• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • اِلأِثنين ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Monday 29 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218513 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - 16:14
بهره‌بردار معادن «لیتیوم» همدان به زودی مشخص می‌شود
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان خبر داد

بهره‌بردار معادن «لیتیوم» همدان به زودی مشخص می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه بهره‌بردار معادن لیتیوم به زودی مشخص می‌شود، گفت: بهره‌برداری لیتیوم برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود.

احمد شانیان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بهره‌بردار معادن لیتیوم به زودی مشخص می‌شود، اظهار کرد: در این راستا با چند شرکت معتبر دولتی و خصوصی مذاکراتی صورت گرفته و در هفته‌های آینده نتیجه این رایزنی‌ها و بهره‌بردار این ذخایر معدنی مشخص می‌شود.

 

شانیان با تاکید بر اینکه کشف ذخایر لیتیوم اقدامی بزرگ و ماندگار برای آینده اقتصادی استان همدان است که در دولت سیزدهم با پیگیری‌های مستمر به ثمر نشسته است، بیان کرد: از زمان صدور گواهی کشف تا پروانه بهره‌برداری حداقل یک سال زمان نیاز است و گواهی کشف نخستین محدوده لیتیوم در اردیبهشت ماه امسال و محدوده دوم نیز در چند هفته اخیر صادر شده و پروانه بهره‌برداری نیز در زمان مقرر صادر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه رسیدن معادن لیتیوم به مرحله گواهی کشف فرآیندی پیچیده دارد و حاصل زحمات کارشناسان اداره کل صمت استان همدان و اقدامی بزرگ و ماندگار است، خاطرنشان کرد: ابتدا باید پروانه اکتشاف، سپس گواهی کشف و بعد از آن پروانه بهره‌برداری صادر شود که برای هر دو محدوده لیتیوم استان گواهی کشف صادر شده است.

 

بهره‌برداری لیتیوم در کشور بی‌سابقه است

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهره‌برداری لیتیوم در کشور بی‌سابقه است، ادامه داد: همدان پرچم‌دار این دستاورد بزرگ است و بهره‌برداری و فرآوری این ماده ارزشمند نیازمند تکنولوژی و عملیات اجرایی دانش‌‌بنیان محور است.

 

وی با بیان اینکه بهره‌برداری لیتیوم برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: از آنجا که الگویی در این زمینه نداریم، در حال حاضر نمی‌توانیم برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه بزرگ برآورد قطعی بدهیم.

 

شانیان تصریح کرد: وجود دو محدوه معدنی لیتیوم فرصتی ارزشمند برای استان همدان و کشور محسوب می‌شود و نویدبخش توسعه صنعتی و معدنی است و امیدواریم بتوانیم چرخه استخراج و فرآوری این ذخایر غنی و بی‌نظیر را به خوبی مدیریت کنیم.

 

میزان ذخایر لیتیوم در دو محدوده همدان چقدر است؟

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان درباره میزان ذخایر این ماده معدنی در دو محدوده از استان همدان، عنوان کرد: محدوده اول با مساحت حدود ۱۱ کیلومتر مربع با ذخیره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن با عیار ۸۱ppm  و محدوده دوم با مساحت ۱۱.۵ کیلومتر مربع با ذخیره ۸ میلیون و ۹۷۷ هزار تن با عیار ۸۰ppm  ذخیره لیتیوم دارد.

ارسال دیدگاه شما