• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218394 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۹/۱۲ - 14:36
افزایش ۸۰ درصدی مراکز رشد طی ۲۰ ماه گذشته  در استان همدان
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان اعلام کرد

افزایش ۸۰ درصدی مراکز رشد طی ۲۰ ماه گذشته در استان همدان

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با اشاره به افزایش ۸۰ درصدی مراکز رشد طی ۲۰ ماه گذشته در استان همدان، گفت: ۳۶۰ واحد در پارک علم و فناوری استان همدان مستقر هستند.

مجید کزازی، رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در نشست خبری با بیان اینکه تعداد مراکز رشد طی ۲۰ ماه گذشته در شهرستان‌ها حدود ۸۰ درصد رشد یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۲ واحد مرکز رشد وابسته به پارک، مرکز نوآوری و رشد مشترک و پردیس داریم.

 

کزازی با بیان اینکه پیش از این تنها پنج مرکز رشد وابسته به پارک و یک مرکز رشد مشترک وجود داشت، عنوان کرد: در حال حاضر هفت مرکز وابسته به پارک، دو پردیس، دو مرکز نوآوری و یک مرکز رشد مشترک در استان فعالیت می‌کنند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۳۶۰ شرکت و واحد فناور در پارک مستقر هستند، بیان کرد:  ۷۸ واحد دانش‌بنیان در استان وجود دارد که تنها ۴۲ مورد از آن‌ها در حال حاضر در پارک علم و فناوری فعال هستند.

 

استقرار ۳۶۰ واحد در پارک علم و فناوری استان همدان

 

وی عنوان کرد: از ۳۶۰ واحد مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان،  ۹۸ واحد در دوره موسسه پارکی، ۱۵۹ واحد در دوره رشدی و ۹۹ واحد در پیش‌رشد و هسته فناور قرار دارند که در این مجموعه ۲ هزار و ۷۵۶ نفر مشغول هستند.

 

واحدهای دانش‌بنیان هزار میلیارد تومان فروش ریالی داشتند

 

کزازی با بیان اینکه این واحدها سال گذشته هزار میلیارد تومان فروش ریالی و ۵.۵ میلیون دلار فروش ارزی داشتند، اضافه کرد: در شش ماهه نخست سال جاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش ریالی توسط این واحدها محقق شد که احتمالا تا پایان سال دو برابر سال گذشته فروش ریالی خواهند داشت؛ ضمن اینکه طی مدت مذکور ۵.۹ میلیون دلار نیز فروش ارزی داشتیم.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با اشاره به اینکه ۳۵ تور فناوری در استان طی سال جاری برگزار شد، گفت: با برگزاری این تورها هزار و ۶۹۰ نفر از مجموعه پارک علم و فناوری استان همدان بازدید کردند و از استان‌های کردستان، گلستان و قم نیز شرکت‌کننده وجود داشت.

 

تشریح طرح دستیار فناوری

 

وی با اشاره به طرح دستیار فناوری با همکاری دانشگاه‌ها، تصریح کرد: دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به مدت شش ماه در واحدهای فناور استان کارآموزی می‌کنند و این دانشجویان به ترتیب کمک هزینه‌ای به میزان یک میلیون تومان، دو میلیون تومان و سه میلیون تومان دریافت می‌کنند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۷۱ درخواست کارآموزی مصاحبه و به شرکت‌ها معرفی شده است و امید است با نحوه کار در حوزه کسب و کار آشنا شوند و کار خود را راه‌اندازی کنند.

 

کزازی با تاکید بر اینکه در این مجموعه صرفا تحقیقات صورت نمی‌گیرد بلکه ملازم بازار است تا شرکت بتواند محصول خود را به بازار ارائه دهد، اضافه کرد: حدود هشت دوره آموزشی و ۱۷۷ جلسه مشاوره برای شرکت‌ها طی سال جاری برگزار شده است و تاکنون واحدهای ما در چهار نمایشگاه شرکت کرده‌اند و ۱۸ طرح را در این نمایشگاه‌ها ارائه کرده‌اند.

 

ثبت دو پرونده اختراع از ابتدای سال جاری

 

رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۲۰ پرونده ثبت اختراع تشکیل شده است، گفت: از این تعداد فقط دو مورد ثبت شده‌اند.

 

وی بیان کرد: دو آزمایشگاه تخصصی زیست فناور و سفال و سرامیک در پارک علم و فناوری وجود دارد که ۴۲۶ آزمایش در این دو آزمایشگاه انجام شده که اغلب برای شرکت‌های فناور بوده است.

 

اعتبارات تخصیصی به شرکت‌های دانش‌بنیان منطبق بر سال شمسی نیست

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اعتبارات تخصیصی به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و مشترک در پارک منطبق بر سال شمسی نیست، تصریح کرد: اعتبارات این واحدها از اول زمستان سال ۱۴۰۱ تا کنون بدین صورت پرداخت شده است؛ از منابع داخلی ۸۳۰ میلیون تومان، از محل اعتبارات بنیاد برکت ۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، ۳۱  میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل بنیاد علوی، ۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تکلیفی پارک پرداخت شده است.

 

پرداخت بیش از ۸۱ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور پارک

 

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان خاطرنشان کرد: ۲۵ میلیارد تومان از محل صندوق پژوهش و فناوری، ۴ میلیارد و ۹۶۸ میلیون تومان از محل صندوق  نوآوری و شکوفایی تهران و ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان از  منابع داخلی صندوق پژوهش و فناوری و در مجموع ۸۱ میلیارد و ۶۲۸ به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در پارک پرداخت شده است.

 

کزازی بیان کرد: هزینه اشتغال در خارج از پارک بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در حوزه دانش‌بنیان ۳۰۰ میلیون تومان است و با توجه به ارزیابی‌ها، بازدهی طرح‌های دانش‌بنیان قابل مقایسه با هیچ طرحی نیست.

 

بانک‌ها شرایط سازگاری برای حوزه فناوری ندارند

 

وی با بیان اینکه بانک‌ها شرایط سازگاری برای حوزه فناوری ندارند و تضامین ایده عالی می‌خواهند که جوانان خوش‌فکر ما این امکان را ندارند، اظهار کرد: در مجموع نگاه بانک‌ها بازاری است که ما نباید چنین نگاهی در حوزه صنعت دانش‌محور داشته باشیم.

ارسال دیدگاه شما