• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
  • اِلأِثنين ٢٧ شوال ١٤٤٥
  • Monday 6 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 30550 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۷/۲۴ - 12:30
28 سال حسرت برای رسیدن به پاستور/ امید به اردیبهشت 96
اصول‌گرایان:

28 سال حسرت برای رسیدن به پاستور/ امید به اردیبهشت 96

داستان اصول‌گرایی و انتخابات ریاست جمهوری، داستانی که بعد از سال 68 تبدیل به آرزویی بزرگ شده است و اصول‌گرایان نتوانسته‌اند به وصال خود یعنی رسیدن به قوه مجریه برسند.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از نامه نیوز، بعد از رحلت امام در سال 68، هاشمی رفسنجانی به قدرت رسید. او عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تهران بود. نهادی که از سنتی ترین نهادی مذهبی و سیاسی راست گرایان در تمام سال‌ها بوده است. راست‌گرایان اما نمی‌توانستند او را رییس جمهور خود تلقی کنند چون هاشمی در دهه 60 و 70 فراجناحی ترین چهره سیاسی ایران بود. او وقتی به قدرت رسید هم چپ‌ها و هم راست‌های آن زمان ایران هاشمی را نامزد نهایی خود معرفی کرده بودند و در آن سال‌ها او را رییس جمهور خود می‌دانستند.شاید هاشمی تنها رییس جمهوری در ایران است که دو جناح اصلی کشور در مورد او اتفاق نظر داشتند.

در دور دوم ریاست جمهوری او حتی راست‌گرایان منتقد جدی تر هاشمی بودند تا چپ‌ها.

بعد از هاشمی راست‌ها به دنبال ریاست جمهوری ناطق نوری بودند. بسیاری حتی کابینه او را هم چیده بودند و ردای ریاست جمهوری را برای شیخ نور دوخته بودند. چپ‌ها هم خود را آماده ریاست جمهوری او کرده بودند و خاتمی تنها خود را آماده رقابت و مشخص شدن میزان سبد رای چپ ها کرده بود.

سونامی رئیس دولت اصلاحات اما به سرعت تمام جامعه را گرفت و خاتمی با 20 میلیون رای به کرسی ریاست جمهوری رسید و ناطق نوری نتوانست به قوه مجریه راه پیدا کند و رویای راست‌گرایان برای رسیدن به ریاست جمهوری ناکام ماند.

آنها برای دوران پسا خاتمی خود را آماده کردند. لاریجانی به عنوان نامزد اصلی اصول‌گرایان وارد صحنه شد. در کنار او قالیباف و احمدی نژاد هم به عنوان نامزد راست گرایان وارد عرصه شدند. این در حالی بود که برخی از اصول‌گرایان از هاشمی حمایت می کردند.

در این انتخابات محمود احمدی نژاد با برتری بر هاشمی به ریاست قوه مجریه رسید. احمدی نژادی که برخلاف تلاش اصول‌گرایان اعلام کرد هیچ وابستگی جناحی ندارد و در دوران ریاست جمهوری اش هم این به خوبی این معنا را نشان داد.

اصول گرایان بعد از ناکامی حاصل از رفتار احمدی نژاد خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری 92 کردند. آنها با قالیباف، رضایی، ولایتی و حداد وارد صحنه شدند اما بازهم ناکام ماندند. حسن روحانی اصول‌گرای سابق که به اصلاح طلبان نزدیک شده بود و بر اساس توافق نامزد آنها شده بود توانست تمام نامزدهای اصول‌گرایان را شکست بدهد و به ریاست حمهوری برسد تا بازهم راست‌گرایان در رسیدن به قوه مجریه ناکام بمانند.

حالا آنها خود را آماده اردیبهشت 96 می‌کنند تا شاید بتوانند برای اولین بار به ریاست قوه مجریه برسند. آنها امید دارند بتوانند روحانی را شکست دهند البته آنها تنها امید دارند و بسیاری از بزرگان آنها بر این باور هستند که روحانی بازهم به قدرت خواهد رسید.

 

ارسال دیدگاه شما