• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218427 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۲ - 18:57
مرمت اضطراری میل کوره آجرپزی ملایر
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اعلام کرد

مرمت اضطراری میل کوره آجرپزی ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر با اشاره به مرمت اضطراری میل کوره آجرپزی واقع در کمربندی ملایر به بروجرد، گفت: این بنا به دلیل فرسودگی قسمت‌های تحتانی و خالی شدن جداره‌های بیرونی مورد مرمت قرار گرفت.

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اظهار کرد: کوره‌های آجرپزی سنتی در ایران کاربرد دیرینه‌ای دارند و در روزگار گذشته در سطح شهرستان ملایر کوره‌های آجرپزی به تعداد زیاد وجود داشته و تعداد زیادی از این کوره‌ها، دارای میل‌های آجرپزی بودند که این میل‌ها در اصل به عنوان یک هواکش و تهویه عمل می‌کرده است.

 

جلیلی بیان کرد: تنها چند نمونه از میل‌های آن باقی مانده است و با عنایت به فرسودگی قسمت‌های تحتانی و خالی شدن جداره‌های بیرونی این اثر به صورت اضطراری مرمت شد.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این میل کوره آجرپزی در ورودی شهر ملایر از سمت سامن قرار گرفته و قطر آن حدود ۱۴ متر و ارتفاع آن بیش از ۳۵ متر است  که پس از طی تشریفات قانونی لازم در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور در سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ به عنوان اثر واجد ارزش تاریخی- فرهنگی به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه شما