محمدی را پذیرفته و شیعه علی (ع) هستم. این کلام مولای ماست که هرکه علیه ما بود، دلیلی ندارد که ما علیه او باشیم. بنابراین زنده‌باد مخالف من؛ این شعار سیاسی نیست. هرقدر درون‌مان تقویت شود، حس انتقام‌جویی کاهش می‌یابد. کسی در سرزمین خودمان، دشمن نیست. مخالف و منتقد وجود دارد، اما کسی دشمنی ندارد. حتی وجود تخطی و خطا هم در هر خانواده‌ای وجود دارد. علاوه بر این حتی در خانواده هم، اگر به بچه خطاکار دو، سه بار تذکر داده شود، از اشتباهش دست برمی‌دارد. همه ما از روش‌های مختلفی برای تذکر به فرزندانمان استفاده می‌کنیم؛ اما مسئله مهم آن است که برای ما این مسئله اهمیت دارد که با فرزندمان صحبت کرده و او را از اشتباهش منع کنیم. من‌بعد از حضور در 5 استان و سال‌ها خدمت در دولت‌های مختلف، صاحب تجربه و خدمتی چهل‌ساله هستم. برای من مهم است روزی که از اینجا می‌روم، مردم بگویند خدا پدرش را بیامرزد، آدم خوبی بود. همه برنامه‌های در راستای پیروی از برنامه‌های دولت در راستای ایجاد اشتغال و حفظ روحیه شاد و پر نشاط جامعه در تعامل با سایرین است.


در حال حاضر مدیران استان با شما در این روند حرکتی کاملاً هم سو شده‌اند؟
نه هنوز عده‌ای هستند که با آنها در این زمینه مشکل داریم. من اسفند سال قبل می‌خواستم مدیری را جابجا کنم، اما امکانش نبود. با این حال تا زمانی که در سمتش پابرجاست از او حمایت خواهم کرد. با خود شخص مشکلی ندارم، بلکه معتقدم باید انرژی جدیدی در آن بخش تزریق‌شده و سرعت پیشرفت بالا برود. البته ما به عنوان مافوق، در انتخاب مدیران استانی در رده‌های مختلف، چندان با اختیار عمل مواجه نیستیم. ما به تفویض اختیار زیادی در بخش‌های مختلف، از جمله انتخاب مدیران مناسب برای بخش‌های مختلف نیاز داریم. در حال حاضر من برای تغییر یک معاون، باید نظر مساعد وزارت کشور را بگیریم. در حال حاضر بخش‌ها و مدیران کل ستادی تفویض اختیار شده است. مدیران اجرایی مستقل از دستگاه وزارتخانه‌ها هستند و عزل و نصبشان از طریق مقام بالاتر انجام‌شده و نیاز به هماهنگی ندارد. البته برای نصب مدیران اجرایی به ما پیشنهاد می‌شود و قدرت این پیشنهاد گاهی آن‌قدر زیاد است که گاهی امکان مخالفت با آن وجود ندارد. ممکن است حتی تنش‌زا شده و مشکلات استان را افزایش دهد. ما مبنای کار خود را اعتبارات قرار دادیم تا اگر دستگاهی خواست تغییری بکند، نظر مقام عالی برایمان مهم باشد. یعنی شخصی که پیشنهاد می‌شود، مورد پذیرش ماست، اما مشروط به آنکه امکانات و اعتبارات هم داده شود. نمی‌شود که کسی پیشنهادشده و وارد سیستم اداری استان شود، اما کاری برای انجام دادن نداشته باشد. در حال حاضر از این نظر اقداماتی در سطح استان انجام‌شده و با رشد تعداد آنها، توانسته‌ایم امکانات خوبی از مرکز دریافت کنیم.


