• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218605 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - 05:45
پرونده ثبت جهانی هگمتانه آغاز حرکتی برای رساندن همدان به جایگاه خود است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان مطرح کرد

پرونده ثبت جهانی هگمتانه آغاز حرکتی برای رساندن همدان به جایگاه خود است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی هگمتانه تمام نشده و آغاز حرکتی برای رساندن همدان به جایگاه خود است، گفت: ۴۶ رویداد گردشگری در سامانه رویدادهای کشور ثبت شده است.

محسن معصوم‌علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در نشست خبری با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی هگمتانه مهم‌ترین اتفاقی بود که طی سال گذشته در استان همدان رخ داد، اظهار کرد: این پرونده دی ماه سال گذشته به یونسکو ارسال شد و مورد پذیرش قرار گرفت و سپس ارزیابان به مدت یک هفته به همدان آمده و این پرونده را بررسی کردند.

 

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی هگمتانه، اقدامات عمرانی اجرا و ۴۴ میلیارد تومان در حوزه بافت تاریخی که شامل مرمت کاروانسراها و بناهای درون بافتی بود از اعتبارات سفر ریاست جمهوری هزینه شد، بیان کرد: کار ثبت جهانی، اقدامی بین‌بخشی بود و صرفا میراث فرهنگی محور نبود.

 

وی با بیان اینکه جلساتی در بافت تاریخی برای اقناع‌سازی برگزار شد، ادامه داد: پرونده ثبت جهانی تمام نشده و آغاز حرکتی برای رساندن همدان به جایگاه خود است.

 

چهل و ششمین کمیته میراث جهانی تیر ماه سال آینده برگزار می‌شود

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کارشناسان میراث فرهنگی در یونسکو حاضر شدند تا به برخی سوالات در مورد این پرونده جواب دهند، خاطرنشان کرد: چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی تیر ماه سال آینده در دهلی برگزار خواهد شد و امیدواریم این پرونده به ثبت جهانی برسد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ببا بیان اینکه پروژه بزرگ موزه منطقه‌ای غرب و مخزن امن یک پروژه ملی است، عنوان کرد: ۲۳ میلیارد تومان از سال گذشته از منابع ملی تزریق شده است و امیدواریم در سال جاری پوشش سقف موزه منطقه‌‌ای انجام شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه به بهره‌برداری برسد.

 

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه تلاش کردیم مخزن موزه را فعال کرده و بخشی از آثار را از محوطه موزه به مخزن منتقل کردیم، بیان کرد: تلاش خواهیم کرد طی ماه‌های آینده تمام اشیای تاریخی را به مخزن منتقل کرده تا موزه منطقه غرب کشور کار خود را آغاز کند.

 

استفاده از بخش خصوصی در راستای مرمت بناهای تاریخی

 

وی با بیان اینکه تلاش شده است از بخش خصوصی در راستای مرمت بناهای تاریخی کمک بگیریم، ادامه داد: در انجام ۱۱۱ پروژه با اعتباری معادل ۸۵ میلیارد تومان طی سال گذشته از بخش خصوصی استفاده شده است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر تعامل خوب میراث فرهنگی با دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای ضوابط بافت‌های شهری، روستایی و تاریخی استان، اضافه کرد: براساس آخرین مصوبه و ابلاغ طرح جامع، لزوم رعایت ضوابط میراث فرهنگی توسط شهرداری تاکید شده است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ملاک اجرای طرح‌ها در شهرداری‌های، ضوابط میراث فرهنگی در بافت‌های تاریخی است، بیان کرد: ۸۲ اثر منقول و غیرمنقول در فهرست آثار ملی طی سال گذشته ثبت ملی شد.

 

بیش از ۳۰ مسجد تاریخی مرمت شد

 

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه در بناها و بافت‌های فرهنگی در سراسر استان همدان ۱۵۱ کارگاه طی سال گذشته فعال شد و بیش از ۳۰ مسجد تاریخی استان مرمت شد، خاطرنشان کرد: معرفی پنج پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی که شامل کاروانسرای جلدی، مسجد خاتون ملایر، مسجد باباطاهر، خانه دکتر اذکایی و عمارت کلاه فرنگی است.

 

وی ضمن اشاره به ثبت جهانی دو کاروانسرای تاج‌آباد و فرسفج، تصریح کرد: مطالعه پنج بافت شهری و روستایی در ملایر، نهاوند، تویسرکان، روستای ورکانه، خاکو و سیمین ابرو نیز جزو اقداماتی بود که این اداره کل طی سال گذشته انجام داده است.

