• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ٢٥ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 4 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 10358 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۵/۳۱ - 18:23
وزارت کشور و یکی از آن 7 نفر
گزینه‌های نهایی استانداری زنجان؛

وزارت کشور و یکی از آن 7 نفر

استانداری زنجان منتظر وزارت کشور است تا یکی از هفت گزینه نهایی را انتخاب کند، اما همچنان ممکن است وزیرکشور فردی خارج از اسامی تعیین شده را برای کرسی استانداری زنجان برگزیند.

دوازدهم مردادماه 95 بود که جمشید انصاری، استاندار وقت زنجان با حکم رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور منصوب شد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل ازآنا، جمشید انصاری مسئولیت‌های اجرایی متعددی از جمله نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، معاونت برنامه‌ریزی استانداری زنجان، معاونت بنیاد شهید، معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، استانداری آذربایجان غربی، مدیرعامل بنیاد آزادی رشد و آبادانی کشور (بنیاد باران) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. بعد از انتصاب انصاری به ریاست سازمان امور اداری و استخدامی، احمدرضا حافظی، مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان در همان روز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به‌زودی سرپرست استانداری زنجان مشخص می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور: فردی پیرو سیاست‌های دولت استاندار زنجان خواهد شد

هرچند هنوز استانداری زنجان از سوی جمشید انصاری اداره می‌شود و او همچنان در دفتر استانداری این استان مستقر است اما از آن روز تاکنون جلسات مختلفی برای بررسی گزینه‌های استانداری در جریان است و گویا در این بین برخی از گزینه‌ها با مخالفت وزارت کشور روبه‌رو شده است. چندی پیش سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور درباره معرفی استاندار جدید زنجان به هیأت دولت گفته بود: «بررسی‌ گزینه‌های استانداری زنجان در مراحل پایانی است و به‌زودی فردی را که واجد ویژگی‌های مناسب و متناسب با اقتضائات آن استان باشد و همچنین بتواند سیاست‌های دولت را به نحو مطلوب اجرایی کند، به هیأت وزیران معرفی می‌کنیم.»

گزینه‌های احتمالی استانداری زنجان

به هر حال چیزی که می‌توان به ‌طور یقین به آن اشاره کرد نبود جمع‌بندی در مورد استاندار جدید است؛ چرا که این روزها به گمانه‌زنی‌های گوناگون برای کسب صندلی استانداری زنجان، دامن زده می‌شود. به عنوان مثال، سید محسن صادقی این روزها نام خود را در بین گزینه‌های استانداری زنجان می‌بیند. وی که هم‌اکنون معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌ رضوی است، پیش از آن مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه‌ قضائیه، مدیرکل اطلاعات استان یزد، معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان وبلوچستان و مدیرکل امنیتی وزارت کشور و مشاور رئیس سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت اقتصادی و دارایی بوده است. محسن صادقی که از نیروهای بومی استان زنجان به ‌شمار می‌رود گویا با وجود نداشتن تمایل برای قبول این سمت، از طرف برخی چهره‌ها و نمایندگان ادوار گذشته و کنونی استان مورد استقبال قرار گرفته است.

به غیر از محسن صادقی، اسامی دیگری همچون حمیدرضا شهبازی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار سابق زنجان (جمشید انصاری)؛ احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران؛ سید نصرالله ابراهیمی، استاد دانشگاه و مشاور کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران؛ علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز در مجلس هشتم و نهم شورای اسلامی و داوود کرمی، معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری به‌ عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح شده‌اند که البته اضافه ‌شدن نام یا نام‌های دیگر به جمع گزینه‌های احتمالی دور از ذهن نخواهد بود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور: در حال بررسی گزینه‌ها هستیم

چندی قبل محمدامین رضازاده، مدیرکل سیاسی وزارت کشور نیز از انتصاب استانداری زنجان در روزهای آینده خبر داد و گفت: باید گزینه‌های مورد نظر در وزارت کشور بررسی شوند و در صورت تصمیم نهایی، گزینه مورد نظر به دولت معرفی می‌شود.

حکیمی‌پور: درباره استانداری مصاحبه نمی‌کنم

در این راستا به سراغ احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب حاما و همچنین یکی از گزینه‌های احتمالی برای استانداری زنجان رفتیم، او به خبرنگار سیاسی آنا گفت: درباره این مسأله حاضر به گفت‌وگو نیستم.

شکوری: 7 گزینه را برای استانداری زنجان به وزارت کشور ارسال کردیم

اما ابوالفضل شکوری، عضو میز انتخابات کمیته اصلاح‌طلبان در استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره مذاکرات گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای انتخاب استاندار جدید زنجان اظهار کرد: ما جلساتی را با مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی استان زنجان ترتیب داده بودیم که در آن نشست مشورت‌هایی درباره انتخاب استانداری زنجان رد و بدل شد.

وی در این باره اضافه کرد: در آن جلسه نمایندگان فعلی استان زنجان در مجلس شورای اسلامی که مجموعاً پنج نفر هستند و همچنین تعدادی از نخبگان، فعالان سیاسی استان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و نمایندگان ادوار مجلس حضور داشتند که برخی از آن‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی استانداری زنجان برنامه‌های خودشان را اعلام کردند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی به گفته‌های نامزدها در نشست انتخاباتی استانداری زنجان اشاره کرد و افزود: 12 نفر برنامه‌های خودشان را مطرح کردند. 7 نفر از آن تعداد که 2 نفرشان غیربومی و مابقی آن‌ها بومی استان زنجان بودند، توانستند اکثریت آرا را به دست بیاورند. ضمن اینکه طی نامه‌ای توسط آقای روحانی و از طرف مجمع نمایندگان ادوار به وزارت کشور معرفی شدند. یعنی ما 7 نفر را پیشنهاد دادیم تا وزارت کشور یکی از آن‌ها را به عنوان استانداری زنجان انتخاب و به هیأت دولت معرفی کند.

شکوری تصریح کرد: نظر برخی نمایندگان مردم زنجان در مجلس فعلی و ادوار درباره تعدادی از آن 7 نفر مثبت بود و همچنین اشتراکات زیادی بین ما و نمایندگان به وجود آمد.

گزینه‌های نهایی استانداری زنجان چه کسانی هستند؟

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی درباره اسامی نهایی و ارسال شده به وزارت کشور گفت: آقایان محمدجواد حق‌شناس (نماینده ادوار مجلس و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی) و درویش امیری (معاون وزیرکشور و فرماندار در دولت اصلاحات و در حال حاضر معاون پارلمانی مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است)؛ بیشترین رأی را در نامزدهای غیربومی کسب کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به کاندیداهای بومی برای استانداری زنجان اشاره کرد و گفت: آقایان داوود کرمی، سیداصغر موسوی (نماینده دوره ششم مجلس)، سیدکاظم موسوی (نماینده ادوار مجلس)، مصطفی ناصری (معاون وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم) و سید حسینعلی موسوی که در حال حاضر در وزارت کشور مسئولیت دارد و در گذشته فرماندار نیز بوده است، به عنوان گزینه‌های بومی استانداری زنجان به وزارت کشور معرفی شده‌اند.

شکوری با بیان اینکه مدت‌هاست وزارت کشور درباره اسامی نهایی اظهار نظری نکرده است، تأکید کرد: متأسفانه از تصمیم وزارت کشور درباره استانداری زنجان بی‌اطلاع‌ایم و نمی‎دانیم این وزارتخانه یکی از گزینه‌های ما را انتخاب می‌کند یا اینکه می‌خواهد گزینه مدنظر خودش را برگزیند.

او درباره سید محسن صادقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌ رضوی بیان کرد: ایشان به دلیل نداشتن آمادگی در رأی‌گیری شرکت نکرد، اما نظرات و آرا نسیت به وی مثبت بود.

نمایندگان می‌توانند وزارت کشور را تحت فشار قرار دهند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که شانس کدام جناح را درباره استانداری نسبت به دیگری بهتر ارزیابی می‎کند، اذعان کرد: ما استانداری را جناحی نمی‌دانیم یعنی اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن استانداری زنجان برای ما مهم نیست بلکه توسعه‌گرایی برایمان ارجحیت دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره علیرضا منادی یکی از گزینه‌های احتمالی استانداری زنجان گفت: آقایان منادی (نماینده ادوار مجلس و رئیس سابق دانشگاه آزاد زنجان) و حسن‌پور (فرماندار اسبق در دوره اصلاحات) به جلسات آمدند و برنامه‌های خودشان را اعلام کردند، اما رأی لازم را کسب نکردند. ضمناً آقای نصرالله ابراهیمی نیز مانند آن‌ها رأی نیاورد و اصلاً کاندیدای خانم نداشتیم.

شکوری ادامه داد: ما مقام رسمی نیستیم که از زمان نهایی انتخاب استانداری زنجان توسط وزارت کشور مطلع باشیم چراکه ما فقط نقش مشورتی در انتخاب استانداری زنجان را ایفا کردیم. بنابراین وزارت کشور می‌تواند گزینه‌هایی که ما معرفی کرده‎ایم را انتخاب نکند، زیرا ما مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمی‌توانیم وزارت کشور را تحت فشار قرار دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: آقایان داوود کرمی، درویش امیری زنجان و محمدجواد حق‌شناس به ترتیب بیشترین رأی مأخوذه را کسب کردند و آقای احمد حکیمی‌پور خودشان از کاندیداتوری برای استانداری زنجان انصراف داد.

گزینه نهایی کیست؟

با این حال باید تا چند روز آینده منتظر نظر نهایی وزارت کشور ماند تا ببینیم آیا این وزارتخانه به نظر کمیته مشورتی توجه می‎کند و یکی از آن هفت نفر را انتخاب و به هیأت دولت معرفی می‌کند یا اینکه فرد دیگری مورد نظر وزارت کشور است.

ارسال دیدگاه شما