• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
  • اِجُّمعَة ١٧ شوال ١٤٤٥
  • Friday 26 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 268 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۴/۳۰ - 10:56
برای توسعه ایران نیازمند مدیریت یکپارچه شهری  هستیم
رئیس جمهور در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016:

برای توسعه ایران نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم

رئیس جمهور در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 گفت: 117 هزار نفر اعضای شورای شهر در 1240 شهر و 35 هزار روستا مشغول کارند تا توسعه و آبادانی کشورمان بر پایه مردم سالاری دینی و اسلامی محقق شود.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با هدف آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی جهان در عرصه مدیریت شهری، با حضور حدود 2000 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر‌ها و شهرداران سراسر کشور، روسای شورا شهر و شهرداران از کشورهای روسیه، هندوستان، لبنان، کرواسی، ترکیه، گینه در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور رییس جمهور افتتاح شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت استفاده از  معماری های اسلامی در شهرها گفت: ایران دارای اقوام و سلایق مختلف و اقلیم متفاوت است به همین دلیل، باید از نظرات مردم در شهرسازی استفاده کنیم تا هدف از تشکیل شوراها نیز بصورت کامل محقق شود.

این اجلاس جهانی به مدت 2 روز همراه با بیش از 30 نشست تخصصی با حمایت علمی سازمان‌های ذیربط همچون معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان فناوری اطلاعات ایران و غیره برگزار می‌شود.

برگزاری پنل‌های تخصصی، تالار مذاکرات سرمایه گذاری، نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه های این نشست است.

یاد اور می شود نمایندگانی از 12 کشور ازجمله آمریکا، انگلستان، کره جنوبی و ایتالیا در تالار مذاکرات سرمایه گذاری حضور دارند.

* اساس حکومت اسلامی بر مبنای آراء مردم است

نیازمند مدیریت یکپارچه شهری برای توسعه ایران هستیم 

 

 رئیس جمهور گفت: اساس حکومت اسلامی بر مبنای آراء مردم و بالاتر از آن براساس بیعت مردم با فرد صالحی است که در چارچوب احکام و مقررات اسلامی و آنچه خداوند بزرگ تبیین کرده است، مسئولیت اداره جامعه را بر دوش می گیرد.

آقای روحانی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران افزود: ریشه تفکر شوراها از اعتقادات دینی، اسلامی، قرآنی و همچنین سیره و روش پیامبر (ص) و معصومین (ع) به دست آمده است.

رئیس جمهور گفت: در حکومت اسلامی و در تاریخ اسلامی و همچنین در زندگی پیامبر اسلام به عنوان اولین نمونه حکومت اسلامی، شاهد هستیم که پیامبر(ص) آغاز حکومتش یعنی قبل از تشکیل حکومت در مدینه، از پیمان عقبه بود.

آقای روحانی اضافه کرد: پیامبر با مردم مدینه و با طوایف مدینه پیمان بست .

رئیس جمهور با بیان اینکه حکومت اسلامی پیامبر از پیمان با طوایف آغاز می شود اظهار داشت: بعد از بیعت این حکومت استحکام می یابد و برخلاف آنچه دیگران از اسلام سخن می گویند و یا به نادرست بیان می کنند، اساس حکومت اسلامی بر مبنای آراء مردم و بالاتر از آن بیعت مردم با فرد صالحی است که در چارچوب احکام و مقررات اسلامی و آنچه خداوند تبیین کرده است مسئولیت اداره جامعه را بر دوش می گیرد.

آقای روحانی با بیان اینکه قانون اساسی ما نیز برگرفته از همین تفکر دینی و اسلامی است گفت: ما در کشوری قرار داریم که دارای اقوام و سلایق مختلف، ویژگی‌های اقلیمی متفاوت و همسایگانی گوناگون و با شرایطی مختلف است.

رئیس جمهور افزود: در چنین کشوری ما برای اداره یک بخش از جامعه، یک شهر و حتی یک محله هر مقدار که بتوانیم از نظرهای مردم بیشتر استفاده کنیم، بهتر می توانیم نظرها و سلایق مردم را به کرسی بنشانیم.

