• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
  • اِلأَربِعا ١٥ شوال ١٤٤٥
  • Wednesday 24 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 84096 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۹/۲۸ - 15:58
گشتم نبود ، نگرد نیست !
کوتاه سخنی با مخالفان نیکبخت ؛

گشتم نبود ، نگرد نیست !

انتشار اخبار صحیح و پرهیز از انعکاس خبرهایی که در صحت وسُقم آنها کمترین تردیدی وجود دارد از نشانه ها و فاکتورهای مهم اعتبار سنجی یک رسانه و نشریه است.

میز نقد آفتاب صبح - پرویز محمدی:


 

به گزارش آفتاب صبح: امروزه به مدد گستردگی وسایل ارتباط جمعی و سهولت گرفتن اطلاعات و اخبار موثق ا زمنابع مادر، هیچ عذری در توجیه انتشار اخبار نا صحیح و شایعه گون از سوی رسانه ها بویژه آندسته که معتبر شناخته می شوند پذیرفته نیست و صرف نظر از بار حقوقی و مسئولیت ناشی از نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی،  مخدوش شدن اعتباری که ظرف سالها فعالیت پر مشقت رسانه ای کسب شده  مورد توجه است .
ظرف دو روز گذشته باز مخالفان نیکبخت به انتشار مجدد خبری که بارها تکذیب شده پرداختند و این بار با به کاربردن قید قطعی و لازم الاجرا بودن حکم انفصال استاندار همدان سعی در القای این خبر دروغ داشتند که نیکبخت دیکر رفتنی شد و دوره استانداری اش به سر آمد !!
از جمله رسانه هایی که به انتشار این خبر کذب در کانال تلگرامی خود پرداخت و به پشتوانه ی اعتبار نسبی اش سعی در القای درستی خبر داشت روزنامه همدان پیام بود که متاسفانه پس از تکذیب روابط عمومی استانداری این خبر را از کانال تلگرامی خود حذف کرد! که این هم از حُسن بدِ فضای مجازی است برای فرار از مسئولیت خرابکاری  و پاسخگویی!!!
انتشار خبر کذب  از سوی مهمترین رسانه و با سابقه ترین روزنامه ی استان از این رو پذیرفته نیست که شماره تلفن همراه استاندار همدان را این روزها از کشاورز دورافتاده ترین روستا تا چوپانی که در عشایر به شبانی مشغول است در اختیار دارند و چون آقای نیکبخت هم خوشبختانه پاسخگوی غالب تماس هاست ، منطقی این بود که خبرنگار یا سر دبیر محترم این روزنامه قبل از انتشار این خبر کذب که در آن به صراحت و تاکید ادعا شده بود : حکم قطی و لازم الاجرای انفصال به استاندار همدان ابلاغ شده است  در تماسی کوتاه از صحت و سقم آن مطلع و به دور از دست پاچگی ای که ناشی از خرسندی این روزنامه از محتوای شایعه بود به انتشار آن در کانال تلگرامی که مهمتر و پر مخاطب از خود روزنامه ی کاغذی است می پرداخت.

دوم : آنچه که نگارنده را - برخلاف میل باطنی -  به واکنش در ارتباط با انتشار این شایعه در'  همدان پیام " وا داشت ، مهمتر از اصل موضوع ( نشر خبر کذب ) است ؛ و آن اینکه از شتابزدگی در انتشار این خبر، پیداست همدان پیام هم از رفتن نیکبخت ناخرسند نیست ! صرف نظر از اینکه مدیران این مجموعه بر خلاف دیگر مخالفانی که مستقیماً از وجود نیکبخت در استان منتفع نشده اند همه میدانیم  این تشکیلات در راه اندازی و گسترش واحد های تولیدی خود که اتفاقا امروزه افتخار استان در غرب کشور و حتی ایران هستند در ایجاد اشتغال برای دهها نفر در " پیام رسانه" حمایت های بیدریغ نیکبخت را نصیب خویش داشته ؛ تعجب آور است که چرا بر این طبل تو خالی که مطمئنا به زیان استان خواهد بود می کوبند!

