• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 208292 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۵/۲۲ - 22:06
تامین سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی با بهره‌برداری از سد گرین
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبر داد

تامین سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی با بهره‌برداری از سد گرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به تامین سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی با بهره‌برداری از سد گرین، گفت: عملیات اجرایی سد مخزنی گرین نهاوند با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و حجم تنظیمی بیش از ۲۲ میلیون متر مکعب در سال درحال اجراست.

رضا اخلاص‌مند، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: ساخت سد گرین نهاوند نه تنها باعث توسعه بخش کشاورزی، شرب و صنعت در این شهرستان می‌شود، بلکه نیروگاه این سد نیز می‌تواند بخشی از برق مورد نیاز منطقه را تامین کند.

اخلاص‌مند با بیان اینکه عملیات اجرایی سد مخزنی گرین نهاوند با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و حجم تنظیمی بیش از ۲۲ میلیون متر مکعب در سال درحال اجراست، اظهار کرد: فعالیت کارگاه‌های این پروژه در چند جبهه با عملیات اجرایی در داخل مخزن، کالورت وگالری بتنی با بهره‌گیری از ماشین‌آلات و دستگاه‌های سدسازی نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سد گرین در سه کیلومتری بعد از سراب گاماسیاب و در ۱۶ کیلومتری شهرستان نهاوند احداث می‌شود، بیان کرد: این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای هسته رسی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

استفاده از آب سد گرین در حوزه صنعت و تامین مصارف آشامیدنی

این مقام مسئول با بیان اینکه آب این سد در حوزه صنعت و تامین مصارف آشامیدنی استفاده می‌شود، گفت: مخزن این سد ۱۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و می‌تواند بیش از ۲۲ میلیون متر مکعب آب را در طول سال تنظیم و مدیریت کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سد، یکی از ویژگی‌های سد گرین است، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این سد، سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب آب در حوزه آشامیدن و سه میلیون متر مکعب آب نیز برای حوزه صنعت تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تامین آب کشاورزی منطقه نیز نزدیک به ۶۰ میلیون متر مکعب آب از سرریز و یا دریچه کشاورزی این سد رهاسازی می‌شود.

اخلاص‌مند بیان کرد: سامانه انحراف این سد از نوع کالورت بتنی، طول تاج آن ۳۷۳ متر، نوع سرریز آزاد با دهانه اوجی شکل با ظرفیت سرریز ۱۳۱.۸ مترمکعب در ثانیه و ظرفیت انحراف ۳۳.‍۱ متر مکعب در ثانیه است.

این مقام مسئول عنوان کرد: برای ساخت این سد تا کنون ۴۸۴ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۲۵ هزار متر مکعب سنگ‌برداری،۶.۳ هزار متر مکعب خاکریزی و ۱۵.۴ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در روند ساخت این سد مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: حجم بدنه سد گرین نهاوند ۱.۵ میلیون متر مکعب، ارتفاع تاج سد از بستر ۶۶ متر و ارتفاع سد از پی ۷۰ متر است.

ارسال دیدگاه شما