• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218633 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۲/۵ - 10:25
مرکز مردمی «نفس» افتتاح شد
با حمایت دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت

مرکز مردمی «نفس» افتتاح شد

به همت دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز مردمی «نفس» (نجات فرزندان سقط) اولین مرکز مردمی با هدف پیشگیری و آگاهی بخشی در زمینه سقط، در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهرستان همدان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، معاون بهداشتی دانشگاه، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه، مسئول حوزه ریاست دانشگاه، رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان و جمعی دیگر از مدیران شهرستان و حوزه سلامت استان افتتاح شد.

محمدمهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در آیین افتتاحیه این مرکز در محل درمانگاه شهدا واقع در خیابان تختی به لزوم مشارکت گروه‌های مردمی در پیشگیری از وقوع سقط جنین در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت اشاره و اظهار کرد: قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی بر این موضوع به عنوان بخشی از رسالت و مصوبات این قرارگاه در راستای تحقق قانون مربوطه همت گمارده است.

 

 

مجذوبی با بیان اینکه حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد با رویکرد اثرگذاری اجتماعی در مسأله سقط جنین مورد توجه قرار دارد، عنوان کرد: حدود صد میلیون تومان جهت بازسازی و فضای فیزیکی این مرکز و بیش از ۶۰ میلیون تومان در جهت خرید تجهیزات هزینه شده است.‌

 

وی ادامه داد: به علت غیرقانونی انجام شدن سقط در اکثریت موارد، آمار دقیقی از سقط وجود ندارد اما برآوردها نشان می‌دهد سالانه حدود یک میلیون نفر در کشور به سقط جنین اقدام می‌کنند.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه‌های بهداشت و درمان دانشگاه، حدود ۳۰۰ مراجعه انصراف از سقط در این چند ماه صورت گرفته که مشاوره‌ها و راهنمایی‌های موثر فرزندآوری در مجموعه‌های همکار از جمله مجموعه مردمی نفس در این روند تأثیرات مطلوبی داشته است.

 

در ادامه، طاهره باب‌الحوائجی، مدیر مرکز نفس (نجات فرزندان سقط) در آیین افتتاح این مرکز اظهار کرد: این مرکز در دو اتاق مجزا شامل پذیرش و مشاوره در درمانگاه شهدا راه‌اندازی شد که با هدف ارتباط گرفتن با مادرانی که به هر دلیل و یا مشکل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … تصمیم به سقط جنین دارند، از مادر و جنین حمایت می‌نماید و خانواده‌ها از کمک‌های این مرکز با وجود کارشناسان خبره در زمینه‌های مختلف می‌توانند بهره‌مند می‌شوند.

 

باب‌الحوائجی تصریح کرد: در این راستا به نهادها و خیرین ارتباطاتی برقرار شده تا در صورت اقدام به سقط مادران به علل مادی و اقتصادی، حمایت‌های لازم از آن‌ها برای حفظ جنین و ادامه حیات یک انسان صورت گیرد و همچنان پذیرای نیات خیرین جدید در این حوزه هستیم.

 

وی ادامه داد: ما در این مرکز، با تربیت کنشگران و مشاوران خبره، اقدام به ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص نجات جنین از سقط می‌کنیم و تلاش می‌کنیم بیشترین حمایت روانی، مادی و ... از این خانواده‌ها صورت گیرد.‌

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شناسایی افراد خاطی و متخلف، یکی دیگر از وظایف این مرکز است، عنوان کرد: در این راستا افراد متخلف که اقدام به اعمال منجر به سقط یا فروش داروهای سقط می‌کنند شناسایی شده و به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌شوند.

 

باب‌الحوائجی در پایان گفت: این مرکز همه روزه در ساعات اداری به صورت کاملاً رایگان به ارائه خدمات می‌پردازد.

ارسال دیدگاه شما