• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • اِلأَحَّد ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Sunday 28 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218489 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - 12:21
پتروشیمی هگمتانه معطل سهامدار عمده؟!
سهام خانواده علاقبندیان ۶۳ درصد و حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است

پتروشیمی هگمتانه معطل سهامدار عمده؟!

در سال ۸۱ احداث پتروشیمی هگمتانه با ظرفیت تولید سالانه ۴۵ هزار تن (۳۶ هزار تن پودر و ۹۰۰۰ تن گرانول) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در جاده همدان- تهران کلید خورد که قرار بود PVC گرید پزشکی را تولید کند اما با گذشت حدود ۲۰ سال، با وجود اینکه پتروشیمی هگمتانه به افتتاح رسمی رسیده و بهره‌برداری از آن آغاز شده اما همچنان با چالش مواجه است و در سال‌جاری اخباری مبنی بر توقف فعالیت در این پتروشیمی منتشر شد.

در اغلب مواقع موضوع اینگونه مطرح شده که نبود خوراک و ماده اولیه تولید PVC که باید از ماهشهر و توسط دو شرکت غدیر و اروند به همدان انتقال داده شود یکی از مشکلات اساسی پتروشیمی هگمتانه است؛ اما در باطن، احتمالاً مساله اصلی «نبود اراده» و «خواست» سهامدار عمده برای ادامه فعالیت در این حوزه است. «بی‌میلی» باعث شده این شرکت بزرگ که می‌تواند اشتغالزایی قابل توجهی داشته باشد، بلاتکلیف مانده و از ظرفیت عمده آن به نفع سیستم سلامت کشور استفاده نشود.

 

همه واقف هستید که مجتمع پتروشیمی هگمتانه با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، ۶ دی ماه سال ۱۳۹۹ در یک ارتباط تصویری و با دستور رییس جمهور به بهره‌برداری رسمی رسید. این مجتمع بزرگترین واحد تولیدی استان همدان است که محصولی کم نظیر به نام پی وی سی با درجه پزشکی تولید می‌کند و ظرفیت سالانه ۷۰ هزار تن محصول را دارد؛ با این ظرفیت، چرا باید یک مجموعه بلاتکلیف بماند؟!

 

تأمین خوراک برای تولید محصولاتی همچون گرانول گرید پزشکی

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ۹ خرداد گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته و پیگیری استاندار، مشکل تأمین خوراک پتروشیمی هگمتانه برای تولید محصولاتی همچون گرانول گرید پزشکی، برطرف شد.

 

سیدمجتبی حسینی به ایرنا گفت: عدم تأمین به موقع مواد اولیه برای خط تولید مجتمع پتروشیمی هگمتانه مشکلاتی را ایجاد کرده بود که در جلسه‌ای که با مدیرعامل و نماینده دولتی این پتروشیمی داشتیم مقرر شد حقوق عقب افتاده کارکنان به موقع پرداخت شود.

 

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مواد اولیه وی.سی.ام این پتروشیمی به صورت مستمر و با ضرب آهنگی مشخص از طریق پتروشیمی‌های غدیر و اروند تأمین شود.

 

حسینی تصریح کرد: این واحد یک شرکت خصوصی است و موظف است در چهاچوب نوع قرارداد، حقوق کارکنان خود را پرداخت کند.

 

وی بیان کرد: دستگاه‌های امنیتی و استاندار همدان پیگیر تداوم تولید این پتروشیمی هستند و همه توان خود را برای کمک و تسهیل گری در رفع مشکلات آن به کار می‌گیریم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تاکید کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با مدیران این پتروشیمی، توافق کردیم در اولین فرصت حقوق کارکنان دغدغه مند را پرداخت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه این مجموعه برای نخستین بار در کشور پودر پی.وی.سی با درجه پزشکی استاندارد تولید می‌کند، بیان کرد: خروجی این پتروشیمی، ۱۰۰ درصد نیاز کشور را در زمینه گرانول دسته پزشکی تأمین می‌کند و مازاد تولید آن، به سایر کشورها صادر می‌شود.

 

انتشار آگهی مزایده به بالاترین قیمت پیشنهادی

 

۶ شهریور ایسنا نوشت: در حالی که هفته گذشته استاندار همدان در نشست خبری خود از تأمین خوراک شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه خبر داد، شنیده می‌شود سهامداران بزرگ این شرکت فروش سهام خود را در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی کرده‌اند.

 

استاندار همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پتروشیمی هگمتانه در ورطه ورشکستگی به علت عدم تأمین خوراک قرار دارد، توضیح داد: بحث پتروشیمی هگمتانه جزو موضوعاتی است که از بدو ورود به استان و با توجه به اینکه مسبوق به سابقه بوده، در دستور کار قرار گرفت، چندین جلسه با وزیر نفت داشتیم و مذاکره با مدیران کردیم اما در حقیقت این مجموعه خوراک مصوب ندارد و جزو مجموعه‌هایی بوده که خودش باید خوراک مورد نیازش را از بورس تهیه و تأمین کند که سازوکاری دارد.