نقش مدیریت کاریزماتیک را در هدایت و جهت‌دهی به مسئولین و مدیران استانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از نظر من نوع کاریزمایی که یک مدیر ارشد استانی باید داشته باشد، مبتنی بر برخورد نیست. باید با اخلاق مناسب این روند را هدایت کرد. سبک و سیاق من با لبخند، دوستی و رفاقت اما بدون تعارف و صریح است. من هیچ‌وقت یادم نمی‌آید که گفته باشم مدیرم کجاست؟ چنین باوری در سطح استان ایجاد نشده است. با هیچ‌کس دعوا نداریم. اما اگر کسی تخلف کند، با آن برخورد خواهیم کرد. ممکن است دوستی و رفاقتش ادامه‌دار باشد، اما ما در کار با کسی تعارف نداریم. این حرف من تناقضی با آن دوستی و اخوت بین همه مدیران استانی ندارد. محیط ما مبتنی بر دوستی است به شرط آنکه رفاقت‌مان با عصمت ادامه پیدا کند. پیش‌آمده که من به راننده ساعت مشخصی را در یک روز تعیین کرده باشم و برای بازدید ناگهانی به سراغ پروژه‌ای برویم. اگر فعالیت و کار دستگاهی در چنین پروژه‌ای روشن نباشد یا به بیان دیگر کار پیش نرفته باشد، دیگر همه‌چیز سوخته است. این درست نیست که من از قبل خبر بدهم و برای بازدید من همه‌چیز اصلاح شده و جور دیگری نمایش داده شود. لذا این سرکشی‌های موردی، یا تلفن زدن‌ها و پیگیری کردن‌ها، کمک بزرگی برای هدایت مدیران اجرایی در سطح استان است. پیگیری‌های تلفنی هم بر مبنای حضور شخص در دفتر کار است. ممکن است این کار را مستمر انجام دهم، اما اگر مدام این مدیر در دفترش نباشد، می‌گویم موبایلش را بگیرند و همان‌جا از او سؤال می‌کنم کجاست. از فرماندار تا بخشدار، مدیران اجرایی استان، زیرمجموعه وزارت کشور شناخته می‌شوند. ممکن است من از مسیری رد شوم و به فرماندار شهر خاصی سر بزنم. هیچ‌کس نمی‌داند من چه ساعتی رسیده‌ام. آقای فرماندار کجایی؟! این کجایی‌ها باعث می‌شود افراد همیشه بر سرکارشان باشند و حواسشان جمع خودشان باشد. دقت بیشتری را هم برای انجام کارهایشان خواهند داشت. این‌ها کارهای روتینی است که در شرح کار اداری ما تعریف‌نشده، اما انجامش می‌دهیم.


شما در خصوص اجرای طرح‌های پایلوت در استان خراسان شمالی در مقایسه با سایر استان‌ها رکورددار هستید. دلیل این علاقه‌مندی چیست؟
پایلوت شدن یعنی در معرض آزمایش قرار گرفتن. ممکن است طرح موفق بوده و تسری پیدا کند که نتیجه آن ارزش‌آفرینی برای کشور خواهد بود و یا بالعکس. مهم‌تر از همه این است که وقتی ما در یک طرح پایلوت می‌شویم، بخشی کوچکی از اعتبار طرح توسط ما تأمین می‌شود و قسمت عمده آن از تهران می‌آید. گرفتن هر نوع اعتبار برای استان، پیشرفت ایجاد می‌کند. مثلاً در بحث مجموعه انرژی خورشیدی، ما برای فرآوری زعفران هم تقاضای اجرای طرح پایلوت کرده‌ایم. در حال حاضر برای طرح پایتختی موسیقی مقامی هم از دهکده بین‌المللی درخواست کرده‌ایم این طرح را با نام ما انجام دهند. اختصاص یکسری اعتبارات و تجهیزات به استان در مسیر پایلوت شدن استان، به نفع ماست. از استان شدن این منطقه حدود 13 سالی می‌گذرد. اما در تقسیمات کشوری، ما شهری به نام جاجرم داریم که قدمتی 9 هزارساله دارد. علاوه بر این چند منطقه تاریخی دیگر نیز در این استان وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. این مناطق تاریخی دارای چند ویژگی هستند؛ اول اینکه به لحاظ ساختمان مدارس آموزش‌وپرورش، ساختمان این بناها تخریبی هستند. وضع خوبی در این بخش نداریم، با این حال توانسته‌ایم از طریق بخش امور بانوان، از معاونت خانواده ریاست جمهوری، اعتبار ساخت یک مدرسه را بگیریم. مهم نیست که این اعتبار خارج از اعتبارات داخلی خودمان تأمین‌شده، بلکه اهمیت بحث آنجاست که چنین اعتباری به استان اختصاص‌یافته است. ما از اقوام، مذاهب و تنوع زیست‌محیطی جذابی در سطح استان داریم. روستاهایی در سطح استان وجود داشت که حتی راه زراعی و ارتباطی با آنها امکان‌پذیر نبود؛ اما توانستیم یک سال و خرده‌ای قبل، اعتباری برای این بخش در نظر گرفته و با کمک‌های بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان، قول امکاناتی را برای ساخت راه در این مناطق استان بگیریم. پایلوت شدن در طرح‌های مختلف، در معرفی و شناساندن استان بسیار مؤثر است. علاوه بر این وقتی در طرح پایلوت قرار می‌گیرید باید مدام گزارش بدهید که چه کرده‌اید و چه کارهایی مانده تا بتوانید یکسری اعتبارات را بگیرید. ما اگر بتوانیم تا ده مورد در طرح‌های پایلوت حضور داشته باشیم، حتی اگر این طرح‌ها موفق نباشد، توانسته‌ایم اعتباراتی را برای استان جذب کنیم. اگر هم موفقیت‌آمیز باشد که نفع آن کاملاً به استان بازمی‌گردد و تا بقیه بخواهند کار خود را شروع کنند، ما نیمی از راه را پیشرفته‌ایم.