 

این مقام مسئول بیان کرد: تجهیز و بهسازی موزه‌های بوعلی و هگمتانه، استقرار هزار و ۷۴۵ مورد اموال فرهنگی در مخزن، انجام شش فصل کاوش، فصل هفتم کاوش معبد لائودیسه، کاوش و گمانه‌زنی فصل دوم تپه نقاره‌چی نهاوند و تعیین عرصه و حریم قلعه قروه درجزین از جمله اقدامات انجام شده است.

 

تعیین عرصه و حریم ۱۱۳ اثر و ابنیه تاریخی

 

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه ۱۱۳ اثر و ابنیه تاریخی در محدوده ثبت جهانی تعیین عرصه و حریم شدند، عنوان کرد: باید دیتاهای موجود را از نگاه سنتی به سمت فناورمحور ببریم که در این راستا سامانه‌ای بر پایه اطلاعات GIS تعریف شد و نقشه بافت تاریخی همدان در آن وجود دارد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: این سامانه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است و در صورت جمع‌بندی می‌تواند یکی از پروژه‌های اثرگذار در حوزه بافت تاریخی باشد.

 

وی با اشاره به اینکه این سامانه اول در شهر همدان و سپس در سایر شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد، اضافه کرد: حوزه میراث فرهنگی باید زیرساخت‌‌های گردشگری را توسعه دهد و بر این اساس نیاز به سرمایه‌گذاری بود؛ بنابراین پروژه‌هایی را تعریف و با سرمایه‌گذاران مذاکراتی انجام شد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه ۲۱ مجوز تاسیسات اقامتی، گردشگری و تفریحی صادر شد، ادامه داد: اداره کل میراث سبب تسهیل‌گری اجرای ۱۱ پروژه اقامتی و تفریحی شد که تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید که شامل پنج مجتمع گردشگری، پنج هتل و فضای اقامتی، یک منطقه نمونه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هزار و ۹۱۷ نفر است.

 

تعریف ۳۳ پروژه عمرانی در مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری

 

معصوم‌علیزاده ضمن اشاره به تعریف ۳۳ پروژه عمرانی در مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری، اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان همدان جزو ادراتی بود که برای اتصال به درگاه ملی مجوزها پیشقدم شد که این مهم به کاهش بروکراسی اداری و رونق کسب و کار کمک می‌کند.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ۱۹ منطقه نمونه و ۹ پردیس و محور گردشگری در استان وجود دارد که این فضاها قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، خاطرنشان کرد: اطلاعات این مراکز در سامانه www.invest.hamedan-trip.com طراحی و بارگذاری شده و پروژه‌های گردشگری آماده سرمایه‌گذاری در این سامانه وجود دارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بیان کرد: ایجاد بازارچه‌های دائم صنایع‌دستی در ورودی و خروجی شهرها از جمله تاکیدات وزارتخانه است و در این راستا سه بازارچه دائمی صنایع‌دستی در همدان، ملایر و نهاوند احداث شد و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: در شهر پالیز اسدآباد و در همدان در شهرک صنعتی بوعلی ۲ فضاهایی اختصاص یافت که ۹۸ قطعه زمین ۵۰ متری در شهرک صنعتی بوعلی ۲ در اختیار افراد قرار گرفته است.

 

معصوم‌علیزاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با ۲۵۸ غرفه، گفت: استان همدان یکی از ۱۰ استان برگزیده برای برگزاری این نمایشگاه بود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه هزار و ۱۰۰ نفر از شاغلین طی سال گذشته آموزش عمومی دیدند، اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای برای مهارت‌آموزی با نیروهای مسلح منعقد شد. همچنین، شهر لالجین پایلوت پیشخوان سفال و سرامیک در کشور انتخاب شده و جشنواره سه گام با محوریت سفال سال آینده برگزار خواهد شد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۳۷ نشان ملی صنایع‌دستی در سال جاری اخذ شد، اضافه کرد: میزبانی از داوری مهر اصالت در غرب کشور نیز جزو اقدامات انجام شده بود.

 

 

حضور همدان در نمایشگاه گردشگری تهران

 

وی با اشاره به حضور همدان در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، بیان کرد: این رویداد از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه برگزار می‌شود و تلاش شد برای معرفی ظرفیت‌های استان فقط میراث فرهنگی پای کار نباشد و تمامی دستگاه‌ها در کنار هم قرار گیرند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه همدان در کنار کرمان در سالن ۲۷ در نمایشگاه گردشگری تهران حضور دارد، گفت: در نمایشگاه با تم پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان که سبز و سفید حضور دادیم و محور نمایشگاه بر ثبت جهانی هگمتانه است.

