• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218622 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ - 15:04
رفع خطر و مرمت بخش‌هایی از مسجد جامع همدان نیازمند اعتبارات ملی است
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد

رفع خطر و مرمت بخش‌هایی از مسجد جامع همدان نیازمند اعتبارات ملی است

رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در موضوع رفع خطر مسجد جامع، این امر از عهده یک دستگاه به تنهایی برنمی‌آید، گفت: امید است با تشریک مساعی و تلاش علاوه بر رفع آسیب و خطر از مساجد به ویژه مسجد جامع، اعتبارات ملی نیز در این راستا جذب شود.

به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، مهدی حیدری، رئيس کمیسیون فنی،عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان در کمیسیون فنی عمرانی شورا با موضوع رفع خطر و مرمت مسجد جامع همدان، اظهار کرد: هر فردی با شخصیت حقوقی و سازمانی می‌تواند این موضوع را بر دیگری محول کند و هر مسئولی بخواهد از این موضوع شانه خالی کند مسیر را می‌یابد اما با اتحاد، وحدت و همدلی باید درصدد حفظ این بنای فاخر واجد ارزش دارای هویت میراثی، تاریخی و مذهبی باشیم.

 

حیدری مسجد جامع همدان را یکی از نمادهای ارزشمند شهر برشمرد و بیان کرد: این مسجد در همدان به عنوان دارالایمان و دارالجهاد به عنوان یکی از ارزشمندترین نمادهاست.

 

وی اضافه کرد: قوانین مصوب، شهرداری، سازمان اوقاف، میراث فرهنگی و شورای شهر را در کم‌ترین وظیفه به رفع خطر و در حد اولی به حفظ، نگهداری و مرمت مساجد مکلف کرده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه امید است با تشریک مساعی و تلاش علاوه بر رفع آسیب و خطر از مساجد به ویژه مسجد جامع، اعتبارات ملی نیز در این راستا جذب شود، عنوان کرد: هر دستگاه از جمله وزارتخانه میراث فرهنگی، شورای برنامه‌ریزی استان، اوقاف، شهرداری در قالب بودجه‌های بازآفرینی به نحوی در رفع این دغدغه و رفع خطر از مسجد جامع باید ورود کرده و این مهم را به گوش تصمیم‌گیران برسانند.

 

رئيس کمیسیون فنی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه ترک‌های ایجاد شده در مسجد جامع همدان پیش رونده و فعال است، خاطرنشان کرد: این موضوع یک هشدار است و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

 

حیدری اظهار کرد: بناهای تاریخی و واجد ارزش در شهر، کم نداریم که با کوچک‌ترین تهدیدی در بحث حفظ و مرمت آن‌ها با واکنش‌های بسیاری مواجه هستیم اما در خصوص مسجد جامع نباید به گونه‌ای باشد که این بنا با تهدید مواجه شده و اهمیتی داده نشود.

 

وی با تاکید بر اینکه در موضوع رفع خطر مسجد جامع، این امر از عهده یک دستگاه به تنهایی برنمی‌آید، خاطرنشان کرد: اگر همه در کنار هم باشیم و هر دستگاهی در حد توان خود در این خصوص ورود کند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

 

صفری‌افلاکی: دستگاه قضا با مستأجرینی که دیوارهای مسجد جامع را تراشیده‌اند، سریعا برخورد کند

 

ناصر صفری‌افلاکی، نایب رئيس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود در مسجد جامع قرار است به عنوان قطب فرهنگی از این بنا در مرکز شهر استفاده شود، یادآور شد: این مسجد یکی از بناهای تاریخی و قدیمی در سطح شهر بوده و نسبت به بسیاری از پروژه‌ها که شهرداری هزینه‌های بالایی در حفظ، نگهداری و مرمت آنها داشته، دارای اولویت است.

 

صفری‌افلاکی با اشاره به اینکه متاسفانه حفظ این بنای تاریخی مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: متولی اصلی در این موضوع سازمان میراث فرهنگی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هزینه‌هایی در این خصوص داشته اما بودجه‌ها قطره چکانی آمده و کارها در مرمت و نگهداری این بنا نیمه تمام مانده است.

 

وی بخشی از مشکلات ایمنی پیش آمده در مسجد جامع را مربوط به دست‌اندازی‌ها، تخریب‌ها و تصرف‌ها از سمت کسبه بازار و مستأجرین در این منطقه دانست و گفت: در این خصوص باید تدبیری اندیشیده و با این دخل و تصرفات غیرقانونی باید توسط دستگاه قضا برخورد شده و حق جداره مسجد بازگردانده شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به بند ۱۹ ماده ۸۰  قانون اختیارات و وظایف شوراها، بیان کرد: تحقق این قوانین به طور قطع با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام خواهد شد و شورا و شهرداری اختیارات و وظایف خود را دنبال کرده و در موضوع رفع خطر از مسجد در کنار میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی خواهد بود.

 

صفری‌افلاکی با گلایه از عدم حضور برخی از مدیران و مسئولان دعوت شده در این جلسه، افزود: نسبت به مساجد و امور مربوط به حفظ و نگهداری آن‌ها وظیفه قانونی و شرعی داریم؛ چراکه این اماکن محور مذهب و نمادهای هویت تاریخی و فرهنگی ما هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه مسجد جامع به عنوان یک سند تاریخی و هویت فرهنگی شهر همدان باید حفظ و به دست آیندگان برسد، تصریح کرد: دستگاه‌ها باید در تحقق این امر مهم ورود کرده و همکاری کنند.

 

نایب رئيس شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: سازمان اوقاف و اداره کل میراث فرهنگی با توجه به انعقاد تفاهم‌‌نامه‌ای از قبل می‌توانند یک اقدام مشترک برای جذب یک بودجه ملی در این خصوص داشته باشند.

 

صفری‌افلاکی با بیان اینکه شهر همدان ظرفیت الگو قرار گرفتن برای الگوی تمدن نوین اسلامی را داراست، خاطرنشان کرد: در این راستا باید مساجد و امامزاده‌ها را بهتر حفظ و نگهداری کنیم.

 

گفتنی است در این جلسه معاون میراث فرهنگی، نمایندگانی از اوقاف، شهرداری و هیئت امنای مسجد جامع نیز به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی به منظور رفع خطر از این بنای تاریخی پرداختند.

ارسال دیدگاه شما