• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218516 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۵/۱۷ - 15:13
ضرورت تغییر نگاه اقتصادی در انجمن‌داری ادبی - هنری

ضرورت تغییر نگاه اقتصادی در انجمن‌داری ادبی - هنری

اهلی فرهنگ و هنر و ادبیات – در 70 سال اخیر - یک پیش‌فرض ثابت دارند؛ این پیش‌فرض ثابت مبتنی بر این است که هنرمندان، شاعران و نویسندگان نباید هیچ ارتباطی با حاکمیت‌ و قدرت و نظام حاکم سیاسی در کشور و ... داشته باشند.

حسن گوهرپور - آفتاب صبح

اهلی فرهنگ و هنر و ادبیات – در 70 سال اخیر - یک پیش‌فرض ثابت دارند؛ این پیش‌فرض ثابت مبتنی بر این است که هنرمندان، شاعران و نویسندگان نباید هیچ ارتباطی با حاکمیت‌ و قدرت و نظام حاکم سیاسی در کشور و ... داشته باشند، بر همین اساس؛ هر آنکس از این بدنه؛ همراهی با جریان حاکمیت داشته باشد، به نوعی تلاش می‌کنند او را با  برچسب‌هایی چون دولتی و حاکمیتی و رژیمی و ... تخطئه کنند. حالا اینجا کاری به این نداریم که خود این افراد از کجا نام و نان می‌گیرند و در دهه 30 و 40 توده‌ای‌ها چطور این فرایند را مدیریت و سپس گسترش دادند و تا امروز هم کم‌و‌بیش ادامه دارد، اما اینجا می‌خواهم در مورد همراهی و همکاری بنگاه‌های اقتصادی، واحدهای تولیدی و ... در بخش خصوصی با فرهنگ و هنر سخن بگویم؛ که می‌توانند پروژه‌های فرهنگی را تامین مالی کنند.

به هر دلیل که مهمترین آن حمایت‌های مالی و اعتباری است ممکن است برخی هنرمندان از حاکمیت در حوزه فرهنگ و هنر رضایت نداشته باشند؛ اما آیا حاکمیت راه را برای همراهی و همکاری با بخش خصوصی هم بسته است؟ چرا فعالان حوزه‌های فرهنگ و هنر و ادبیات در استان همدان تلاش نمی‌کنند با نوآوری، خلاقیت، ایده‌پردازی و ... راه را برای ارتباط با بخش خصوصی پیدا کنند.

همه می‌دانیم که بخش خصوصی، یا حتی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند در قالب انجام «مسئولیت‌های اجتماعی» در حوزه‌های مختلف وارد شود و حمایت مالی و اعتباری کنند. این حوزه‌ها از محیط‌زیست و زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تعریف شده تا حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هنری و برگزاری برنامه‌های جشن و ... .

مخلص کلام اینکه، مدیران انجمن‌ها و گروه‌های فرهنگی هنری در همدان، از جایی باید این نگاه را تغییر دهند، نگاهی که می‌گوید متولی فرهنگ و هنر در کشور باید از آن‌ها حمایت کند فارغ از هرگونه گرایش سیاسی؛ هنرمندان اگر می‌خواهند استمرار فعالیت داشته باشند، باید اینگونه نگاه کنند که متولی فرهنگ و هنر فقط به آن‌ها مجوز می‌دهد و زیرساخت را آماده می‌کند؛ تمام!

باقی موضوعات را باید با لایه‌های اقتصادی جامعه که برخی از آن‌ها بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی هستند همراه شوند. حالا اینکه چه کسی باید پیش‌قدم شود، مساله است! واحدهای تولیدی که اگر سراغ‌شان نروی نیازی به این موضوع نمی‌بینند مگر اینکه مدیر خوش‌ذوق داشته باشند، هنرمندان و اهالی ادبیات هم که اعتقاد دارند باید سراغ‌شان بیایند! هر که این چرخه را بر هم زد، گامی در موفقیت برداشته است؛ وگرنه روز و روزگار فرهنگ، هنر و ادبیات همین خواهد بود و ...

 

 

 

ارسال دیدگاه شما