• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218304 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۶/۲۷ - 10:11
کاروانسراهای فرسفج و تاج‌آباد ثبت جهانی شدند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خبر داد

کاروانسراهای فرسفج و تاج‌آباد ثبت جهانی شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از ثبت کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد بهار در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.

محسن معصوم‌علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد بهار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند، گفت: کاروانسرای تاج‌آباد جزو معدود کاروانسراهای باقی مانده در کشور با پلان مدور است و قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد.

معصوم‌علیزاده اظهار کرد: کاروانسرای شاه عباسی «فرسفج» نیز از آثار تاریخی تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌‌های ۱۰۰۶ تا ۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده و مساحت آن نزدیک به چهار هزار متر مربع است.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه این کاروانسرا در مسیر شاهی یا جاده ابریشم قرار گرفته است، بیان کرد: کاروانسراهای یاد شده از همدان به همراه ۵۲ کاروانسرای تاریخی ایران به شکل زنجیره‌ای و همزمان ثبت جهانی شدند.

گفتنی است چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به منظور و بررسی ثبت پرونده‌های جدید در فهرست آثار جهانی هم اکنون در ریاض عربستان با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی و همکارانش در حال برگزاری است. تاکنون ۲۲ کاروانسرا در استان همدان ثبت ملی شده است.

ارسال دیدگاه شما