 

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: وزیر نفت هم توصیه و تأکید بر تأمین خوراک پتروشیمی داشت، البته مقادیری خوراک تأمین شد و آخرین بار هم قول تأمین خوراک داده شده است؛ اما چون محصول تولیدی این مجموعه برای تهیه محصولات پزشکی است که شاید مثل و مانندی در کشور ندارد، می‌تواند ما را از واردات این محصول بی‌نیاز کند، پیگیر هستیم و توافقاتی با مجموعه پتروشیمی کشور و وزارت نفت داشتیم و خود سرمایه‌گذار حاضر است با ورود شرکت‌های بزرگی چون خلیج‌فارس و مارون تأمین خوراک از طرف آنها و تغییر و تبدیل توسط هگمتانه انجام گیرد و درصدی در سود شراکت کنند و خوش‌بین هستیم که این موضوع محقق شود.

 

اما با انتشار آگهی مزایده آن هم به بالاترین قیمت پیشنهادی، به نظر می‌رسد فرزندان مرحوم علاقبندیان که سهم ۶۳.۱ درصدی در این پتروشیمی دارند، قصد خروج کامل از این شرکت را داشته و عطای تولید PVC گرید پزشکی را به لقایش بخشیده‌اند.

 

معاون صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این‌باره به ایسنا گفت: فروش سهام از نظر ما ایرادی ندارد، برای ما مهم این است که کارخانه فعال باشد.

 

حمید بهزادی اظهار کرد: ۳۵ درصد از سهام پتروشیمی هگمتانه به بخش دولتی اختصاص دارد که از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شود و ۶۳.۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به مرحوم علاقبندیان بوده که قرار است با پتروشیمی اروند مشارکت کند.

 

وی با تأکید بر اینکه این واگذاری سهام با هدف برقراری جریان مواد اولیه صورت می‌گیرد، افزود: فرزندان مرحوم علاقبندیان قصد دارند سهام را واگذار کنند که احتمالاً پتروشیمی اروند سهام آن را بخرد.

 

آگهی رسمی فروش را ندیده‌ام / مشکل تأمین خوراک نیست

 

۸ شهریور عضو هیأت مدیره پتروشیمی هگمتانه با بیان اینکه زمزمه‌های فروش سهام مرحوم علاقبندیان وجود دارد، گفت: طی چند روز گذشته در هیأت مدیره مطرح شد که وراث قصد فروش سهام خود را دارند اما آگهی رسمی فروش را ندیده‌ام.

 

مسعود جلیلوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت فروش سهام ۶۳.۱ درصدی سهامدار بزرگ این شرکت، اظهار کرد: مشکل تأمین خوراک نیست بلکه موضوع مشکلات نقدینگی است.

 

نماینده شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هیأت مدیره پتروشیمی هگمتانه با اشاره به اینکه نمایندگان NPC در هیأت مدیره این شرکت اختیاری ندارند، افزود: مشکل پتروشیمی این است که NPC دو سهم دارد و بقیه سهام مربوط به مرحوم علاقبندیان است و مدیرعامل توسط آنها انتخاب می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه باید یک مدیرعامل متعهد و کاربلد برای پتروشیمی انتخاب شود، درباره خرید سهام این شرکت توسط پتروشیمی اروند، تصریح کرد: پتروشیمی‌های دیگر که تأمین‌کننده خوراک هستند، می‌توانند سهام مرحوم علاقبندیان را خریداری کنند.

 

جلیلوند درباره تأمین خوراک پتروشیمی هگمتانه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰۰ تن خوراک وارد پتروشیمی هگمتانه شده و ۱۰۰۰ تن دیگر هم به زودی وارد می‌شود.

 

عضو هیأت مدیره پتروشیمی هگمتانه در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر فعالیت این پتروشیمی، اظهار کرد: پتروشیمی هگمتانه در حال حاضر غیرفعال است و قرار بود شنبه راه‌اندازی شود.

 

تصمیم قطعی خانواده علاقبندیان برای فروش سهام / مدیرعامل ناتوان است

 

۸ مهر عضو هیأت مدیره پتروشیمی هگمتانه از تصمیم قطعی خانواده علاقبندیان برای فروش سهام پتروشیمی هگمتانه خبر داد و گفت: به علت عدم توانایی مدیرعامل منصوب از سوی سه عضو هیأت مدیره منتسب به خانواده مرحوم علاقبندیان به علت نداشتن تخصص در زمینه علم فناوری پتروشیمی ادامه تولید برای این خانواده کأن لم یکن تلقی شده و به نوعی تصمیم بر فروش سهام خود گرفته‌اند.

 

مسعود جلیلوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اعضای هیأت مدیره پتروشیمی هگمتانه پنج عضو هستند که دو عضو مربوط به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است و سه عضو دیگر نماینده شرکت کشت و صنعت اکباتان با نوع سهامی خاص، شرکت تولیدی کارخانجات چینی و سرامیک اکباتان با نوع سهامی خاص و شرکت بتن با مسئولیت محدود به نمایندگی از خانواده علاقبندیان در هیأت مدیره ایفای نقش می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: عملاً دو عضو شرکت ملی صنایع و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هیچ‌گونه اختیاری درباره تصمیمات هیأت مدیره نداشته و ندارند و تصمیمات با رأی اکثریت اعضاء گرفته می‌شود که این‌گونه، موضوع تولید محصول استراتژیک گرید پزشکی PVC را در سطح کشور برای مدت چهار سال با چالش جدی مواجه کرده است.

