• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ٢٥ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 4 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 67 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۳/۲۳ - 13:33
آمار جدید ظریف از تاثیر برجام بر اقتصاد کشور
وزیر خارجه در مجلس ارایه کرد

آمار جدید ظریف از تاثیر برجام بر اقتصاد کشور

تا کنون 3.6 دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران تصویب و ثبت شده است. مقدار آن بسیار بیشتر از این است اما 3.6 دهم میلیارد دلار آن ثبت شده است.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه در صحن مجلس گفت: از ابتدای تاریخ ایران تا امروز تنها 60 توافق حمایت از سرمایه گذار خارجی داشتیم که هفت تای آن در پنج ماه اخیر صورت گرفته است.

ظریف در ادامه گزارشی که درباره روند اجرای برجام و سرمایه گذاری های خارجی به مجلس دهم می داد، افزود: 7 توافق در 5 ماه در برابر 60 توافق در 38 سال جمهوری اسلامی و قبل از آن. اینها واقعیاتی است که باید ما به رخ دنیا بکشیم که در سایه حمایت مردم و هدایت رهبری این میزان امکان برای کشور ایجاد شده است.
وی افزود: تا کنون 3.6 دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران تصویب و ثبت شده است. مقدار آن بسیار بیشتر از این است اما 3.6 دهم میلیارد دلار آن ثبت شده است. این را ما قبلا می گفتیم 2.6 دهم میلیارد دلار که یک شرکت خارجی اعلام کرد ما تاکنون 4.2 دهم میلیارد دلار ثبت کرده ایم ، ما هم مطالعه کردیم و دیدم که 3.6 دهم میلیارد دلار آن تاکنون به تصویب رسیده است.
وزیرخارجه یادآور شد: بیمه نفت کش ها حل و فصل شده است. نفت کش های ما را بیمه نمی کردند و امکان حمل نفت نداشتیم. البته مشکلات کوچکی باقی مانده که به لطف خدا حل خواهیم کرد.

