• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218539 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۱/۴ - 13:15
باطری لیتیومی خودروهای الکتریکی در همدان تولید می‌شود
رئیس دانشگاه صنعتی همدان اعلام کرد

باطری لیتیومی خودروهای الکتریکی در همدان تولید می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به تولید تولید باطری لیتیومی خودروهای الکتریکی، گفت: پس از استحصال معدن لیتیوم، از این ماده برای ساخت تجهیزات پایین‌دستی استفاده می‌شود که یکی از این تجهیزات باطری‌های لیتیومی است.

امیر مومنی، رئیس دانشگاه صنعتی همدان در جلسه سه جانبه مابین دانشگاه صنعتی همدان، شرکت کیان خودرو پارس ایرسا و پارک علم‌وفناوری همدان با هدف همکاری در حوزه تولید باطری لیتیومی خودروهای الکتریکی، اظهار کرد: در ساخت خودروهای الکتریکی از باطری‌های پیشرفته استفاده می‌شود و در ساخت باطری‌ها نیز لیتیوم به کار می‌رود، معادن غنی از لیتیوم استان همدان این مزیت را ایجاد کرده که صنایع فعال که به این فلز گرانبها نیاز دارند علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت فوق شوند.

 

مومنی بیان کرد: پس از استحصال معدن لیتیوم، از این ماده برای ساخت تجهیزات پایین دستی استفاده می‌شود و یکی از تجیهیزات مهم باطری‌های لیتیومی است که در خودروهای برقی استفاده می‌شود.

 

وی تصریح کرد: این مزیت استانی جذابیتی ایجاد کرده که کارآفرین‌ها و صاحبان ایده در استان مستقر شوند و پارک علم و فناوری نیز از این موضوع استقبال کرده است؛ بنابراین مقرر شده شرکت کیان خودرو پارس ایرسا در پارک علم و فناوری همدان مستقر شود و از مزایای پارک به عنوان ظرفیت دانش بنیان استفاده کند.

 

 

این مقام مسئول اضافه کرد: رسالت دانشگاه صنعتی همدان حمایت از صنایع استانی و منطقه‌ای است؛ بنابراین در کنار این پروژه خواهد بود و سه ضلع این همکاری دانشگاه صنعتی همدان، پارک علم و فناوری و شرکت کیان خودرو پارس ایرسا هستند.

 

رئیس دانشگاه صنعتی همدان بیان کرد: شرکت فوق قرار است از توان علمی و اطلاعات اساتید و دانشجویان مرتبط با معادن و به طور اخص معادن لیتیوم و فرآوری محصول معدنی لیتیوم به سمت محصولات که یکی از آن‌ها باطری‌های لیتیوم و خودروهای الکتریکی است استفاده کند و دانشگاه صنعتی نیز از این موضوع استقبال می‌کند.

 

مومنی با بیان اینکه رسالت دانشگاه صنعتی همدان این است که دانش خود را در عرصه تبدیل علم به ثروت در اختیار صنعت قرار دهد، خاطرنشان کرد: با این کار اعضای هیئت علمی می‌توانند در حوزه‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه مستقر شوند.

 

وی ادامه داد: همچنین، اعضا هیئت علمی علاقه‌مند همکاری با صنعت نیز به کمک صنعت می‌آیند و اطلاعات علمی خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا منجر به تولید محصولات دانش‌بنیان شود.

 

دانشگاه صنعتی همدان جزو ۱۹ دانشگاه تاثیرگذار در کشور است

 

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به اینکه مجموعه مدیریت ارشد استان در این امر تسهیلگری کرده است، گفت: دانشگاه صنعتی همدان جز ۱۹ دانشگاه تاثیرگذار و تعیین‌کننده در فعل و انفعالات علمی و فناوری در کشور است و در حوزه‌های پژوهش و فناوری شاخصه‌های منتشر شده مانند سرانه تولید مقالات اعضا هیات علمی، سرانه تولید مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سرانه مقالات در ضریب تاثیر و... از جایگاه خوبی برخوردار است.

 

مومنی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی همدان همواره در حوزه فناوری عملکرد قابل قبولی در استان داشته است، اظهار کرد: این دانشگاه تنها دانشگاه صنعتی استان است و در عرصه علوم مهندسی نیز از دانشگاه‌های سرآمد استان محسوب می‌شود.

 

زیست‌بوم نوآوری در استان همدان فراهم است

 

مجید کزازی، رئیس پارک علم و فناوری استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه زیست‌بوم نوآوری در استان همدان فراهم است، گفت: پارک علم و فناوری یک ‌تسهیل‌گر است و تبدیل ایده به محصول یکی از رسالت‌های اصلی این مرکز محسوب می‌شود؛ همچنین، دانشگاه صنعتی همدان از ظرفیت‌های علمی قابل قبولی برخوردار است و یکی از گزینه‌های خوب برای همکاری در حوزه مورد بحث است.

 

کزاری با بیان اینکه پارک علم و فناوری برای به ثمر نشستن این موضوع آنچه در توان دارد به کار می‌گیرد، اظهار کرد: پارک حدود ۱۶ هکتار زمین برای واگذاری دارد که در وزارت علوم مصوب شده و تنها واگذاری اراضی باقی مانده است؛ مدیریت ارشد استان نیز همکاری‌های لازم را انجام داده تا حق بهره‌برداری را به پارک واگذار کند.

 

پروژه تولید خودروهای برقی در منطقه ویژه جهان‌آباد انجام می‌شود

 

حسن پیمانی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز بیان کرد: مسئولان استانی حدود ۳ ماه است که پیگیر پروژه فوق هستند و در این راستا جلساتی با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار همدان، معاون وزیر و دستگاه‌های حوزه اقتصادی استان برگزار شده است.

 

پیمانی اضافه کرد: این پروژه قرار است در منطقه ویژه جهان‌آباد و با سرمایه‌گذاری شرکت کیان خودرو پارس ایرسا انجام شود، مقرر شده زیرساخت‌ها در سال اول آماده شود و با همت دانشگاهیان و اساتید دانشگاه صنعتی همدان در سال دوم به تولید برسد.

 

فضای دانشگاهی کشور با تجاری‌سازی آشنا نیست

 

حمیدرضا خیری، مدیرعامل کیان خودرو پارس ایرسا نیز در ادامه با اشاره به اینکه موضوع خودروی برقی سال‌هاست در کشور به نتیجه نمی‌رسد، گفت: متاسفانه فضای دانشگاهی کشور با تجاری‌سازی آشنا نیست و باید در این راستا اقداماتی انجام شود و همکاری دانشگاه‌های صنعتی همدان، اصفهان و امیرکبیر در این راستا خواهد بود.

 

خیری با بیان اینکه تجاری‌سازی ایده‌هایی که در جریان است اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: پروژه فوق یک پروژه ملی است و سرمایه‌گذاری عظیمی برای آن پیش‌بینی شده و اشتغال خوبی را در استان همدان ایجاد می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه همدان نیز پایلوت این پروژه است و تولید ماشین برقی و تولید باطری لیتیومی خودروهای الکتریکی اهداف پروژه است، اضافه کرد: باید فضاهای دانشگاهی را درگیر کنیم تا از توانمندی علمی و تحقیقاتی انباشت شده در حوزه تجاری‌سازی بهره لازم را ببریم.

ارسال دیدگاه شما