• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218557 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۱/۸ - 13:05
۲ ظرف سفالی و ۱ دستگاه فلزیاب در استان همدان کشف شد
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خبر داد

۲ ظرف سفالی و ۱ دستگاه فلزیاب در استان همدان کشف شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به کشف دو ظرف سفالی و یک دستگاه فلزیاب در استان همدان، گفت: حفارانی که قصد حفاری در اطراف کوه‎های رزن را داشتند نیز ناکام ماندند و متواری شدند.

جواد خدامرادی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اظهار کرد: پیرو همکاری و گزارش اعضاء انجمن میراث‌ فرهنگی شهرستان اسدآباد، در خصوص حفاری غیرمجاز در یکی از منازل شهرستان اسدآباد، طی هماهنگی مسئول حفاظت میراث‌ فرهنگی شهرستان با رئیس پاسگاه انتظامی جنت‌آباد و با حکم قضایی پس از ورود به منزل مسکونی اعلام شده، مشاهده شد در سه نقطه به نیت و قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی گودال‌هایی حفر شده و طی بازدید میدانی از منزل و اطراف حفاری‌ها، دو عدد ظرف سفالی تاریخی کشف و ضبط  شد.

 

خدامرادی با بیان اینکه در این راستا صاحب منزل مسکونی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و ظروف سفالی جهت بررسی و تعیین قدمت به معاونت میراث‌فرهنگی استان تحویل شد، اضافه کرد: در عملیات دیگری در شهرستان نهاوند یک دستگاه گنج‌یاب نیز کشف و توقیف شد.

 

وی با اشاره به اینکه دستگاه مکشوفه توسط عوامل نیروی انتظامی و عوامل یگان‌ حفاظت اداره‌کل کشف و با دستور مقام قضایی ضبط و توقیف شد، از ناکامی جویندگان اشیاء عتیقه قبل از حفاری غیرمجاز در اطراف کوه‌های شهرستان رزن نیز خبر داد.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: طی گزارشات واصله با حضور مأموران انتظامی کلانتری منطقه رزن با همکاری یگان حفاظت‌ اداره کل میراث در محل وقوع حفاری، حفاران متواری شده و یک دستگاه موتور برق و تعدادی ادوات مربوطه کشف و ضبط شد.

 

خدامرادی تصریح کرد: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از اهالی منطقه خواست در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به مأموران انتظامی یا یگان حفاظت میراث فرهنگی گزارش دهند.

ارسال دیدگاه شما