• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
  • اِجُّمعَة ١٧ شوال ١٤٤٥
  • Friday 26 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 61314 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۳/۱۶ - 13:55
کردستان؛ استان فرهنگی، استاندار معتدل، رأی اول به اعتدال
بررسی اجمالی عملکرد 4 سالۀ استانداران دولت تدبیر و امید/ 1

کردستان؛ استان فرهنگی، استاندار معتدل، رأی اول به اعتدال

حالا که تب انتخابات فرونشسته است؛ پیش از آنکه شائبۀ این پیش بیاید که مطالب منتشر شده در رسانه‌ها به خاطر ایجاد فضای مثبت یا منفی درباره شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی است برای گرفتن مناصب جدید؛ باید رسانه‌ها به این نکته توجه داشته باشند که استانداران دولت تدبیر و امید چه میزان در رأی‌آوری دولت اعتدال تاثیر داشته‌اند؛

تحریریه آفتاب صبح - صادق ساکت

 

حالا که تب انتخابات فرونشسته است؛ پیش از آنکه شائبۀ این پیش بیاید که مطالب منتشر شده در رسانه‌ها به خاطر ایجاد فضای مثبت یا منفی درباره شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی است؛ باید رسانه‌ها به این نکته توجه داشته باشند که استانداران دولت تدبیر و امید چه میزان در رأی‌آوری دولت اعتدال تاثیر داشته‌اند؛ به بیان دیگر باید دید تا چه میزان استانداران توانسته‌اند نگرش دولت را در استان و در اقشار مختلف تعمیم و تسری دهند؛ تا به این وسیله، موافقت و تمایل عمومی برای پای صندوق رفتن مردم ایجاد شود.

در آمارها آمده بود که بیشترین رأی به روحانی در انتخابات را مردم فهمیم کردستان به صندوق انداخته‌اند؛ همان کردستانی که مردمش سنی مذهب هستند و خیلی‌ها گلایه دارند که در ادارات دولتی و در مناصب بالای کشور جایی برای آن‌ها وجود ندارد؛ همان کردستانی که مردمش هشت سال منطقۀ غرب کشور را حفاظت کردند؛ همان کردستانی که چشم به مجلس داشتند تا منطقۀ بانه و مریوان به منطقۀ آزاد و تجاری تبدیل شود؛ همان کردستانی که با تلاش زیاد حالا کورسویی درباب زبان و ادبیات بومی‌شان در دانشگاه کردستان دمیده شده و حالا عده‌ای علاقمند هر روز به امید اینکه این زبان را به شیوه‌ای آکادمیک ادامه دهند سر کلاس درس رشتۀ زبان و ادبیات کردی می‌روند باشد که این زبان و فرهنگ را به صورت فراگیر گسترش بیشتری دهند؛ همان کردستانی که امید سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصولتی را دارد؛ خلاصه کردستان دورۀ اول دولت رأی به اعتدال داد؛ و امید داشت که خواسته‌های قانونی‌اش برآورده شود؛ اینکه چقدر برآورده شد یا نه موضوعی است که پژوهش می‌خواهد اما باید دید نماینده دولت در آن استان چگونه عمل کرد؛ چگونه به اعتدال عمل کرد؛ چگونه به شعارهای دولت پایبند بود.

 

زاهدی استاندار فرهنگی

عبدالمحمد زاهدی سابقه ۸ سال استانداری استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و استان مرکزی را در کارنامه داشت که وارد کردستان شد.. بیش و پیش از آنکه او چهره‌ای سیاستمدار و یکسویه از خود نشان دهد؛ چهره‌ای ترسیم کرد که برای اعتدال آمده است؛ او سیاستمداری فرهنگی است؛ سیاستمداری که به شعار اعتدال در میان شیعه و سنی فقط به زبان اعتقاد ندارد؛ بلکه برای خود الزام عملی فرض دارد. دولت با انتخاب این چهره برای چهار سال نماینده بودن در استان کردستان؛ تلاش کرد به مردم فهیم کردستان بگوید کسی را به استان فرستاده که برای «وصل» کردن آمده است نی برای «فصل» کردن.

دیدارهای فرهنگی و دغدغه‌های فرهنگی استاندار کردستان؛ او را در میان سایر استانداران کشور در دولت تدبیر و امید متمایز کرد؛ به جرات می‌توان گفت در میان تمام استانداران کشور؛ زاهدی را می‌توان یکی از سه استاندار فرهنگی کشور نامید. اگر نمی‌گوییم فرهنگی‌ترین استاندار کشور در دولت اول تدبیر و امید؛ چون نمی‌خواهیم شائبۀ مبالغه و اغراق در میانه باشد.

اما از آنجایی که رسانۀ آفتاب صبح؛ رسانه‌ای است که خود را یکی از مرتبط‌ترین رسانه‌ها به استانداران کشور می‌داند؛ بی‌شک می‌تواند مبنا و معیاری برای بررسی باشد.

اغلب استانداران دولت اول تدبیر و امید؛ غیر از فعالیت‌های روزمرۀ استانداران که اعم می‌شود از حضور در جلسات مختلف و شوراهای مختلف استانی و بازدید از پروژه‌ها و ... که اغلب اقتصادی هستند؛ سراغ باقی بخش‌ها چندان نمی‌روند؛ اما استاندار کردستان در دولت تدبیر؛ توانست کاری را انجام دهد که شاید نمونه‌اش در تهران نمایندۀ محترم شورای شهر احمد مسجدجامعی باشد.

نگاه معتدل داشتن در انتخاب مشاوران؛ نگاه معتدل داشتن در تصمیمات؛ نگاه معتدل داشتن در برخورد با مخالفان به گونه‌ای است که امروز کارنامۀ رفتاری دولت تدبیر و امید (در یک برآورد حداقلی) در کردستان به اندازه‌ای مطلوبیت دارد که بر آراء هم تاثیر گذاشته است. فرض کنید یک استاندار پر تنش؛ فردی که اعتقادی به مکالمه به عنوان گفتمان غالب بر رفتارهای شخصی و حقوقی‌اش ندارد وارد استان کردستان می‌شد؛ آنوقت چه اتفاقاتی ممکن بود رخ دهد؟

استان کردستان؛ استانی با مردمان فرهیخته است؛ با این مردم؛ باید به زبان نعقل و تفکر سخن گفت؛ در غیر این صورت و در غیر این رفتار؛ به طور قطع دولت تنش‌ها و هزینه‌های زیادی را باید در ارتباط با مدیریت این استان بر خود متحمل ببیند.

از همین روست که استاندار کردستان در دولت تدبیر و امید؛ حداقل کاری که صورت داده این است که استان را در نگاه به دولت و نظام معتدل و علاقمند نگه داشته است و این را باید هم وزارت کشور و هم رئیس دولت مورد توجه قرار دهد.

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما