• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • اِلأِثنين ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Monday 29 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218488 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - 12:12
 همدانی‌ها بیشتر به چه بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند؟
دکتر شادی بشارتی متخصص داخلی در گفتگو با «الوند» پاسخ داد:

همدانی‌ها بیشتر به چه بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند؟

دکتر شادی بشارتی متخصص داخلی است، با او درباره اینکه چقدر تشخیص بیماری توسط پزشک اهمیت دارد، و اینکه یک پزشک چقدر باید برای تشخیص و ویزیت یک بیمار وقت بگذارد و اساساً اخلاق پزشکی چه اهمیتی دارد گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به عنوان نخستین سوال، چقدر تشخیص درست بیماری در نوع درمان موثر است؟

 

قطعاً بسیار موثر است چرا که با تشخیص دیررس آن ممکن است شکل اولیه بیماری و تشخیص مجدد آن سخت‌تر شود، همچنین ممکن است عوارض دارویی نابجا روی خود بیمار تأثیر بگذارد و با پیشرفت آن بیماری به مراحلی برسد که از حالت درمان ۱۰۰ درصدی خارج شود.

 

 پزشکان باید برای هر بیماری تا چه میزان وقت بگذارند و آیا ممکن است تجربۀ پزشک باعث شود زمان ویزیت کوتاه شود؟

 

بستگی به نوع بیماری، شناخت قبلی نسبت به بیماری او و تجربه پزشک، می‌تواند روی زمان ویزیت تأثیر بگذارد اما نهایتاً برای تشخیص اولیه، نیاز به همان زمانی دارد که برای شرح حال‌گیری و معاینه است. همچنین فرد به فرد و نوع به نوع بیماری متفاوت است و نمی‌توان یک زمان واحد را برای هر فرد مشخص کرد؛ ممکن است یک فرد با یک بیماری ساده مدت کمی را برای تشخیص بیماریش صرف کنیم و برعکس یک فرد با یک بیماری پیچیده و مزمن، نیاز است زمان بیشتری را برای معاینه او بگذاریم.

 

 رفتار پزشک با بیمار باید چگونه باشد؟

 

دوستانه باشد به طوری که بیمار بتواند به پزشک اعتماد کند و شرح حال کامل بیماری خود را به او بگوید، اینکه بیمار در حضور پزشک احساس امنیت کند، بسیار در طول درمان کمک کننده است.

 

 این چند سالی که در همدان به عنوان پزشک کار مداوا انجام می‌دهید شایع‌ترین بیماری در بین مردم همدان در حوزه تخصص شما چیست؟

 

شهر همدان، آب و هوای سرد و خشکی که دارد، مصرف مخدرات، ابتلای آن‌ها را به بیماری‌های ریوی بیشتر کرده است و با توجه به سبک زندگی اشتباهی که در زندگی امروزی رایج شده، چاقی و عوارض مرتبط با آن در افراد بیشتر شده، یعنی بیماری‌های مثل متابولیک، دیابت، هایپوتروئیدی و کبد چرب در افراد بیشتر شده است.

 

 بهترین راه پیشگیری این بیماری‌ها چیست؟

 

درباره بیماری‌های ریوی شاید بشود گفت یکی از بهترین راه‌های پیشگیری؛ ترک سیگار، قلیان و هر نوع مواد مخدر است، اما درباره بیماری‌های مرتبط با چاقی، بهبود سبک زندگی و ورزش‌های متناسب با بدن از مواردی است که باید رعایت شود.

 

 آیا راه‌های دیگری غیر از دریافت دارو می‌تواند بر علاج این بیماری شایع تاثیر بگذارد؟

 

در رابطه با بیماری‌های ریوی واقعیت این است، زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند در  مرحله پیشرفته بیماری است، و در واقع بیماران، مراحل اولیه را که مقدار کمی علائم دارند به حساب حساسیت می‌گذارند و مراجعه نمی‌کنند. اگر در مراحل اول درگیری ریه به پزشک مراجعه کنند می‌توان با ترک سیگار یا مخدرهای دیگر، رعایت تمهیداتی مثل عدم مواجهه با مواد حساسیت‌زا، استفاده از بخور در فضای زندگی برای مرطوب نگه داشتن هوا،   عدم استفاده از مواد شوینده‌ که بوهای تندی دارند مانند جوهر نمک و وایتکس که مشکلات ریوی و تنگی نفس را بیشتر می‌کند، عدم نگه داشتن حیوانات خانگی و نگه داشتن گل و گیاه در فضای بسته و رعایت موارد بهداشتی مانند گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی در مراحل اولیه بیماری به عدم پیشرفت آن بسیار کمک می‌کند؛ اما اگر در مراحل پیشرفته بیماری باشیم متاسفانه درمان دارویی لازم است.

 

 

 نظرتان درباره طب‌های مکمل (درباره این بیماری شایع) چیست؟

 

طب‌های مکمل در مراحل اولیه بیماری می‌توانند درمان کننده باشند، اگر بیماری پیشرفته و در ریه شکل گرفته باشد یا مثلاً چاقی که باعث نارسایی کبد شده باشد دیگر هیچ طب مکملی درمان کننده نیست و ناچار به درمان‌های پیشرفته هستند، هرچند که همان هم باعث درمان صد در صدی نمی‌شود و فقط مانع از پیشرفت بیماری شده وگرنه آن بافتی که آسیب دیده، دیگر ترمیم نخواهد شد یا سخت ترمیم می‌شود.

 

چقدر سبک زندگی و تغییر در سبک زندگی افراد اعم از خوراک و خواب و کار و ... در تکثیر یا محدود کردن این بیماری‌ها موثر است؟

 

سبک زندگی خواب و خوراک و حتی مشاغل یک منطقه می‌تواند در شیوع بیماری موثر باشد، سایر بیماری‌های دیگر نیز مانند چاقی، متأسفانه رژیم رایج نامناسب ایرانی‌ها استفاده از نان و برنج است که هر دوی این دو این‌ها و کربوهیدرات‌های دیگر باعث ایجاد چاقی و کبد چرب در افراد می‌شوند، اما درباره بیماری‌های ریوی استفاده از تمهیدات حفاظتی در محیط کار برای جلوگیری از آلوده‌شدن با آلاینده‌های مشاغلی و عدم استفاده از سیگار و مواد مخدر قطعاً کمک کننده است؛ به علاوه اینکه؛ با توجه به آب و هوای سرد و خشک در همدان بهتر است که در فصول به خصوص سرد که هوا خشک‌تر است، از بخور در محیط زندگی و مرطوب نگه داشتن هوا استفاده کنیم.

 

 با توجه به فصل پاییز و قرار گرفتن در آستانه فصل سرما چه توصیه‌های پزشکی در زمینه تخصص شما می‌شود به مردم داشت؟

 

الان که روزهای پایانی پاییز و در آستانه آغاز زمستان هستیم، توصیه می‌شود که ترجیحاً همه افراد در پاییز از واکسن استفاده کنند، اما اگر با کمبود واکسن مواجه شویم در افراد پرخطر که شامل افراد بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار، پرسنل درمانی و افرادی که از گروه‌های پرخطر مراقبت می‌کنند است، این گروه‌های پرخطر شامل بیماری‌های مزمن ریوی، قلبی، کبدی، کلیوی، دیابتی‌ها و کسانی که با مصرف داروهایی که باعث ایجاد نقص ایمنی می‌شوند مانند شیمی درمانی و کورتون این افراد حتماً باید واکسن آنفولانزا را پایان فصل تابستان تزریق کنند و حتی اگر در این مدت موفق به دریافت آن نشوند بهتر است بعد از این زمان دریافت کنند، اگر هم مبتلا به آنفولانزا شدند باز هم توصیه می‌شود که بعد از آن حتماً واکسن را دریافت کنند.