سوم: اگر حمل بر خودستایی نباشد ، حقیر با بیش از ۲۵ سال سابقه ی موثر در عرصه ی رسانه ای و ناشر اولین روزنامه در استان ( اعتماد همدان )  با ۸ استاندار از نزدیک کار کرده و به اقتضای حرفه ی روزنامه نگاری ام در جریان اتفاقات ، رخدادها و خاطراتی   هستم که مرور آنها و تطبیق شان با شرایط فعلی، این نتیجه را تحصیل می کند که مخالفان نیکبخت و دنبال کنندگان رفتن وی از همدان بی آنکه بدانند به منافع استان ضربه می زنند. در این باره به ذکر دو خاطره از دو استاندار اسبق  اشاره میکنم که امیدوارم عاقلان را کفایت کند.   
-  در سال ۸۴ و با روی کار آمدن دولت نهم ، بهروز مرادی استاندار همدان شد. طبیعی بود که با این جابجایی و رفتن دولت سید محمد خاتمی و روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و به رسم یک سنت غلط ، باید مدیران اصلاح طلب می رفتند و روسای اصولگرا جایگزین می شدند ! در آن دوره ، بنده با این اعتقاد که نباید با تغییر رئیس جمهور ، سطع جابجایی مدیران تا پایین ترین سطوح، عملیاتی شود تیتر یک رزونامه ام را به این عنوان که :  غریبه ها میروند ، همه یکدست میشوند ،  اختصاص دادم و با انتشار تصاویر چهارتن از فرماندارانی که در صف رفتن بودند ( قیاسی فرماندار اسد آباد -  شاهرخی فرماندار نهاوند-   مرادی پناه  فرماندار رزن و   لطفی فرماندار تویسرکان ) به تندی بر بهروز مرادی تاختم که این جابجایی ها و سیاسی کاری ها قطعاً به ضرر استان خواهد بود. به دنبال انتشار این تحلیل شخص استاندار وقت با بنده تماس گرفت و اطمینان داد که هدفش از این جابجایی ها سیاسی نیست و به دنبال ارتقاع سطح مدیران است و تاکید کرد که : آقای محمدی ، خیالت راحت ، من هر مدیری را عوض کنم قوی تر از او را جایگزین خواهم کرد... که البته بنده هم با صراحت چنین امری را محال دانستم....!
جابجایی ها اتفاق افتاد ؛ دیدیم که مدیران نو آمده نه تنها قوی تر نبودند که به مرات ضعیف تر نشان می دادند. شاید همکاران قدیمی من خاطرشان باشد ، در یکی از جلسات مصاحبه ی آقای بهروز مرادی با خبرنگاران با صدای بلند به ایشان نهیب زدم که آقای استاندار ؛ شما فرمودید مدیران قویتر را جایگزین نیروهای قدیمی می کنید ! بفرمایید کدام یک از فرمانداران و مدیران جدید قوی تر از پیشینان هستند !؟!
فکر می کنید پاسخ استاندار وقت به پرسش بنده چه بود ؟ واقعا جالب بود ؛
بهروز مرادی با شجاعت و جسارت و مهمتر از اینها با صداقت گفت :


 آقای پرویز محمدی ؛ گشتم نبود ، نگرد نیست !

خاطره دوم : بهروز مرادی از جمله استانداران قَدَر و بسیار پرتلاش و موفق  همدان بود و می توان او را از استانداران برتر و نمونه معرفی کرد. اختلاف وی با نماینده ی وقت و فعلی همدان ، دکتر حاجی بابایی اظهر و من الشمس بود و اتفافا در این اختلافات هم حق با مرادی بود. بعنوان نمونه : شبی در یکی از مساجد پایین شهر که هردو نفر - استاندار و نماینده - در جمع مردم حضور یافته بودند آقای حاجی بابایی بین دو نماز پشت تریبون رفته و به دادن وعده هایی به مردم حاشیه شهر پرداخته بود که چنین می کنیم و چنان ...
بعد از وی استاندار پشت تریبون قرار گرفته و با جسارت به نماینده تاخته بود که شما برای جلب نظر مردم و کسب رآی آنها وعده های سر خرمن میدهید...!  خطاب به مردم هم کفته بود چنین وعده هایی عملی نیست و گول این حرف ها را نخورید ( نقل به مضمون ) و به مدیران هم هشدار جدی داده بود که شما مدیر من هستید و حق ندارید با این وعده ها همراهی کنید ....
این کشمکش در پایان همان مجلس به درگیری فیزیکی بین استاندار و نماینده ختم شد که خبر آن را بنده در روزنانه نسیم غرب مفصل منتشر کردم ( موجود است )
این اختلاف و اختلافاتی از این دست موجب شد دکتر حاجی بابایی کمر همت را محکم بسته و عزمش را برای برکناری بهروز مرادی جزم کند ، بی آنکه متوجه باشد چه کسی جایگزین وی خواهد شد.
از قضا، کرم رضا پیریایی که یار نزدیک معاون وقت اول رئیس جمهور بود و  سودای استانداری در سر می پروراند و تلاش می کرد در یکی از استان های کشور بر تخت ریاست جلوس کند در این دعوای پر زیان بین نماینده و استاندار از آب گِل آلود ماهی مقصود صید کرد و دو سال و نیم بر صندلی استانداری همدان نشست که دیگر نیازی به ادامه ی داستان نمی بینم.
فقط به این اشاره کنم که بعدها شنیدم حمید رضا حاجی بابایی به خاطر این اقدام خود استغفار کرده و از مردم همدان طلب حلیت کرده است.

نکته ی پایانی اینکه : امیدوارم این آخرین باری باشد که بنده مجبور می شوم در حمایت از نیکبخت دست به قلم شوم!
 همین.

ارسال دیدگاه شما