• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
  • اِلأَحَّد ٤ ذو القعده ١٤٤٥
  • Sunday 12 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 61438 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۴/۷ - 13:41
حفاظت ناشیانه از خانه میرزا کوچک خان جنگلی
یک دوستدار میراث فرهنگی مطرح کرد

حفاظت ناشیانه از خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه سردار جنگل این روزها شرایط خوبی ندارد با این که بنای تاریخی دوره قاجار به تازگی مرمت شده اما کج سلیقگی متولیان میراث فرهنگی استان به در ورودی این بنا آسیب زده است و به جای مرمت به صورت ناشیانه ای آن را رنگ آمیزی کرده‌اند.

خانه سردار جنگل این روزها شرایط خوبی ندارد با این که بنای تاریخی دوره قاجار به تازگی مرمت شده اما کج سلیقگی متولیان میراث فرهنگی استان به در ورودی این بنا آسیب زده است و به جای مرمت به صورت ناشیانه ای  آن را رنگ آمیزی کرده‌اند.

به گزارش آفتاب صبح، یک دوستدار میراث فرهنگی می گوید: خانه میرزا کوچک خان جنگلی، کسی که استقلال ایران و بقای اعتبارات کشور را طالب بوده در شرایط ناگواری در سایه بی توجهی مسئولان به سر می برد. خانه میرزا کوچک خان جنگلی در واقع زادگاه "یونس استادسرایی"، معروف به "میرزا کوچک خان"، از مبارزان انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل است که در استادسرا، خیابان سهیل دبیری، جنب دفتر اسناد رسمی واقع شده است. این بنا که در حال تخریب بود، از سال 1380 در اختیار شهرداری رشت قرار گرفت و بازسازی بنای فعلی از سال 1381 به سبک معماری بومی آغاز شد.

سپیده محمدی خواه ادامه می دهد: مساله ای که بیشتر از همه بر اصالت خانه میرزا کوچک حتی پس از بازسازی، مهر تایید می زند، "درِ" این بنا است که به صورت دست نخورده باقی مانده و حتی نمای موریانه خورده و متروک آن نیز از صلابت آن به داخل خانه نمی کاست.

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه می دهد: اما متاسفانه امسال نیزهنگام بازدید مجدد از خانه رهبر نهضت جنگل، با پیشامدی مواجه شدیم که تمامی اشتیاق ما را برای سرکشی سالانه به این عمارت از بین برد. این "در"  که جزو میراث فرهنگی و ملی ایران به شمار می رود، به صورت کاملا ناشیانه ای رنگ آمیزی شده بود که عاملان این امر، کوچکترین ارزشی برای این میراث تاریخی قائل نبوده اند.

محمدی خواه در پایان می گوید: امیدوارم با رسانه ای کردن این ماجرا، پرده از رویکرد ناشیانه به فرهنگدر استان گیلان برداشته شود. تا  مسئولان میراث فرهنگی رشت تلنگری خورده، عاملان این تخلف مورد مؤاخذه قرار گیرند و از بروز چنین پیشامدهایی در آینده جلوگیری شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما