• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218407 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۹/۲۳ - 19:36
۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه قضایی استان همدان تشکیل شد
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خبر داد

۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه قضایی استان همدان تشکیل شد

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به تشکیل ۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه قضایی استان، گفت: فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها در ستادهای تبلیغاتی به صورت مستمر رصد می‌شود.

عباس نجفی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در جلسه مشترک ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی دادگستری استان و هیئت استانی پیشگیری از تخلفات تبلیغاتی انتخابات استانداری همدان اظهار کرد: این جلسه مشترک به منظور تعامل و همفکری اعضاء این دو ستاد برگزار شده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری به بهترین شکل، پرشور و با كمترین حاشیه برگزار شود.

 

نجفی تصریح کرد: درخصوص اجرای مصوبات جلسه گذشته، تمامی ۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی اعم از دادسراها، دادگاه‌های بخش و دادگاه‌های كیفری ۱ و ۲ و دادگاه تجدیدنظر جهت رسیدگی فوری و سریع در این حوزه پیش‌بینی و به ضابطین اعلام شده است؛ همچنین دوره‌های آموزشی تخصصی نیز برای قضات شعبات ویژه، برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به اصلاحات و تغییرات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ضمن هماهنگی با فرمانده فراجا استان برای كلیه پرسنل انتظامی موارد تغییرات قانون انتخابات و عناوین مجرمانه آموزش داده خواهد شد؛ همچنین با حضور رئیس كل دادگستری استان نیز یک جلسه توجیهی آموزشی ویژه قضات دادگستری استان تشکیل می‌شود.

 

فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها در ستادهای تبلیغاتی به صورت مستمر رصد می‌شود

 

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها در ستادهای تبلیغاتی آن‌ها مستمراً هم مورد رصد و پایش اطلاعاتی امنیتی و انتظامی قرار گرفته و به عامل یا عاملین تخلفات و جرایم انتخاباتی به ویژه در صورت دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، تذكر و هشدار لازم داده شود و در صورت تکرار تخلف به مراجع قضایی جهت تشکیل پرونده معرفی خواهد شد.

 

نجفی تأکید کرد: بحث فعالیت‌های تنش‌زا نامزدها و ستادهای تبلیغاتی آنان به ویژه در زمینه تخریب چهره و وجه نامزدهای رقیب، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و نظایر آن باید به صورت مستمر مورد رصد قرار گرفته و تذكر و هشدار قانونی به آن‌ها داده شود.

 

وی ادامه داد: جلسه توجیهی نامزدها نیز توسط ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی با نامزدهای احراز صلاحیت شده مانند سنوات گذشته پس از تأیید صلاحیت و اعلام لیست نهایی برگزار می‌شود.

 

تشکیل دو کمیته تخصصی ویژه انتخابات

 

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از تشکیل دو کمیته تخصصی ویژه انتخابات خبر داد و گفت: کمیته پیشگیری از جرائم انتخاباتی در فضای مجازی با مسئولیت دادستان تشکیل خواهد شد؛ زیرا عمده تبلیغات و برخی تخلفات در این فضا صورت می‌گیرد که باید به موقع رصد و اقدام شود؛ همچنین كمیته هماهنگی و تبادل اطلاعات انتخاباتی نیز در راستای تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر متولیان امر تشکیل خواهد شد.

 

نجفی بیان کرد: هر دستگاه باید از ظرفیت سامانه‌های گزارش‌دهی مردمی در بحث جرایم و تخلفات انتخاباتی به خوبی استفاده نمایند؛ برای مثال سامانه سجام قوه قضاییه از این ظرفیت برخوردار است كه مردم به راحتی و بدون اینكه هویت آن‌ها مشخص شود جرائم و تخلفات را در حوزه‌های مختلف گزارش کنند و موضوع توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان پیگیری شود.

 

ضرورت اطلاع‌رسانی قوانین انتخابات از طریق رسانه‌ها

 

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از تخلفات در زمان انتخابات، به دلیل عدم آگاهی و شناخت مردم از قوانین و ضوابط این حوزه است؛ به عبارتی فرد از اینکه تخلفی را انجام داده اطلاعی ندارد، به همین دلیل ضرورت دارد تا قوانین انتخابات از طریق صدا‌وسیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

ارسال دیدگاه شما