ظریف گفت: در حوزه انرژی تحریم هایی که به قول آنها تحریم های فلج کننده بود با این هدف بود که صادرات نفتی ایران را به صفر برساند. بازارهایی که با تلاش به دست ایران افتاده است را به دست رقبا، معاندین و مخالفان ما بدهند ، کما این که این اتفاق در سال های گذشته افتاد و دولت سعودی با تمامی سفاکی و بی رحمی توانست مقدار زیادی بازارهای نفتی ما را در دنیا ببلعد .امروز به لطف خدا توانستیم صادرات نفت را از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه برسانیم و صادرات معیانات ما هم اکنون 300 هزاربشکه است.
وزیرخارجه افزود: شرکت های معتبر بین المللی همه به سمت ایران سرازیر شده اند. شرکت هایی که اگر در نمایشگاه ها به سمت غرفه های آنها هم در حوزه نفت و هم حوزه فناوری می رفتید به شما اعلام می کردند نمی توانیم با شما صحبت کنیم.
وی یادآور شد: اگر شما قبلا در دوبی به سراغ شرکت مایکروسافت می رفتید - بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا - می گفت من اجازه ندارم حتی با شما صحبت کنم اما امروز نمایندگان مایکروسافت در ایران هستند برای اینکه بتوانند از این حوزه فناوری ما را بهره مند کنند و این ما هستیم که امروز بین شرکت های مختلف رقابت ایجاد کردیم نه آنها که برای ما تعیین و تکالیف کنند.
ظریف گفت: قدر نعمتی که در سایه هدایت های رهبری و مقاومت مردم و لطف خدا و دعای ائمه و دعاهای رمضان گذشته مردم خوب بدست آمده است را بدانید و فراموش نکنید.
وزیرامورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل و نقل ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی در حال بازسازی است.
وی اظهار داشت: در شرایط عادی مذاکره ، انعقاد و اجرای یک قرارداد چندمیلیاردی سالها طول می کشد، نه حتی ماه ها. بروید مطالعه کنید قرارداد فولاد مبارکه 5 سال مذاکره آن طول کشیده است که ما ظرف 5 ماه توانسته ایم بسیاری از این قراردادها را علیرغم همه فشارها به مراحل خوبی برسانیم.
ظریف افزود: موانع، مخالفت ها، کارشکنی ها و شیطنت ها را فراموش نکردیم. قرارمان نبود که اختلافات مبنایی و اصولی مان را با دیگران حل و فصل کنیم. ما اعتقاد داشتیم و داریم قدرت جمهوری اسلامی بر اساس حفظ آرمان ها و دیدگاه ها و مبانی انقلاب و پیام و یادگارهای امام (ره) و دستورهای و رهنمودهای رهبری است.
وی ادامه داد: نه قصد مذاکره در این حوزه ها را داشتیم و نه آمادگی ورود به گفت و گو در این زمینه را داشتیم لذا آن حوزه ها، حوزه های اختلافی ما باقی خواهد ماند و تلاش همه ما بر این است که با حفظ اصول، دیدگاه هایمان و مبانی جمهوری اسلامی که باعث شده این مردم این مقدار در جهان سربلند ، عزیز و مقتدر باشند، با حفظ این مبانی بهانه ها را بگیریم. نباید بهانه تراشی کنیم. نباید ایجاد فضا برای بهانه گیری کنیم .
وزیر خارجه گفت: اقتصاد مقاومتی، پیشرفت و توسعه ملی فضای بی نظیری برای پرش با شتاب فراوان دارد. برای دعوت از سرمایه گذاری ، ایجاد امید در بخش خصوصی و کارآفرینان داخلی و سرمایه گذاری در تولید و اشتغال درکشور فضای آرام لازم است. فضایی که به برکت نیروهای مسلح و امنیتی و اطلاعاتی آرام ترین فضای منطقه ایجاد شده است.
وی ادامه داد: به برکت مقاومت و حضور مردم در پای صندوق های انتخابات امید دشمنان جمهوری اسلامی و افراطیون ناامید شد. اجازه ندهیم این فضای مبارک که به برکت خون شهدا پدید آمده است دستخوش اختلافات جناحی شود و به خاطر اختلافات جناحی ، سرمایه گذار داخلی از سرمایه گذاری و سودآوری ناامید شود و سرمایه گذار خارجی هر روز مورد القا قرار بگیرد که محیط ایران هنوز با تحریم آغشته است.
ظریف تاکید کرد: ما قرارمان نبود با آمریکا معامله کنیم و تحریم های شرکت های آمریکایی را برداریم. این عقب افتادن آمریکایی ها از صحنه رقابت در ایران است.
وی گفت: قرار ما این بود که مداخلات غیرقانونی آمریکایی ها در ارتباطاتمان با بقیه دنیا را متوقف کنیم که به لطف خدا امروز انجام شده است و می بینید که وزیر خارجه آمریکا به جای این که با قلدری بگوید ما تحریم می کنیم و فشار می آوریم ناگزیر است که بگوید ما تلاش می کنیم تحریم ها را برداریم.
وزیر خارجه گفت: من کاری به صداقت وزیرخارجه آمریکا و بی صداقتی دولت آمریکا ندارم بحث در این است که آنها یک روز افتخار می کردند که بر ایران تحریم بگذارند و امروز از این اتهام فرار می کنند که تحریم ها را علیه ایران ادامه می دهند که این دستاورد بزرگی است.
ظریف ادامه داد: دستاورد خون شهدا، تلاش و مقاومت مردم و تلاش خدمت گذارانتان را فراموش نکنید. از این دستاورد به عنوان پایگاهی برای پیشرفت و بدست آوردن امکانات بیشتر و برای اعمال فشار بیشتر بر بدخواهان انقلاب و ایران و اسلام که نتوانند بهانه جویی کنند استفاده کنیم و من یقین دارم که به لطف خدا چنین خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه شما