وی گفت: بحث شوراها هم از لحاظ ویژگی های کشوری و هم تمدن دنیای امروز که یک نظام مردم‌سالار و مایه توسعه است و هم از لحاظ ویژگی های اقلیمی همواره می تواند مسیر و راه بهتری برای اداره و توسعه کشور باشد.

* تدوین لایحه نظام مدیریت شهری در دولت
رئیس جمهور از برنامه ریزی برای تدوین لایحه نظام مدیریت شهری در دولت خبر داد.

آقای روحانی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران افزود: در حال حاضر مشکلات شهری در برخی شهرها وجود دارد و ما برای رفع کمبودها لایحه نظام مدیریت شهری و درآمد پایدار برای شهرداری های سراسر کشور را در نظر گرفته ایم که مراحل آن در دولت طی و تقدیم مجلس خواهد شد.

وی گفت: با قوانین جدید راه برای حرکت دقیق تر و  سریع تر برای شوراها آماده می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در کشور ما 117 هزار نفر در شوراهای مختلف  در هزار و 240 شهر  و 35 هزار روستا مسئولیت دارند که در طول این 17 سال گذشته قدم های بسیار خوبی برای عمران و آبادانی کشور برداشته شده است.

آقای روحانی گفت: مردم ما درباره اجرای برنامه ها و طبق رایی که به نمایندگان خودشان می دهند انتظار دارند یک قدم بسیار مهم در حل مسائل شهری برداشته شود.

وی با بیان اینکه برای اداره شهرها و حرکت شوراها اقدامات خوبی انجام شده است تصریح کرد: ما نیازمند یک مدیریت یکپارچه و هم افزا برای اداره شهرها و روستاهای کشور هستیم و اگر در این زمینه نیاز به تدوین مقررات و قوانین باشد باید کمبود ها را رفع کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بنده احساس می کنم نداشتن درآمد پایدار برای شهرداریها مشکلات فراوانی  به کلانشهرها و روستاها تحمیل می کند که این مشکلات باید رفع شود.

آقای روحانی گفت: امروز علیرغم اینکه در شهرهای بزرگ کارهای زیادی انجام شده و بزرگراهها ، تونل ها ، قطارهای شهری و سیستم های حمل و نقل در دسترس مردم قرار دارد و حتی در تهران این همه بوستان و تفرج گاه تاسیس شده اما در عین حال مردم هنوز این احساس را ندارند که مشکلات کمتر شده است، ما باید چه اقداماتی انجام دهیم که مردم این امکانات را احساس کنند ؟ گاهی از تراکم استفاده می کنیم ، گاهی از تغییر کاربری اراضی یعنی هم عمودی و هم افقی مشکلاتی  برای یک شهر به وجود می آوریم.

* باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمد نفتی جدا کنیم
رئیس جمهور گفت: ما مشکلاتی برای شهرها به وجود آورده‌ایم، یک بزرگراه درست می‌شود و قرار است مردم راحت‌تر تردد کنند و پول آن بزرگراه از برج‌هایی که ساخته می شود تأمین می‌شود.

آقای روحانی ادامه داد: بوستان و تفرجگاه درست می کنیم ، درخت می کاریم و باید منتظر بمانیم تا این نهال بزرگ شود و به وجود آمدن این درختان از قطع شدن درختان کهنسال یک باغ قدیمی است. در واقع از یک طرف با کاشت نهال نعمت درست شده  و از یک طرف نقمت است.

وی افزود: همانطورکه اتکای کشور برای درآمد بر نفت مضر است به همان ترتیب درآمد شهرداری بر مبنای تراکم سازی است.

رئیس جمهور گفت: باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمد نفتی جدا کنیم، در واقع درآمد نفتی باید یک درآمد ماندگار برای کشور باشد و درآمد شهرداری را نیز از مبادی غیر از تراکم سازی تامین کنیم.

آقای روحانی افزود: شهرداری نگاهش به دنبال تراکم است تا یک ساختمان بالا برود و به درآمد برسد در واقع یک مشکل وجود دارد و من نمی خواهم به شهرداری و شوراها ایراد بگیرم.

 

 

ارسال دیدگاه شما