• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
  • اِجُّمعَة ٩ ذو القعده ١٤٤٥
  • Friday 17 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 83 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۳/۲۵ - 21:06
افزایش دو برابری صادرات نفت ایران
تولید نفت ایران از مرز 3.8میلیون بشکه فراتر رفت

افزایش دو برابری صادرات نفت ایران

وزیر نفت با بیان این که میزان صادرات نفت ایران دو برابر شده است، گفت: تولید نفت کشور از 2.7 میلیون بشکه در پنج ماه نخست سال 1392، اکنون از مرز 3.8 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

بیژن زنگنه روز سه شنبه در گزارشی به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: میزان صادرات نفت ایران در سال 1392 حدود 970 هزار بشکه در روز بوده که در خردادماه امسال به حدود دو میلیون بشکه رسیده است.

**تولید گاز و میعانات گازی
به گزارش آفتاب صبح و به نقل از  ایرنا، وی اضافه کرد: تولید میعانات گازی کشور نیز از 380 هزار بشکه در آغاز کار دولت یازدهم، اکنون به 600 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
وزیر نفت با بیان این که در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، 17 فاز پارس جنوبی نیمه کاره بود و در کشور معضل کمبود گاز وجود داشت، ادامه داد: در سال 1392 روزانه 240 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می شد که در سال 1394 با افزایش حدود 50 درصدی به 354 میلیون بشکه افزایش یافت.

**سوخت مایع و گاز نیروگاه ها
زنگنه گفت: در سال 1392 نیروگاه ها سالانه 27 میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش 18 میلیارد دلار مصرف می کردند که با افزایش گاز رسانی به آنها، از میزان مصرف سوخت مایع آنها کاسته شد.
وزیر نفت اضافه کرد: تلاش می کنیم که امسال با تحویل 70 میلیارد مترمکعب گاز سهم سوخت مایع از سبد مصرفی نیروگاه ها را به زیر 10 درصد کاهش دهیم.
وی با تاکید بر تمرکز به توسعه میدان های مشترک غرب کارون، ادامه داد: میزان تولید نفت ایران در آغاز به کار دولت یازدهم حدود 70 هزار بشکه در روز بود که تا پایان امسال آن را به 260 هزار بشکه افزایش خواهیم داد.

**صنعت پتروشیمی
زنگنه درباره وضعیت تولید محصولات پتروشیمی نیز گفت: در سال 1392 سالانه 40.6 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شد که در سال 94 به 46 میلیون تن افزایش یافت.
وزیر نفت افزود: میزان صادرات محصولات پتروشیمی نیز از 12.8 میلیون تن در سال 92 به 18.8 تن در سال 94 افزایش که به معنای رشد حدود 46 درصدی است.
وی به افزایش میزان گاز طبیعی تحویلی به مجتمع های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: میزان تحویل گاز به این مجتمع ها از 35 میلیون تن در سال 1392 به 43 میلیون تن در سال 1394 رسیده است.
زنگنه ادامه داد: در سال 1395 و همچنین تا نیمه نخست سال 1396 ، شمار زیادی از طرح های پتروشیمی به بهره برداری می رسند که از جمله آنها می توان به پتروشیمی های مرودشت، پردیس، کاوه و فاز 2 کاویان اشاره کرد.
وزیر نفت افزود: با تکمیل این مجتمع ها 5.7 میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی افزوده می شود.

**بنزین یورو 4 و خودکفایی بنزین کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تولید بنزین یورو 4 اشاره کرد و گفت: تولید بنزین یورو 4 در دولت یازدهم از 1.2 میلیون لیتر به 25 میلیون لیتر رسیده است و هم اکنون در هفت کلانشهر کشور بنزین با استاندار یورو 4 توزیع می شود.
زنگنه با بیان اینکه با بهره برداری از فازنخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، از واردات بنزین بی نیاز شده و حتی صادرکننده بنزین خواهیم شد، اضافه کرد: پالایشگاه های آناهیتا و پارس و هشت پالایشگاه میعانات گازی در سیراف از جمله طرح های پالایشی در دست اجرا هستند.

