• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 208289 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۴/۹ - 10:56
وقتی مشکلات قطار حومه‌ای تهران-پیشوا پایان ندارد/ آقای استاندار قاطعیت لطفا!
رنج بزرگ بخش زیادی از مردم جنوب شرقی استان تهران

وقتی مشکلات قطار حومه‌ای تهران-پیشوا پایان ندارد/ آقای استاندار قاطعیت لطفا!

مشکلات عدیده قطار تهران-پیشوا این روزها یکی از دغدغه‌های مهم مردم جنوب شرقی استان تهران است. این مشکلات با وجود حضور میدانی اخیر استاندار تهران و وزیر رفاه همچنان به قوت خود باقیست و به نظر می‌رسد رفع این دغدغه نیازمند قاطعیت و پیگیری جدی‌تر این مسئولان باشد.

تحریریه آفتاب صبح- حسین ابوالفتحی: بیش از دو دهه است، که احداث مترو مسیر ورامین به تهران به یکی از وعده‌های مسئولین تبدیل شده است و در وعده‌ها مترو را می‌سازند و احداث می‌کنند، اما فعلاً که در میان این حجم از وعده‌ها خبری از راه اندازی مترو نیست، که هیچ، همین قطار حومه‌ای است، که مدتی کج دار و مریض به مردم این منطقه خدمات می‌داد، آنچنان کاهش کیفیتی در ارائه خدمات داشته، که صدای همه را در آورده است.

یک ماه از بازدید وزیر کار و ۲۰ روز از بازدید استاندار تهران می‌گذرد

این مشکلات از خرابی‌های متعدد گرفته تا تأخیرهای چند ساعته مدتی است، به روشن نکردن کولر و تهویه نامناسب رسیده است، حدوداً یک ماه پیش و ۱۰ خرداد ماه بود، که پس از اعتراضات متعدد مردمی و انتقادات چندباره امام جمعه موقت ورامین در تریبون نماز جمعه شاهد بازدید سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از قطار حومه‌ای ورامین به تهران بودیم.

۱۰ روز بعد یعنی ۲۰ خردادماه نیز علیرضا فخاری استاندار تهران از وضعیت قطار حومه‌ای تهران- ورامین بازدید و با مسافران و استفاده کنندگان از قطار دیدار کرد، تا خیال همه بابت اتخاذ تصمیمات و اجرای اقداماتی برای رفع مشکلات این قطار حومه‌ای شود، اما وقتی سه روز بعد یعنی ۲۳ خردادماه تأخیر سه ساعته قطار در حرکت به سوی تهران داد مردم را در آورد، به خوبی می‌شد، فهمید، که بازدیدها حداقل در کوتاه مدت عایدی برای مردم سه شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک در تردد ریلی به تهران نداشته است.

استاندار تهران در این بازدید گفته بود که: رفع معایب تجهیزات برودتی قطار ریلی در اولین فرصت باید در دستورکار شرکت رجا قرار گیرد، همچنین با توجه به تراکم جمعیت، افزایش تعداد قطارها ضروری است.

علیرضا فخاری در این بازدید با بیان این که در حال حاضر زیرساخت‌های قطار از مترو آماده‌تر است، به مردم حاضر در محل گفت: اما یک چیزی در ذهن مردم است، که می‌گویند، ما مترو می‌خواهیم، اما تعداد ایستگاه‌های مترو بیشتر و سرعت آن به دلیل تعداد ایستگاه‌ها کمتر است، اگر ما بتوانیم، تعداد قطارها را بیشتر و تعمیرات اساسی آن‌ها را انجام دهیم، مشکل مردم حل می‌شود.

دادستان: ترک فعل مدیران را پیگیری می‌کنیم

این انتقادها در سفر حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه برای سخنرانی در شصتمین کنگره بین‌المللی ۱۵ خرداد به وی انتقال داده شده و درخواست شد، مدعی العموم برای احقاق حقوق عامه به این مسئله ورود کند.

علیرضا شمس دادستان عمومی و انقلاب ورامین نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر که دوم تیرماه و به مناسبت هفته قوه قضائیه انجام شد، طی سخنانی با اشاره به برخی کاستی‌ها در خدمات رسانی به مردم در راه آهن گفت: ترک فعل مدیران از موضوعات مهم است، باید در چارچوب تکالیف مدیران کار انجام دهند پس ترک فعل جرم است.

وی افزود: در خصوص راه آهن بر تک تک مشکلات اشراف داریم اما اجازه دهیم مسئولین در آرامش تصمیم بگیرند، در سطح مسئولین استانی و وزیر کشور، ایشان با مدیرعامل رجا تماس گرفتند و با اصلاح وضعیت تهویه مشکل حل می‌شود.

عذرخواهی فرماندار ورامین بابت تأخیر قطارها

گویا ضمانت اجرایی و یا اقدام عملی شرکت رجا در پی بازدید و اظهارات مسئولین وجود نداشت، تا جایی که شاهد تداوم تأخیرهای متعدد و عدم خدمت رسانی مناسب در منطقه بودیم و سر انجام روز سه‌شنبه ششم تیرماه، حرکت قطار ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت پیشوا به واسطه اعتراضات مردمی حدود دو ساعت متوقف شد.

این توقف سبب عذرخواهی مجید درویشی فرماندار ویژه ورامین و معاون استاندار تهران از مردم شد، وی در این خصوص گفت: ضمن عذرخواهی از مردم بابت مشکلات پیش‌آمده، درخواست داریم مردم عزیز مقداری صبوری و تحمل کنند تا مدتی سپری و قطارها تعمیر و وارد فرایند سرویس‌دهی شوند.

روایت اعتراض مردم به تأخیر قطارها از سوی یک شاهد عینی

اما مجدداً شامگاه چهارشنبه شاهد تأخیر قطارها بودیم، یکی از مسافران قطار در این خصوص گفت: عصر سه شنبه مردم گلایه مند مانع حرکت قطار شدند و قطار ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ ساعت ۲۱:۳۰ حرکت کرد.

وی از ناراحتی مردم از نحوه سرویس دهی قطارها و آن چه لجبازی متولیان در راه آهن نامیده شد، خبر داد و گفت: علناً به مردم می‌گفتند، تعداد قطارها کم شده و اگر اعتراض کنید، کلاً حرکت قطارها را کم می‌کنیم.

تهویه قطارها افتضاح است

مسافر دیگری گفت: فرماندار ورامین از مردم عذرخواهی کرد، اما عذرخواهی وقتی اقدامی در آن نباشد، فایده‌ای ندارد، فرماندار روز چهارشنبه اعتراض کرد، عصر همان روز باز هم قطار دیر آمد و تهویه هم که دیگر افتضاح است.

حسین حیدری گفت: حداقل قطار را یک ربع زودتر نمی‌فرستند، تا مردم در ایستگاه معطل نشوند و ازدحام نباشد.

توان تحمل این شرایط سخت را نداریم

مسافر دیگری که یک خانم جوان است، در این خصوص گفت: هوا گرم است و ازدحام مسافر زیاد است و دائم ما هول داده می‌شویم، واقعاً توان این شرایط سخت را نداریم، واقعاً در این شرایط امکان نفس کشیدن را نداریم.

وی گفت: یک بار بدون تهویه مدت‌ها سوار قطار بودیم، در نهایت به ما اعلام کردند، که قطار خراب است و پیاده شویم، خرابی تهویه‌ها و تأخیرهای فراوان و خرابی قطارها در طول مسیر ما را کلافه کرده است.

۳ رام قطار برای تعمیر از خط خارج شده است

معاون استاندار تهران اما خواستار صبر مردم شد و با بیان این که تعمیر قطارها آغاز شده است، به خبرنگار مهر گفت: از حدود ۱۰ روز قبل و در پی بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با تأمین اعتبار از سوی این وزارتخانه به عنوان وزارتخانه‌ای که شرکت رجا زیر نظر آن کار می‌کند، تعمیر قطارها آغاز شده است.

مجید درویشی در خصوص ازدحام مسافر نیز گفت: این ازدحام به این دلیل است، که پیش از این هشت رام قطار در این خط سرویس می‌داد، که اکنون سه رام برای تعمیرات از خط خارج شده و پنج رام مانده است، به زودی و با تعمیر و افزوده شدن آن سه رام دیگر با هشت رام و به طور قدرتمند خدمات رسانی آغاز می‌شود.

فرصت ۳۰ روزه رجا برای رفع مشکل تهویه و دیزل قطارها

میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز از تعهد شرکت رجا برای رفع مشکلات دیزل و تهویه قطارها طی یک ماه خبر داد و گفت: البته می‌بایست، شرکت راه آهن در این فاصله قطارهایی را جایگزین کند، تا مردم با مشکل تردد مواجه نشوند.

رجا: قیمت تمام شده بلیط برای رجا ۶۵ هزار تومان است اما قیمت بلیط ۲,۵۰۰ تومان

مدیر عامل شرکت رجا نیز اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است: یکی از مسائل مهم قطارهای حومه‌ای نرخ بلیت آنهاست. به‌عنوان مثال قیمت بلیت قطار پیشوا با افزایش ۲۹ درصدی حدود ۲,۵۰۰ تومان است، اما قیمت تمام شده این بلیت برای شرکت رجا حدود ۶۵ هزار تومان است.

ناصر بختیاری افزود: آن چیزی که در خوشبینانه‌ترین حالت از محل فروش بلیت به رجا می‌رسد حدود یک هزار ۸۰۰ تومان است، به‌عبارتی دیگر بیش از ۶۳ هزار تومان مابه‌التفاوت بلیت مذکور برای هر نفر است که باید آن را به ما پرداخت کند.

وی تاکید کرد: متأسفانه راه‌آهن این کار را انجام نمی‌دهد و شرکت رجا نیز به تبع آن نمی‌تواند تعمیر و نگهداری قطارها را انجام دهد. به همین دلیل شاهد بروز مشکل در این قطارها هستیم، راه‌آهن به عنوان حاکمیت متولی حمل‌ونقل ریلی است و طبیعتاً باید وظایف خود را در این بخش انجام دهد.

تعداد زیادی از مردم ورامین، قرچک و پیشوا به علت اشتغال، درمان یا پیگیری دیگر امور خود مجبور به تردد به تهران هستند، که تحمل گرمای شدید و قطارهایی با کولرهای خاموش و بدون تهویه برای این افراد سخت است و گلایه‌ها و اعتراضات مردم این منطقه نیز تاکنون اثری نداشته است و گویی گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم وجود ندارد. به نظر می‌رسد که در این زمینه استانداری تهران و وزارت رفاه به عنوان نهاد بالادستی شرکت رجا می‌بایست قدری محکم‌تر و با جدیت بیشتری موضوع به این مهمی را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کنند.

 

ارسال دیدگاه شما