می‌توان استان را بدون اجرای چنین طرح‌هایی هم اداره کرد. انگیزه شما از ورود به چنین فعالیت‌هایی چیست؟
متأسفانه در طول این سال‌ها بارها به این مورد برخوردیم که کسی که جایگاه و سمتی را تحویل می‌دهد، خودش هم نمی‌داند چه چیز را تحویل داده و شخص مقابل هم نمی‌داند چه تحویل گرفته است. لذا همه تودیع و معارفه با تشویق و حمایت از کسی است که می‌رود، بی‌آنکه بدانیم آنچه تحویل نفر بعد می‌دهد، کار معقول و مناسبی بوده یا نه. به همین دلیل برای کسی که در جای خود نشسته و دغدغه‌ای برای کسب اعتبار، حل‌وفصل اختلاف بین دستگاه‌های مختلف و... نداشته باشد، برخی امور مانند پرداخت حقوق کارمندان، به صورت روتین پیش خواهد رفت. اما باید حواسمان به اختلاس زمان و پاسخگویی به اعتماد مردم هم باشد. من اگر روزی مطمئن باشم که کاری از دستم برای استان برنمی‌آید، خودم از این جایگاه کنار می‌کشم. تصمیمات استاندار نباید تحت‌فشار افراد مختلف و صاحب نفوذ در سطح استان اتخاذ شود. من معلم و اهل تعامل هستم، اما از نظریات مشورتی دیگران در تصمیمات خود استفاده می‌کنم. کسی نمی‌تواند من را برای تصمیماتم تحت‌فشار بگذارد. من چنین اجازه‌ای را نداده و نمی‌دهم. در این استان هم مانند سایر نقاط کشور، اشخاصی هستند که بخواهند فشار بیاورند، اما من این ریسک را پذیرفته‌ام که نظرات مشورتی را بشنوم و بعد تصمیم نهایی را بگیرم. بدون آنکه تحت تأثیر فشارها قرار بگیرم. وزارت محترم کشور نیز از این روند حمایت کرده است. من با کسی مخالف نیستم و راه تعامل در استان خراسان شمالی همواره باز است. اما باید توجه داشت لازمه توسعه، همکاری بین همه بخش‌ها و نهادهاست. نماینده ما نباید با استاندار احساس رقابت کند. برخی از نمایندگان در استان‌های مختلف، به استاندار فشار می‌آورند شخص خاصی برود و شخص دیگری را برای جایگاه مشخصی معرفی می‌کنند. چرا باید استاندار چنین چیزی را بپذیرد؟


