• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218529 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۱/۳ - 11:15
دو اثر ناملموس ملایر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر خبر داد

دو اثر ناملموس ملایر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر از ثبت ملی مهارت بافت نقش فرش روستای میشن و فن تهیه آش چغندر بدو در روستای علی‌آباد دمق ملایر خبر داد و گفت: سنت قالی‌بافی در شهرستان ملایر و روستاهای این شهرستان باعث شده که این شهرستان تبدیل به یکی از مراکز عمده بافت قالی‌های لری در غرب ایران به شمار برود

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر اظهار کرد: «نقوش ذهنی بافت قالی‌های روستای میشن» که یکی از مراکز فعال قالی‌بافی کشور است و نقوش ماهی ریزه و بته جقه آن توسط بانوان قالی‌باف شهرستان ملایر بافته می‌شود، به عنوان یک فن و هنر زنده ثبت شد.

 

جلیلی بیان کرد: در شهرستان ملایر چهار نقش و مهارت بافت فرش پیچ جوزان، چهارچنگ روستاهای کِسب و نَنَج، نقش ماهی ازندریان و روستاهای اطراف و نقوش میشِن ملایر در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسید است.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از هنرهای اصلی دستی در شهرستان ملایر هنر قالی‌بافی است که در اکثر مناطق روستایی و شهری ملایر بافته می‌شود که در بازارهای ایران و جهان از شهرت و آوازه بسیار زیادی برخوردار است.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: سنت قالی‌بافی در شهرستان ملایر و روستاهای این شهرستان باعث شده که این شهرستان تبدیل به یکی از مراکز عمده بافت قالی‌های لری در غرب ایران به شمار برود.

 

جلیلی هدف از شناسایی این نقش و نگارهای اصیل و مهارت فنی بافت فرش‌های قدیمی را جلوگیری از منسوخ شدن، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، حصول اطمینان از احترام به میراث ناملموس، بالابردن سطح آگاهی نسبت به اهمیت فرش دستباف و در راستای پاسداری از این میراث ناملموس عنوان کرد.

 

ثبت ملی فن تهیه آش چغندر بدو

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر با اشاره به اینکه فن تهیه آش چغندر بدو روستای علی‌آباد دمق ملایر نیز در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: آش چغندر بدو با توجه به اینکه چغندر در شش ماهه دوم سال برداشت می‌شود، بیشتر یک آش فصل سرد است که مشابه آبگوشت است و شامل حبوبات، گوشت و .... بوده و نوشیدنی این آش بیشتر شربت شیره است.

 

وی با بیان اینکه علم پزشکی، خوردن آش‌ها را بسیار مفید و برای سلامتی بدن عالی می‌داند، ادامه داد: در ملایر علاوه بر آش چغند بدو، آش بادمجان، آش ماسوا، آش ترش و.. در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

 

جلیلی هدف از شناسایی این  فن‌های تهیه آش‌های محلی را جلوگیری از منسوخ شدن، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، بالابردن سطح آگاهی نسبت به اهمیت آش‌ها عنوان کرد.

ارسال دیدگاه شما