 

همچنین در فصل سرما که هوا خشک و سرد است، افرادی که سابقه حساسیت، آسم و آلرژی ریوی را دارند، بهتر است در محیط بسته از بخورهای سرد استفاده کنند.

 

کسانی که حساسیت و سابقه سینوزیت دارند از پوشش گرم استفاده کنند و نکته مهم اینکه برای هر بیماری بدون تجویز پزشک از آنتی بیوتیک استفاده نکنید، چرا که مصرف آنتی بیوتیک نه تنها باعث بهتر شدن بیماری نمی‌شود؛ بلکه باعث طولانی‌تر شدن دوره علائم و مقاومت بدن فرد نسبت به آنتی‌بیوتیک و حتی مقاومت جامعه نسبت به آن شده و به مرور اثر آن‌ها کمتر می‌شود.

 

کسانی که به آنفولانزا مبتلا هستند تا جایی که مقدور است قرنطینه را رعایت کنند، آنفولانزا از دو روز قبل از شروع بیماری تا ۵ الی ۷ روز بعد امکان سرایت دارد، اگر به هر دلیلی قادر به قرنطینه شدن نیستید حتماً در محیط کار از ماسک استفاده کنید.

 

چه کرونا چه آنفولانزا در نوع رفتار شما در مواجهه با ویروس هیچ تفاوتی ندارد و در هر دو مورد باید قرنطینه و استفاده از ماسک رعایت شود، و همچنین رعایت مسائل بهداشتی مانند شستشوی دست‌ها با آب و صابون جز ملزومات است.

 

در فصل سرما کودکان را چگونه از معرض بیماری‌ها در امان بداریم؟

 

بهترین کار این است که با رعایت تغذیه و ورزش مناسب ایمنی کودکان را بالا ببریم این دو، بهترین شیوه برای تقویت ایمنی کودکان است، تأثیر مکمل‌ها و ویتامین‌ها به قدری که ورزش و تغذیه سالم می‌تواند تاثیرگذار باشد، تاثیر خاصی ندارد.

 

استفاده از میوه‌های تازه و سبزیجات رعایت بهداشت فردی و جمعی خصوصاً در مدارس از ملزومات است. اما در صورت ابتلا کودک اجازه رفتن به مدرسه را به آن‌ها ندهیم و حتماً در منزل قرنطینه شوند از مایعات گرم برای آن‌ها زیاد استفاده کنید و آموزش‌های لازم را برای رعایت بهداشت در جمعیت را به کودکان بدهیم‌.

 

همچنین کودکان بالای شش ماه هم مثل سایر گروه‌ها می‌توانند واکسن آنفولانزا را از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر دریافت کنند، نکته مهم این است که کودکان زیر ۹ سال که می‌خواهند برای اولین بار واکسن را تزریق کنند باید دو دوز واکسن را به صورت کامل دریافت کنند؛ اما کودکانی که قبلاً واکسن را تزریق کرده‌اند می‌توانند سالیانه یک دوز را دریافت کنند.

 

آیا توصیه خاصی برای سالمندان در این فصل دارید؟

 

افراد سالمند هم مانند سایر اقشار باید به سیستم ایمنی‌شان رسیدگی شود استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه، ویتامین‌ها و فیبر در رژیم غذایی‌شان بسیار مهم است. نکته مهم اینکه افراد بالای ۶۵ سال که جز گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند حتما باید واکسن آنفولانزا را مانند سایر اقشار از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه دریافت کنند.

 

بیماران مبتلا به آنفولانزا در مواجهه با قشر سالمند حتماً باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند چرا که ممکن است علائم بیماری در یک فرد جوان خفیف باشد؛ اما همین علائم در یک فرد مسن بسیار شدیدتر بروز کند و باعث دردسرهای بیشتر شود.

 

اگر افراد سالمند مبتلا به آنفولانزا شدند حتماً باید در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنید چرا که حتی خود آنفولانزا هم در گروه‌های خاص نیاز به درمان دارویی دارد و اگر درمان زودتر شروع کنند تاثیر زیادی بر روند آن دارد.

ارسال دیدگاه شما