افزایش اختیارات استانداران، تا چه میزان در توسعه استان‌ها تأثیرگذار است؟
قطعاً تأثیرگذار است. من حتی آمادگی این را دارم که اگر اعتبارات جاری مندرج در بودجه دو سال آینده را یکجا به من بدهد، استان را به صورت فدرال مدیریت و اداره کنم؛ بی‌آنکه رقم دیگری بابت توسعه، عمران، حقوق کارمندان، اضافه‌کار و مأموریت و ... از دولت دریافت کنم. اعتبارات یک سال را برای حقوق کارکنان خود خواهم گذاشت و با اعتبارات یک سال دیگر کار کرده و آن را تبدیل به درآمد خواهم کرد. استان‌های ما ظرفیت‌های بالقوه فراوانی دارند که اگر محدودیت‌ها وجود نداشته باشد می‌توان از آنها بیشترین بهره‌برداری را داشت. در همین تولید برق 300 مگاواتی، من اگر بتوانم 200 میلیارد هزینه کرده و هزار میلیارد سرمایه بخش خصوصی را وارد استان کنم، طبق همین روال عادی بانکداری با سود 18 درصد، ظرف یک سال 200 میلیاردم را پس گرفته‌ام. این به نفع استان است. علاوه بر سودی هم که سرمایه‌گذار می‌برد، اشتغال، توسعه، گردش پول و ... ایجادشده که باعث رونق و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... ما خواهد شد. ما باید به سرمایه‌گذار اجازه حضور در طرح‌های مختلف اقتصادی را بدهیم. برای جلب اطمینان هم می‌توان از ساختار قراردادهای BOT استفاده کرد. فاینانس و سود فروش از محل اجرای طرح و استفاده از تضمین‌های مناسب بانکی و ... می‌توانند ابزارهای مناسبی برای ایجاد محدودیت‌های معقول برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری باشند.  چنین فعالیت‌هایی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اختیار همه‌چیز در دست استاندار باشد. استاندار باید در خصوص نیروهایش اعم از معاون، فرماندار و ... اختیار کامل داشته باشد. آن‌وقت می‌توان دید طی سه چهار سال چه تحول و پیشرفتی در استان حاصل می‌شود.


بیان موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در سطح رسانه‌های کشور تا چه میزان، قدرت چانه‌زنی برای دریافت بودجه و اعتبارات توسعه‌ای را افزایش می‌دهد؟
باید از دو منظر به موضوع نگاه کرد؛ اگر بیان چنین موضوعاتی منجر به شناخت مسئولین ملی از شرایط استان‌ها شود، بله من با آن موافقم؛ اما اگر عنوان چنین مسائلی منجر به ایجاد توقع و انتظار در سطح عام مردم شده و به مسئولین فشار بیاورد، با آن مخالفم. توقعات و انتظارات مردم باید در سطح توان مسئولین باشد. نباید با بیان برخی مسائل، برخی دستگاه‌ها را بدهکار مردم کرد. این کار اشتباهی است. اما شناسایی و معرفی استان از طریق رسانه‌ها کار مناسبی است که با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توان روند توسعه را تسریع کرد. ما چنین رویکردی را در سطح استان خراسان شمالی دنبال می‌کنیم. سال قبل طی توافقی که با آقای علی‌عسگری رئیس صداوسیما داشتیم، قرار شد برنامه‌هایی از ظرفیت‌هایی همچون گردشگری و تنوع اقوام و ... استان تهیه‌شده و به نمایش درآید. همچنین در همکاری دوسویه با صداوسیما، سال آینده سراسر استان خراسان شمالی تحت پوشش شبکه دیجیتال قرار خواهد گرفت. قرار شده ما 5 میلیارد از اعتبارات خود را صرف این طرح کرده و تجهیزات لازم را در مناطق دور استان بسازیم، صداوسیما نیز بخش دیگر کار را بر عهده بگیرد. ما به هر شکلی موظف به معرفی استان هستیم. سال قبل من در سفری که به آلمان و فرانسه داشتم، توانستم چند گروه آلمانی را به استان بیاورم. استان خراسان شمالی کوچک نیست و نباید ظرفیت‌های آن را دست‌کم گرفت. من در این سفر، بیش از آن زمانی که در سطح استان حضور دارم، در جلسات و بازدیدها مختلف حضور داشتم. برنامه‌ها به شدت فشرده بود و باید از تمام لحظات استفاده می‌شد. بر همین اساس هم توانستیم امسال شاهد حضور گروه‌های آلمانی در استان باشیم. ما توانستیم برای تولید 99 مگاوات برق، تونل بادی را شناسایی کنیم که امکان ساخت نیروگاه بادی را به ما می‌دهد. استان را باید معرفی کرد. در نتیجه من از فعالیت رسانه‌ها اگر در راستای شناساندن استان و اعلام ضعف‌هایی باشد که ایجاد ناامیدی نکند، در هر قالب و فرمی حمایت می‌کنم. من همیشه بین مردم گفته‌ام که همیشه به آنها راستش را می‌گویم، اما هر راستی را نمی‌توان گفت.
در پایان می‌خواهم از حمایت‌ها و همکاری‌های آقای نوبخت در سازمان برنامه تشکر کنم و از وزرا هم ضمن تشکر درخواست کنم که همکاری بیشتری با ما داشته باشند.

 

ارسال دیدگاه شما