 

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه در خلال برگزاری نمایشگاه ۱۶ نفر از ازبکستان در راستای توسعه گردشگری به همدان می‌آیند، اظهار کرد: تیمی از استان همدان نیز به سلیمانیه عراق اعزام خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه دو هدف مهم را در منطقه در حوزه گردشگری دنبال می‌کنیم که یکی روسیه و دیگری چین است، تاکید کرد: سیاست بر توسعه حضور گردشگرانی نظیر چین به استان مد نظر قرار گرفته است.

 

آغاز عملیات اجرایی کاروانسرای تاج‌آباد در سال آینده

 

این مقام مسئول در مورد برنامه‌های میراث‌فرهنگی برای کاروانسراهای تاج‌آباد و فرسفج نیز گفت: کاروانسرای تاج‌آباد چند سال قبل به بهره‌برادر واگذار شد و برای استفاده بهینه ملاحظاتی داشت؛ در حال حاضر طرح آن آماده است و بر اساس طرح، کار اصلاح و مرمت انجام خواهد شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه تملک بناهای اطراف کاروانسرای تاج‌آباد یکی از مشکلات سرمایه‌گذار است و معارضات باید حل شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی این بنای جهانی سال آینده آغاز شود.

 

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه تاکنون بهره‌بردار برای کاروانسرای فرسفج در نظر گرفته نشده است، بیان کرد: برای معرفی کاروانسراها به گردشگران به تعریف برنامه نیاز دادیم که پس از حضور بهره‌برادر باید کار اطلاع‌رسانی و تبلیغات توسط بهره‌بردار انجام شود.

 

بازدید بیش از ۲ میلیون گردشگر داخلی از تاسیسات گردشگری استان همدان

 

وی با بیان اینکه طی سال جاری ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار گردشگر داخلی از تاسیسات گردشگری بازدید کردند، ادامه داد: ۱۳ هزار و ۸۸۱ گردشگر خارجی نیز از فضاهای گردشگری استان دیدن کردند.

 

ثبت ۴۶ رویداد گردشگری استان همدان در سامانه رویدادها

 

این مقام مسئول با اشاره به تدوین تقویم رویدادهای گردشگری استان همدان، بیان کرد: ۴۶ رویداد در سامانه رویدادهای کشور ثبت شده است که ۳۲ مورد ثبت شده و مابقی نیز در دست بررسی است.

 

به گفته وی، ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات تخصیصی سفر برای مرمت مسجد جامع طی امسال در نظر گرفته شده است.

 

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه تراشیدن جرزها و جداره‌های مغازه‌های اطراف مسجد جامع متاسفانه سال‌های گذشته انجام شده است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای بدون دستکاری باقی مانده و  بسیاری از طاق‌ها سر جای خود است، برخی طاق‌ها برای اضافه شدن به مغازه برداشته شده که می‌شود، برگردد و مرمت انجام شود.

 

صدور ۸ مجوز گردشگری سلامت

 

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه صدور مجوز حرفه‌ای گردشگری سلامت با میراث فرهنگی است و بیمارستان‌ها صرفا موظفند از آژانس‌هایی که مجوز گردشگری سلامت دارند، جذب گردشگر سلامت داشته باشند، خاطرنشان کرد: تاکنون هشت مجوز گردشگری سلامت در استان صادر کرده‌ایم.

 

وی اضافه کرد: تعدادی هم مجوز تسهیل‌گر از سوی وزارت بهداشت صادر شده که البته مجوزهایی که از سوی میراث فرهنگی صادر می‌شود وجاهت قانونی دارد.

 

این مقام مسئول از رصد ۱۱۹ سرویس بهداشتی مجتمع‌های گردشگری و اماکن بین راهی و... خبر داد و خاطرنشان کرد: کمیته هماهنگی در خصوص سرویس بهداشتی برگزار شد و ۳۷۰ میلیون تومان نیز تجهیزات برای آن‌ها خریداری شد.

 

دستگیری ۸۰ حفار غیرمجاز در استان همدان

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه یک‌هزار و ۹۰۰ اثر تاریخی استان به صورت شبانه‌روزی توسط یگان حفاظت پایش می‌شود که در خیلی موارد باعث دستگیری سودجویان شده است، یادآور شد: دو سال پیاپی کسب عنوان برتر را در کشور به خاطر کشفیات در این حوزه داشتیم.

 

معصوم‌علیزاده با اشاره به دستگیری ۸۰ حفار غیرمجاز، گفت: ۲۱۰ قلم شی تاریخی کشف و ۲۰ دستگاه گنج‌یاب توقیف شده است.

 

ارسال دیدگاه شما