 

نماینده شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پتروشیمی هگمتانه با بیان اینکه ۶۳ درصد از سهام پتروشیمی هگمتانه به خانواده علاقبندیان تعلق دارد، خاطرنشان کرد: طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری و مورد وثوق سازمان خصوصی‌سازی ارزش سهام خانواده علاقبندیان حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

 

وی بیان کرد: شرکت‌هایی که برای خرید سهام خانواده علاقبندیان پیشنهاد داد شده، هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی مارون، پتروشیمی اروند، پتروشیمی غدیر و پتروشیمی بندر است که اگر رغبت ایجاد شود و سهام خانواده علاقبندیان را خریداری کنند، خوراک این مجموعه به صورت تضمینی تأمین و پتروشیمی سال‌های سال به تولید خود ادامه خواهد داد.

 

جلیلوند با اشاره به اینکه پتروشیمی هگمتانه غیرفعال است، افزود: در حال حاضر به علت عدم توانایی مدیرعامل فعلی با وجود اینکه VCM در مخزن این شرکت موجود است، فعالیتی ندارد. در حال حاضر ۹۰۰ تن VCM در مخزن این شرکت وجود دارد و ۱۰۰۰ تن دیگر هم قرار است وارد شود.

 

عضو هیأت مدیره پتروشیمی هگمتانه خاطرنشان کرد: همچنین LC این شرکت به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان افتتاح شده و به شرکت اروند تحویل داده شده است.

 

دستور تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی هگمتانه صادر شد

 

۲۴ مهر استاندار، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره پتروشیمی هگمتانه در نشستی چهار ساعته با مرتضی شاه‌میرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

در این جلسه که برای حل مسائل پتروشیمی هگمتانه، تأمین خوراک و طرح توسعه فاز ۲ این پتروشیمی برگزار شد، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایران دستور تأمین خوراک مورد نیاز برای پتروشیمی هگمتانه را صادر کرد.

 

همچنین با پیگیری‌های استاندار همدان مقرر شد حقوق دو ماه کارگران و پرسنل پتروشیمی هگمتانه از محل مطالبات ارزش افزوده استان طی روزهای آینده پرداخت و مابقی آن نیز با برنامه‌ریزی لازم توسط شرکت پتروشیمی هگمتانه پرداخت شود.

 

بیژن چگنی، مدیر کنترل تولید پتروشیمی ایران و رئیس هیأت‌مدیره مدیره هلدینگ خلیج فارس و محمدجواد ساکت، عضو هیأت مدیره پتروشیمی هگمتانه نیز در این نشست حضور داشتند.

 

یا بخر یا بفروش

 

چندی پیش استاندار همدان با اشاره به عدم مدیریت پتروشیمی هگمتانه در بازپرداخت تسهیلات و تامین خوراک گفت: سهام ۳۵ درصدی دولت در این شرکت یا خریداری شود یا در اختیار مجموعه دیگر قرار گیرد.

 

علیرضا قاسمی فرزاد اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید در این جلسه مقرر شد ۱۰ درصد از اصل بدهی که ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات و ۵۰۰ میلیارد ریال تعهدات و ال سی (اعتبار اسنادی) پرداخت و مابقی یکساله در چهار قسط توسط پتروشیمی هگمتانه تسویه شود.

 

استاندار همدان ادامه داد: در زمان پایه گذاری پتروشیمی هگمتانه منبع مستمر و پایدار برای تامین خوراک این شرکت دیده نشده است و هم اکنون نیز تزریق قطره چکانی و مقطعی خوراک چاره کار نمی شود زیرا تولیدات این شرکت قابل رقابت با محصولات خارجی است و اجاره نمی دهیم که تعطیل شود.

 

قاسمی فرزاد گفت: حل مشکل اساسی شرکت پتروشیمی هگمتانه به اراده مالک بستگی دارد که یا کامل سهام شرکت را بخرد یا شریک پیدا کند و پس از بررسی راهکار اساسی ارائه دهد.

 

استان و کشور معطل بازماندگان مرحوم علاقبندیان

 

هر آنچه در مورد تلاش‌های مرحوم علاقبندیان در حوزه کارآفرینی، تولید، صنعت، علم، انجام مسئولیت‌های اجتماعی، امور خیریه و ... نقل و ذکر و بیان کنیم کم است، هنوز در استان و کشور، افراد بسیاری هستند که از باقیات صالحات این مرد نیکوکار استفاده می‌کنند، اما امروز و در اینجای تاریخ استان همدان باید گفت خانواده مرحوم علاقبندیان باید پتروشیمی را تعیین تکلیف کنند. اشتغال و سلامت کشور و استان در بخشی از تصمیم‌گیری این خانواده معطل مانده است. انشالله شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم و زنگ تولید با ظرفیت حداکثری هم در این مجتمع نواخته شود.

ارسال دیدگاه شما