• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218313 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۷/۷ - 13:57
پیشنهاد خواهرخواندگی کوکند و ملایر از سوی وزارت میراث فرهنگی ایران
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اعلام کرد

پیشنهاد خواهرخواندگی کوکند و ملایر از سوی وزارت میراث فرهنگی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به پیشنهاد خواهرخواندگی کوکند و ملایر از سوی وزارت میراث فرهنگی ایران، گفت: تفاهم‌نامه این خواهرخواندگی در بهمن ماه انجام می‌شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، محسن معصوم‌علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار کرد: در اجلاسیه مجمع شهرهای جهانی صنایع دستی که چند روز اخیر در کشور ازبکستان برگزار شد، با توجه به ظرفیت منبت شهر کوکند(خوقند) ازبکستان و استعدادها و توانمندی‌های شهر ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت، موضوع پیوند خواهر خواندگی بین این دو شهر را با هدف نزدیکی بیشتر بین ایران و ازبکستان در حوزه صنایع دستی از سوی وزارت میراث فرهنگی ایران پیشنهاد شد.

معصوم‌علیزاده بیان کرد: این موضوع مورد استقبال و موافقت شهرداران شهر ملایر و کوکند قرار گرفت و انعقاد تفاهم‌نامه و موارد بعدی در بهمن‌ماه اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: پيمان خواهر خواندگی رابطه دوستانه و هدفمندی است كه به منظور تبادل اطلاعات و تجربيات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سياسی ميان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود.

این مقام مسئول توسعه تبادلات اقتصادی، رونق گردشگری، گسترش مراودات فرهنگی، تبادل تجربیات در زمینه صنایع دستی و افزایش تعاملات بین‌المللی را از رهاوردهای پیوند خواهرخواندگی ملایر با کوکند ازبکستان عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تاکید کرد: تفاهم خواهرخواندگی بين شهرهایی امضا می‌شود كه نوعی وجه تشابه و همسانی از قبيل ویژگی‌های باستان‌شناختی، تاريخی، فرهنگی، نمادها مشترك و غيره با يكديگر داشته باشند تا از ظرفيت‌های يكديگر برای پيشبرد اهداف خاص علمی، فنی، گردشگری و نظاير آن استفاده كنند و پيمان‌های خواهرخواندگی ظرفيت لازم را براي مشاركت در شهرها فراهم می‌کند كه اين امر باعث توسعه پايدار شهرهای درگير می‌شود.

معصوم‌علیزاده تصریح کرد: پيمان خواهرخواندگی در تغيير سطح فرهنگی دو شهر خواهر خوانده و تبادل فرهنگ ها نقش به سزایی دارد كه در اين بين برخی از شهرهای خواهر خواننده هرساله با برگزاری مسابقه‌ها و نمايشگاه‌های مختلف به پيش برد اين هدف كمك بسياری می‌کند و منفعت‌هایی كه پيمان‌های خواهر خواندگی به دنبال دارد، باعث گرايش شهرها برای ايجاد اين پيوندها شده است.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی شهر کوکند (خوقند)، گفت: شهری در ازبکستان امروزی است که شمار مردمان آن در سرشماری سال ۱۹۹۹ میلادی، ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده‌ و در دره فرغانه مرکز واحه‌ای پربار و آبیاری شده در ۲۲۸ کیلومتری جنوب خاوری تاشکند، ۱۱۵ کیلومتری باختر اندیجان و ۸۸ کیلومتری فرغانه واقع شده‌ است.

وی ادامه داد: این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز داد و ستد در آسیای میانه است و بر پیوندگاه خطوط آهن قرار دارد و صادرات آن ابریشم و پنبه است، چشمگیرترین بنای آن، کاخ خان‌های پیشین خوقند است.

این مقام مسئول گفت: ملایر در ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسید و در نهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با تایید شورای جهانی صنایع دستی، موفق به کسب عنوان «شهر جهانی مبلمان منبت» شد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به شهر جهانی ملایر، اظهار کرد: ملایر در حال حاضر تولیدکننده بیش از ۷۰ درصد مبلمان منبت کشور است و بیش از ۹ هزار منبت‌کار ماهر و فعال دارد، بیش از ۲۵ هزار نفر در حوزه مبل و منبت ملایر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می‌کنند و بیش از پنج هزار واحد فروشگاهی در این شهرستان فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان عنوان کرد: قدمت شهر جهانی مبلمان منبت به سال‌های دور پیش برمی‌گردد، قدیمی‌ترین سند مربوط به منبت در شهرستان ملایر، درب‌های امامزاده سام و هام متعلق به سال ۱۲۹۷ هجری قمری است و دست‌آفرینه‌های هنرمندان منبت‌کار ملایر بیشتر شامل سرویس‌های مبل است که در کنار عمده تولید مبلمان، به ساخت تولیدات دلخواه و سفارشی در قطعات کوچک همچون جعبه‌های تزئینی، تابلو منبت، ساعت، عصا و ظروف چوبی اقدام می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: «شهرهای دوقلو»، «شهرهای خواهر خوانده» و حتی «شهرهای برادر خوانده» عناوینی است که شهرهای جهان را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

گفتنی است، بیش از ۵۰ کشور از جمله ایران در پنجمین اجلاس بین‌المللی منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی حضور داشتند. شهر تاشکند چهار سال ریاست دوره‌ای دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی را بر عهده داشت. ایران ۲۹۹ رشته فعال از ۴۰۰ رشته صنایع دستی دنیا را در اختیار دارد و با ۱۴ شهر و روستای جهانی صنایع دستی در رتبه نخست جهان قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما