• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ٢٥ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 4 May 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218425 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۲ - 18:37
فوت ۲۵ نفر تا پایان آذر ماه سال جاری بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن
سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان اعلام کرد

فوت ۲۵ نفر تا پایان آذر ماه سال جاری بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان با اشاره به اینکه ۲۵ نفر تا پایان آذر ماه سال جاری بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند، گفت: رعایت اصول اولیه ایمنی برای حفظ جان و پیشگیری از بروز اتفاق ضروری است.

محمد مالمیر، سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه تا پایان آذر ماه سال جاری ۲۵ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن به عنوان «قاتل خاموش» جان خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: همچنین ۲۱ نفر در مدت مشابه سال گذشته بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند.

 

مالمیر با اشاره به اینکه در آذر ماه شش نفر و در اولین روز از شروع زمستان یک نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان باختند، تصریح کرد: روز گذشته مردی میانسال در شهرستان کبودرآهنگ به علت مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داد.

 

وی ادامه داد: این مرد در روستای اکنلو ساکن بوده که به علت استفاده غیراصولی از وسایل گرمایشی و جریان یافتن گاز مونوکسید کربن در داخل منزل دچار مسمومیت و خفگی شده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه هم‌استانی‌های عزیز باید هشدارها را جدی بگیرند، تاکید کرد: رعایت اصول اولیه ایمنی برای حفظ جان و پیشگیری از بروز اتفاق ضروری است؛ به ویژه با ورود به فصل سرد سال باید هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نکاتی را مد نظر قرار داد.

 

مالمیر با اشاره به اینکه نباید از دودکش مشترک برای وسایل گرمایشی استفاده کرد بلکه هر یک از سیستم‌های گرمایشی باید یک دودکش مجزا داشته باشند، اضافه کرد: پیش از نصب و روشن کردن وسایل گرمایشی باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد؛ همچنین دودکش باید دست کم ۷۵ سانتی‌متر از پشت بام فاصله داشته باشد.

 

وی افزود: خارج کردن دودکش از شیشه نیز بسیار خطرآفرین است؛ چرا که گرمای دودکش موجب شکستن شیشه، سقوط دودکش، حریق ناقص وسایل گرمایشی، نشت و نشر گاز و مسمومیت می‌شود.

 

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان بیان کرد: سردرد و سرگیجه، تهوع، خستگی، ضعف، بی‌حالی، تنگی نفس از عوارض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است و در صورت مواجهه با این قبیل افراد باید ابتدا وسایل گرمایشی را خاموش و مصدوم را از محل و وسایل گرمازا دور کرد.

 

وی ادامه داد: سپس در و پنجره را برای خروج دود و گاز مونوکسید کربن باید باز گذاشت و با سازمان آتش‌نشانی و مرکز فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات مورد نیاز و انتقال بیمار تماس برقرار کرد.

ارسال دیدگاه شما