**افزایش ظرفیت پالایشی کشور به 3 میلیون بشکه در روز
وی گفت: با راه اندازی این پالایشگاه ها، ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ٧٠٠هزار بشکه در روز به نزدیک سه میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

**گازرسانی
زنگنه درباره طرح های گازرسانی نیز گفت: پوشش گازرسانی روستاهای کشور از 55درصد در سال 1392 به 70 درصد در اردیبشهت 1395 رسیده است.
وزیر نفت افزود: میزان پوشش گازرسانی کل جمعیت کشور که اکنون 90 درصد است را تا پایان سال 1396 به 95 درصد می رسانیم و بدین ترتیب تقریبا همه کشور تحت پوشش گازرسانی قرار خواهد گرفت.
زنگنه اضافه کرد: از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1394 به بیش از 6 هزار و ٢٠٠ روستای جدید و 60 شهر جدید کوچک گازرسانی شده است.

**واگذاری مطالعه 52 مخزن
وی از واگذاری مطالعه 52 مخزن نفت و گاز به دانشگاه ها و اجرایی کردن طرح تولید 10 گروه به عنوان طرح های در دست اجرا برای تحقق اقتصاد مقاومتی نام برد.

**ایران بازار نفت را واکسینه کرد
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح بازار جهانی نفت پرداخت و گفت: تولید جهانی نفت خام حدود 95 میلیون بشکه در روز است که از این میزان 32 میلیون بشکه را کشورهای عضو اوپک تامین می کنند.
زنگنه افزود: عربستان با خارج شدن ایران از بازار به دلیل تحریم ها در سال ٢٠١١، تولید خود را از 9 میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز به حدود 11 میلیون بشکه و عراق از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز به بیش از چهار میلیون بشکه در روز رساند.
وی با بیان این که قیمت نفت پس از دو سال روند کاهشی، هم اکنون شاهد افزایش است که تحلیگران دلیل آن را افزایش تقاضا و کاهش تولید نفت های گرانقیمت عنوان می کنند، اضافه کرد: شرایط موجود حاکی از آن است که در حال خروج از شرایط بحرانی هستیم.
وزیر نفت درباره بازگشت ایران به بازار جهانی نفت نیز گفت: ایران در بهترین شرایط وارد بازار نفت شده است، بسیاری گمان می کردند ورود نفت ایران سبب کاهش بیشتر قیمت نفت می شود در حالی که این گونه نشد و قیمت نفت در حالی که ما یک میلیون بشکه نفت جدید وارد بازار کردیم نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش یافت.
زنگنه ادامه داد: ایران پیش از ورود نفت خود به بازار نفت با وجود انتقاد بسیاری از افراد اعلام کرد که بزودی به بازار باز خواهد گشت و در واقع با این اظهارات و موضع گیری ها، سبب شد تا بازار نسبت به ورود نفت ایران به بازار واکسینه شود.
وی یادآور شد: ایران در صورت تاخیر در بازگشت به بازار جهانی نفت، نمی توانست سهم از دست رفته خود را در بازارهای جهانی و اوپک به دست آورد.
وزیر نفت گفت: اگر ایران می خواست بشکه های نفت خود را به آرامی وارد بازار کند هیچگاه قادر نبود سهم از دست رفته در بازار را به دست آورد یعنی اجازه بازگشت بشکه های نفت ایران به بازار داده نمی شد.
زنگنه با بیان این که ایران رقبای سنگین و سرسختی در بازار نفت دارد، افزود: حتی اگر این کشورها مخالف سیاسی نباشند اما از نظر بازار طبیعی رقابت، رقبای سرسخت ما هستند.

