• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
  • اِجُّمعَة ٩ ذو القعده ١٤٤٥
  • Friday 17 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 40773 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۹/۶ - 17:38
قدرت های جهانی باید ترامپ را درباره توافق ایران متقاعد کنند
گزارش نیویورک تایمز از نگرانی ها درباره لغو برجام

قدرت های جهانی باید ترامپ را درباره توافق ایران متقاعد کنند

موضوعات زیادی نیست که اروپا، روسیه، چین همگی بر سر آن اتفاق نظر دارند اما یک موضوع وجود دارد: متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای عدم لغو توافق هسته ای ایران.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از نامه نیوز، نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «دونالد ترامپ توافق ایران را لغو می کند؟» نوشت:

دلایل قابل قبولی برای نگرانی در این مورد وجود دارد که دولت جدید و یا کنگره آمریکا توافق هسته ای ایران را متزلزل کنند، توافقی که دونالد ترامپ آن را فاجعه خوانده است و وعده داده آن را لغو کند.

اطراف رئیس جمهور منتخب آمریکا را نیز افرادی چون جان بولتون تشکیل داده اند، کسی که از وی به عنوان وزیر خارجه احتمالی آینده آمریکا در دولت ترامپ یاد می شود، کسی که گفته است خواستار پایان یافتن فوری اجرای توافق هسته ای و تغییر نظام در ایران شده است.

ترامپ همچنین مایک پنپمپو را به عنوان رئیس سازمان سیا انتخاب کرده است، کسی که اخیرا در توییتر نوشته بود که من به دنبال لغو این توافق زیانبار با بزرگترین کشور صادر کننده تروریسم در جهان هستم.

در حالی که ترامپ در حال تصمیم گیری در این باره است که چه سیاستی را در قبال ایران باید اتخاذ کند، کشورهایی که به همراه آمریکا در توافق هسته ای ایران مشارکت داشتند باید مسیر راه خود را تعیین کنند. آنها باید به رئیس جمهور منتخب آمریکا بگویند تا وقتی که ایران به تعهداتش بر اساس برجام عمل می کند آنها نیز باید به برجام پایبند باشند.

آنها همچنین باید روشن سازند که اگر کنگره یا رئیس جمهور آمریکا توافق را لغو کنند دیگر قدرت های جهان مسیر خود را در این زمینه ادامه خواهند داد.

جای تعجب نیست که اغلب کشورها به طور کامل از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند و رئیس جمهور اوباما متعهد به وتو کردن تلاش های جمهوری خواهان برای لغو دستاوردهای دیپلماتیک دولت وی شده است. ایران بخش های کلیدی فعالیت های هسته ای خود را در مقابل برداشته شدن تحریم ها متوقف کرده است.

این توافق نه تنها برنامه غرب در زمینه منع گسترش سلاح های اتمی را ارتقا داده است بلکه آمریکا را از انجام پاسخ نظامی به ایران منع کرده است.
 

ارسال دیدگاه شما