• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
  • اِلأَحَّد ١١ ذو القعده ١٤٤٥
  • Sunday 19 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 293 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۵/۱۰ - 16:24
سیل تجریش را با خود برد
تجریش در گذر زمان:

سیل تجریش را با خود برد

هرچند هیچ گاه آمار مشخصی از صدمات این سیل اعلام نشد اما بنا بر اعلام برخی از منابع 300 کشته و 757 میلیارد ریال خسارت مادی در آن زمان از جمله تلفات و خسارات این سیل بود.

به گزارش آفتاب صبح، یکشبه 4 امرداد 1366 ساعت یک بعد از ظهر در اوج جنگ ایران و عراق و موشک باران تهران از سوی ارتش دشمن ناگهان ابر سیاهی از سمت رشته کوه‌های البرز آسمان میدان تجریش را فرا می‌گیرد.

در حالی که مردم با دیدن ابر سیاه و شنیدن صدای افنجار مهیبی که پس از آن به گوششان رسید از ترس حمله هوایی دشمن برای نجات جان خود به زیرگذر میدان فرار می‌کردند ناگهان سیل عظیمی از سمت گلابدره به سوی میدان تجریش می‌آید و هر آنچه را که در مسیر داشت با خود می‌برد.

این حادثه بر اثر بارش رگبار شدید و شکسته شدن سدی که جهاد سازندگی در آن زمان روی رودخانه گلاب دره ساخته رخ می دهد.

هرچند هیچ گاه آمار مشخصی از صدمات این سیل اعلام نشد اما بنا بر اعلام برخی از منابع 300 کشته و 757 میلیارد ریال خسارت مادی در آن زمان از جمله تلفات و خسارات این سیل بود. همچنین ویرانی کامل بافت تاریخی تجریش. مهاجرت ساکنین تجریش از محله اجدادی خود به مناطق جدید شهر که دولت در اختیار آنها قرار داده بود از جمله خسارات  و صدماتی است که تا کنون جبران نشده است.

اکنون پس از 29 سال از آن روز رودخانه تجریش در کم آبی و خشکسالی فرو رفته است و میدان تجریش غرق در سیل جمعیت مردمانی است که از هر سو به این میدان و محله هجوم آورده اند.

ماندانا خرم

ارسال دیدگاه شما