**چالش های صنعت نفت
وی چالش های صنعت نفت ایران را تحریم ها، تراکم پرسنل و سرعت و شتاب افزایش مصرف انرژی در کشور عنوان کرد و افزود: خوشبختانه تحریم ها رفع شد.
وی یارانه های سنگین پرداختی را از مشکلات جدی صنعت نفت عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش های دولت، این مساله همچنان بر صنعت نفت فشار وارد می کند.
وزیر نفت درباره مفاسد مالی در صنعت نفت نیز گفت: 2.7 میلیون دلار از منابع نفت را بابک زنجانی برده و معلوم نیست چه بر سر آن آورده است.
زنگنه ادامه داد: همچنین در گذشته، خریدهایی انجام شده که شماری از آنها بی ضمانت بوده که نمونه آن دکلی است که مشخص نیست به کجا رفته است.
وی به مشکلات مالی که گریبانگیر وزارت نفت است، اشاره کرد و ادامه داد: امسال وضع منابع مالی نفت بهتر شده است، اما در مجموع صنعت نفت برای تحقق اهداف خود در برنامه پنجساله توسعه به ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
وی ادامه داد: ١٣٠ میلیارد دلار از سرمایه گذاری های جدید به بخش بالادست صنعت نفت مربوط می شود که بیشتر آن باید از منابع خارجی تامین شود.

**تولید نفت از خزر
وی درباره استخراج نفت از دریای خزر، گفت: اکتشاف و استخرج نفت در دریای خزر به دلیل عمق زیاد و نبود فناوری فعالیت در آبهای عمیق در کشور، ریسک زیادی دارد.
دریای خزر به دلیل اینکه دریایی بسته است و عمق زیادی نیز دارد، دارای شرایط سخت تری نسبت به خلیج فارس است.
وزیر نفت اضافه کرد: برداشت نفت از خزر در برنامه ما قرار دارد اما واقعیت این است که عمق آب در این منطقه که ذخایر نفتی کشف شده است، بیش از 600 متر است و ما نگرانیم که اگر بخواهیم آزمون و خطا در این محدوده داشته باشیم، به دلیل نبود امکانات و تجربه کار در آب های عمیق، با مشکل روبرو شویم.
زنگنه هشدار دارد: با توجه به بسته بودن دریای خزر اگر هنگام اجرای عملیات در چنین سطحی، اتفاقی بیفتد و چاهی از کنترل خارج شود، عواقب آن جبران ناپذیر است و آلودگی های طولانی مدت و بسیاری را در دریای خزر به همراه خواهد داشت.
وزیر نفت ادامه داد: تولید نفت در خزر در مقایسه با حضور و بحث حاکمیتی ایران در آب های خزر اهمیت کمتری دارد.

**میدان های مشترک
وی درباره میدان های مشترک گفت: درباره میدان فرزاد بی با هندی ها مذاکره کرده ایم و به آنها تا شهریورماه برای نهایی کردن مذاکرات فرصت داده ایم.
وزیر نفت به برخی مخالفت ها با جذب سرمایه های خارجی در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: من با جذب سرمایه های خارجی مخالف نیستم، زیرا معتقدم باید از این سرمایه ها در مسیر عزتمندی ملت ایران استفاده کرد.

**الزام قانونی به تصویب مدل جدید قراردادهای نفتی در مجلس وجود ندارد
زنگنه درباره تصویب قراردادهای جدید نفتی در مجلس گفت: در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که تصویب شده، وزارت نفت مکلف شده است شرایط عمومی و الگوی جدید قراردادهای نفتی را به تصویب دولت برساند و اگر در قانون به ضرورت مصوب شدن قراردادهای نفتی از سوی مجلس نیز اشاره می شد، وزارت نفت از قانون تبعیت می کرد.
وی گفت: پس از دو سال، مصوبه ای درباره مدل جدید قراردادی صنعت نفت تدوین و از سوی دولت تصویب شد و در این مسیر، با هر نهادی که حاضر به مذاکره بود، مذاکره شد.
زنگنه افزود: در قانون آمده است، شرایط عمومی و الگوی جدید قراردادی نفت به تصویب دولت برسد و نسخه ای از آن به صورت محرمانه برای در جریان قرار گرفتن نمایندگان خانه ملت، در اختیار مجلس قرار گیرد.
وزیر نفت ادامه داد: البته اگر مجلس (با تصویب قانون) ما را ملزم به ارایه این قراردادها به مجلس کند آن را اجرا خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه شما