• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
  • اِجُّمعَة ١٧ شوال ١٤٤٥
  • Friday 26 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 20468 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۶/۲۸ - 17:14
سرقت بانک ژنتیک صدساله‌های ایتالیا
ایتالیا:

سرقت بانک ژنتیک صدساله‌های ایتالیا

بانک اطلاعات ژنتیکی یک آزمایشگاه دولتی در ایتالیا که اخیرا خصوصی شده است، در جریان نقل و انتقلات به سرقت رفت و 14 هزار نمونه ژنتیکی ناپدید شد.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از گروه علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، منطقه ساردینیا در ایتالیا یکی از مناطق جهان است که مردمانش به عمر بالای صد سال مشهور هستند. آزمایشگاه دولتی ساردینیا برای بررسی علل غیر غذایی و محیطی این عمر طولانی، چند دهه است که به جمع‌آوری نمونه ژنتیکی از افراد بالای 100 سال پرداخته و توانسته بود 14 هزار نمونه از ژنتیک این افراد را در بانک اطلاعات خود جمع آوری کند.

چندی قبل یکی از مردم محلی به نام «پیرجورجو لورای»، آزمایشگاه پاردو جنتیکو را از دولت خرید تا اطمینان داشته باشد که تحقیقات روی ژنتیک مردم ساردینیا، برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار نگیرد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، در جریان این معامله یک شرکت دیگر نیز مدعی تملک بانک ژنتیکی شد اما مشخص شد که بانک نمونه‌ها که محتوی 14 هزار نمونه ژنتیکی بود، از محل آزمایشگاه به سرقت رفته است. به گزارش آنا، اکنون دادستانی منطقه ساردینیا تحقیقات ویژه‌ای را برای بررسی این سرقت به جریان انداخته است. بنابر نتایج این تحقیقات، اگرچه مشخص نیست که سرقت دقیقا چه زمانی انجام شده است، باتوجه به این‌که هیچ اثری از توسل به زور و ورد غیر قانونی وجود ندارد، برآورد می‌شود که این عملیات پیچیده، با همکاری شخص یا اشخاصی در داخل آزمایشگاه انجام شده است.

تحقیقات ژنتیک روی افراد با سن بالا و غیرمعمول، با این هدف ترتیب داده شده است که عوامل غیر طبیعی و تغذیه‌ای که در طول عمر انسان مؤثرند، شناسایی شود. از آنجا که چنین اطلاعاتی (در صورت وجود این عوامل) بسیار ارزنده و گرانبها هستند، دادستانی ایتالیا معتقد است که باندی بزرگ یا یکی از خلافکاران میلیونر در پشت پرده این سرقت علمی قرار دارند.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا

ارسال دیدگاه شما