• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
  • اِلخَميس ٨ ذو القعده ١٤٤٥
  • Thursday 16 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 71781 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۵/۹ - 10:25
آب روسیه و آمریکا به یک جوی نمی رود

"شکرآب" شدن روابط ترامپ – پوتین؛ اخراج 755 دیپلمات آمریکا از روسیه به دستور پوتین

پوتین پیشتر امیدوار به احیای روابط کشورش با آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ بود، اما اقدام به اخراج دیپلمات های آمریکا از روسیه نشان از ناامیدی او در تحقق این امر دارد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دستور اخراج 755 دیپلمات آمریکایی را از کشورش صادر کرد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از عصر ایران این اقدام رییس جمهور روسیه در پاسخ به اقدام کنگره آمریکا در اعمال تحریم های جدید علیه روسیه به بهانه و با ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حمله سایبری این کشور به آمریکا صورت گرفته است.

پوتین دیروز با صدور فرمانی دستور اخراج 755 دیپلمات آمریکایی را از خاک روسیه از سفارت خانه آمریکا در مسکو و دیگر اماکن دیپلماتیک واشنگتن در دیگر شهرهای روسیه را صادر کرده است.

پوتین تاکید کرده چشم انداز مثبتی در روابط کشورش با آمریکا نمی بیند و اقدام به اخراج دیپلمات های آمریکایی نرم ترین واکنشی است که او می توانسته در مقابل اقدامات دولت آمریکا علیه روسیه انجام دهد. به گفته پوتین او با این اقدام می خواسته به آمریکایی ها یادآوری کند که اقدامات آنها را علیه روسیه را بی پاسخ نمی گذارد.

به گفته رییس جمهور روسیه:" مسکو به اندازه کافی به امید این که اوضاع بهتر شود صبر کرده است اما به نظر می رسد تغییراوضاع در آینده نزدیک نخواهد بود."

دیپلمات های آمریکایی اخراج شده باید تا اول ماه سپتامبر خاک روسیه را ترک کرده و به کشورشان برگردند. با این اقدام تعداد دیپلمات های آمریکا در روسیه به 455 نفر می رسد یعنی به همان تعدادی که هم اکنون کادر دیپلماتیک روسیه در آمریکا مستقر است.

همچنین وزارت امور خارجه روسیه دو ساختمان دیپلماتیک متعلق به آمریکا در روسیه را در اختیار خواهد گرفت. یکی از این ساختمان ها در مرکز مسکو و دیگری انباری در همین شهر است.

آمریکا علاوه بر داشتن سفارت در مسکو در سه شهر دیگر سنت پترز بورگ، ولادی وستک و یکاترینبورگ روسیه نیز کنسولگری دارد.

گفتنی است در دسامبر سال گذشته دولت آمریکا به فرمان باراک اوباما رییس جمهور پیشین این کشور با اخراج 35 دیپلمات روسیه از خاک آمریکا، خشم واشنگتن را از آنچه که ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خوانده می شد، نشان داد.

نخستین دیدار ترامپ - پوتین در حاشیه نشست رهبران گروه بیست در هامبورگ آلمان

دولت روسیه در آن زمان اقدام به مقابله به مثل نکرد و ولادیمیر پوتین تاکید کرده بود که به بهبود روابط دو کشور در دوره دونالد ترامپ امیدوار است و به همین خاطر ضرورتی بر تلافی نمی بیند.

اما تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه روسیه و اعلام عدم مخالفت دونالد ترامپ با این تحریم ها، در نهایت به نظر می رسد امیدهای رییس جمهور روسیه را از بهبود روابط با آمریکای ترامپ، به یاس تبدیل کرده باشد.

در پایتخت آمریکا درباره ضرورت مقابله و تنبیه مسکو به خاطر سیاست های این کشور در منطقه و نیز ادعای دخالت در انتخابات ریالست جمهوری آمریکا، اجماع نظری دو حزبی حاکم است.

 

ارسال دیدگاه شما