• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218515 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۶/۴ - 09:05
ضروریت تشکیل انجمن نقد ادبی در همدان
پیشنهاد به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان

ضروریت تشکیل انجمن نقد ادبی در همدان

از دو دهۀ گذشته در ادبیات و هنر استان همدان، نهاد یا گروه مردم‌نهاد مستقلی درباب نقد فرهنگ و به صورت تخصصی نقد هنر و ادبیات شکل نگرفته است، یا اگر تلاش‌هایی شده، اغلب نه استمرار داشته و نه توانسته با بدنۀ فرهنگ و هنر استان همدان ارتباط خوبی برقرار کند.

فارغ از تمام گرایش‌های ذوقی به ادبیات، آنچه می‌تواند در کنار آفرینش‌های ادبی فضای فرهنگ و هنر همدان را بیش از آنچه امروز شاهد هستیم تغییر دهد، نقد هنری و ادبی است.

شکل‌گیری نهادی که به صورت تخصصی به نقد هنر  ادبیات بپردازد، نسلی را شکل خواهد داد که ممکن است اساساً تمایلی به آفرینش اثر هنری نداشته باشند، اما علاقمند هستند که به صورت حرفه‌ای آثار هنری را واکاوی کنند، این واکاوی، نیازمند زمینه‌هایی از مطالعه، پژوهش و تحقیق است، بنابراین، در یک دورۀ سه ساله، با چهره‌هایی از منتقد ادبی و هنری مواجه خواهیم شد که مشخصاً نگاه‌شان برآمده از مطالعات فرهنگی، فلسفی، نشانه و زبان‌شناختی، مطالعات میان‌رشته‌ای و ... بوده و با این پیش‌داشت می‌توانند طراز فرهنگی استان را بالا برده و شکل تازه‌ای از قرائت اثر هنری در استان را بین نوجوهای هنر گسترش دهند.

انسان منتقد در حوزه فرهنگ و هنر، اگر در مسیر مطالعاتی درست حرکت کرده باشد، معیاری خواهد بود برای سنجش فرهنگ هر جغرافیایی که در آن زیست می‌کند. امروز در همدان یکی از مشکلاتی که در عموم هنرها وجود دارد این است که افراد از فقدان صلاحیت یکدیگر سخن می‌گویند. از آنجایی که برداشت‌ها عموماً ذوقی و شخصی است، نمی‌توان نتیجه‌ای از اعلام‌نظرها گرفت، اما وقتی فضای نقد در فرهنگ و هنر استان جاری باشد، منتقد سره از ناسره جدا می‌کند، برداشت‌های شخصی از افراد و رفتارهای‌شان نمی‌تواند معیار درست بررسی فعالیت هنری و قابلیت‌های هنری آن‌ها باشد. منتقد در چنین شرایطی معیار مناسبی برای واکاوی و بررسی جوهر هنری افراد خواهد بود. البته که این را هم باید توجه داشته باشیم که منتقد هم دارای ذوق و سلیقه است، اما او می‌آموزد که برای بررسی آثار هنری، کمترین دخالت ذوق را در کار وارد کند و اثر را فارغ از جایگاه هنرمند مورد بررسی قرار دهد.

در پایان به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان پیشنهاد می‌شود اگر در مسیر قانون ظرفیت‌هایی برای ایجاد یک انجمن یا هر نهاد مشابهی جهت نقد ادبی یا نقد هنری وجود دارد، اعلام کند که علاقمندان بتوانند با پیشنهادهایی که دارند در صورت تمایل ایجاد کنندۀ یک نهاد هنری – ادبی در حوزه نقد باشند.  

حسن گوهرپور

عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران

 

ارسال دیدگاه شما